janlunde Skrevet May 2, 2005 Rapporter Skrevet May 2, 2005 Hej! Jeg overvejer at købe ejendom i Sverige sammen med en svensk (en gård + skov). Vil høre om det virkelig kan være rigtigt, om man skriver (folkeregistrerer) sig i Sverige så vil et overskud på salg af lejlighed i København blive beskattet?! Dette betyder jo at jeg må sælge lejligheden først i DK om jeg skal undgå dette! Er det sandt, hvilke muligheder har jeg så: At købe den alligevel men fastholde folkeregistreringen i DK. Men hvad så med renter på de nye svenske lån, kan disse fratrækkes i DK? Det sidste vil jeg umiddelbart ikke så meget ud af da jeg er udstationeret i Norge og kun har en lille indtægt i form at udlejning af lejligheden i Kbh. Mange spørgsmål, håber der er en der kan kaste lys over dette her...
Nils Besvaret May 2, 2005 Rapporter Besvaret May 2, 2005 Hej Jan - Hvis du opretholder din bolig i Danmark eventuelt fremlejet på en kontrakt med maximum tre års tidsbegrænsning (efter hukommelsen), så kan du bevare din status som fuldt skattepligtig i Danmark, også selv om du er folkbokfört i Sverige - eller Norge for den sags skyld. Jeg opfatter det sådan, at en indtægt ved et eventuelt salg beskattes efter danske regler. Du skal folkeregistreres, der hvor du bor. Andet er faktisk ulovligt. Mvh Nils, skov- og lejlighedsejer
janlunde Besvaret May 2, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret May 2, 2005 Hej Nils Tak for svaret! Vi har været i kontakt med de svenske skattemyndigheder. De fortæller at om jeg er folkbokfört i Sverige og sælger ejendom i DK vil jeg i Sverige blive beskattet af overskuddet!! Dette lyder helt ufatteligt men vi har dobbelt kollat dette. Et evt. salg af lejlighed i DK bliver jeg ikke beskattet af da jeg har boet i lejligheden fra starten. Jeg kan først sælge lejligheden maj 2006, da der er skrevet kontrakt med lejere. Mvh Jan xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx Hej Jan - Hvis du opretholder din bolig i Danmark eventuelt fremlejet på en kontrakt med maximum tre års tidsbegrænsning (efter hukommelsen), så kan du bevare din status som fuldt skattepligtig i Danmark, også selv om du er folkbokfört i Sverige - eller Norge for den sags skyld. Jeg opfatter det sådan, at en indtægt ved et eventuelt salg beskattes efter danske regler. Du skal folkeregistreres, der hvor du bor. Andet er faktisk ulovligt. Mvh Nils, skov- og lejlighedsejer
Kim H Besvaret May 2, 2005 Rapporter Besvaret May 2, 2005 Jan, Har med interesse læst dit spørgsmål og resultatet af din forespørgsel hos Skatteverket i SE. Kan du ikke præcisere, hvad du har fået at vide? Du antyder 2 forskellige synsvinkler - hvis man er folkeregistreret i Sverige og sælger fast ejendom i DK, skal man beskattes af overskuddet i Sverige. - hvis man har boet (tilstrækkeligt længe) i ejendommen man sælger, skal man ikke beskattes af overskuddet i Sverige. Kan du uddybe?
Nils Besvaret May 2, 2005 Rapporter Besvaret May 2, 2005 Tro aldrig på, hvad selvsikre myndighedspersoner skråsikkert oplyser dig om. Selv om stemmen lyder sikker, kan de godt være på tynd is, hvad utallige indlæg på denne debat vidner om. Du må kolla en tredje gang, f.eks. hos skatøresund.
janlunde Besvaret May 2, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret May 2, 2005 Hej Kim! Sorry jeg skrev ikke tydeligt nok! Det her var hvad jeg mente: Det svenske skattevæsen: 1) hvis man er folkeregistreret i Sverige og sælger fast ejendom i DK, skal man beskattes af overskuddet i Sverige. KORREKT! Ligesom man bliver beskattet af salg af svensk ejendom. Det danske skattevæsen: 2) hvis man har boet i ejendommen man sælger i DK, skal man ikke beskattes af overskuddet hos det danske skattevæsen. Håber det er forståeligt nu. MVH JAN
candersen Besvaret May 2, 2005 Rapporter Besvaret May 2, 2005 jeg har med interesse læst jeres indlæg. Jeg ved godt den nok ikke holder i tingsrätten, men hvis man som det bliver beskrevet: 1) hvis man er folkeregistreret i Sverige og sælger fast ejendom i DK, skal man beskattes af overskuddet i Sverige. Så burde man vel, ved folkeregistrering i DK og salg af bostadsrätt i Sverige (man har beboet), slippe for at betale svensk skat. Hvis de kan tage noget i DK som de ikke har nogat at gøre med, kan må de vel også slippe den anden vej... Dvs. alle der vil flytte tilbage til DK - skal bare flytte først og så vente et par måneder med at sælge deres bostadsrätt i Sverige..... Jeg må ærligt tilstå at jeg ikke tror på, at de kan beskatte et salg i DK, selvom man har svensk folkebogføring. Er det nogen der er 100 % sikre på denne påstand?? M.v.h Candersen
Nils Besvaret May 2, 2005 Rapporter Besvaret May 2, 2005 Du har ret Candersen, den holder ikke i Tingsrätten Den der meget firkantede sammenhæng mellem folkeregistrering og skattepligt tror jeg ikke rigtig på, selv om en eller anden svensk kontorius har den opfattelse. Man slipper heller ikke for svensk skattepligt bare ved at flytte adresse til Danmark.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu