simon Skrevet May 5, 2005 Rapporter Skrevet May 5, 2005 I danmark betaler man jo både ejendomsværdiskatskat på 1% af ejendomsvudreingen og ejendomsskat til kummune og amt beregnet ud fra værdien af grunden huset ligger på. Hvordan forholder det sig i Sverige? Fungere det på samme måde eller betaler man feks bare det der svarer til ejendomsværdiskat? Mvh Simon
Guest I. Thomsen Besvaret May 5, 2005 Rapporter Besvaret May 5, 2005 I sverige betaler du fastighetsskat, som er 1 % af takseringsværdien. Det er alt.
Kim H Besvaret May 5, 2005 Rapporter Besvaret May 5, 2005 Det er rigtigt, at fastighetsskatten som grundregel er 1 % af takseringsværdien. Men - der er rigtig mange særregler ... En af de vigtigste er, at hvis man ikke har nogen "förvarvsinkomst" - lønindtægt - skal man betale minimumsbeløbet, som er SEK 2.800 / år. En anden er, at man ikke betaler fastighetsskatt de første 5 år for et nybygget hus og derefter kun 1/2 skat de følgende 5 år. Se www.skatteverket.se - find brochure om fastighetsskatt - der er solid læsning.
Guest Johannes Besvaret May 6, 2005 Rapporter Besvaret May 6, 2005 Ingen fastighetsskat på bostadsrätter.
dan Besvaret May 6, 2005 Rapporter Besvaret May 6, 2005 Jeg har altså stadig ikke i de to år jeg har afleveret selvangivelse i Sverige fået nogen opkrævning på min Fastighets skat. Der står nul i felterne fordi min indtægt er nul. Vi bor i Villa. Og jeg har nu ikke tænkt mig at rykke for det :-)
Guest Trine Besvaret May 6, 2005 Rapporter Besvaret May 6, 2005 Nej, men Skatteverket er igang med at finde en løsning for pendlere der i princippet står som nol-taxere i Sverige men tjener penge i Danmark.. Don't worry de skal nok finde en løsning på "problemet" Jeg tror ikke du bliver "straffet" men du kommer helt sikkert til at betale normal fastighetsskat som alle andre fremover.
Nils Besvaret May 6, 2005 Rapporter Besvaret May 6, 2005 Dan - det er klart, du ikke betaler skat, når der står nul i felterne. Hvis du skrev værdien på huset i det felt, der hedder "underlag for fastighetsskatt", så ville du sikkert også blive svensk skatteyder - dog i beskedent omfang. Det er jo derfor, man skal udfylde en selvangivelse - for at skattevæsnet kan få de rigtige tal at arbejde med. Mørke - har du noget konkret på, at Skatteverket arbejder på problemet eller "problemet", eller er det bare en fornemmelse?
Guest Trine Besvaret May 6, 2005 Rapporter Besvaret May 6, 2005 Dan - det er klart, du ikke betaler skat, når der står nul i felterne. Hvis du skrev værdien på huset i det felt, der hedder "underlag for fastighetsskatt", så ville du sikkert også blive svensk skatteyder - dog i beskedent omfang. Det er jo derfor, man skal udfylde en selvangivelse - for at skattevæsnet kan få de rigtige tal at arbejde med. Mørke - har du noget konkret på, at Skatteverket arbejder på problemet eller "problemet", eller er det bare en fornemmelse? Konkret og konkret ... Det var en pålidelig kilde der informerede mig om at det var en stakket frist med de lave fastighedsskatter for danske pendlere... Men hvornår og hvordan har jeg ingen oplysninger om, desværre.
Homer Besvaret May 9, 2005 Rapporter Besvaret May 9, 2005 Dan - det er klart, du ikke betaler skat, når der står nul i felterne. Hvis du skrev værdien på huset i det felt, der hedder "underlag for fastighetsskatt", så ville du sikkert også blive svensk skatteyder - dog i beskedent omfang. Det er jo derfor, man skal udfylde en selvangivelse - for at skattevæsnet kan få de rigtige tal at arbejde med. Mørke - har du noget konkret på, at Skatteverket arbejder på problemet eller "problemet", eller er det bare en fornemmelse? Værdien ER faktisk fortrykt, men jeg er ikke blevet svensk skatteyder af den grund - og har heller ikke tænkt mig at blive det.. :-)
Nils Besvaret May 9, 2005 Rapporter Besvaret May 9, 2005 Værdien ER faktisk fortrykt' date=' men jeg er ikke blevet svensk skatteyder af den grund - og har heller ikke tænkt mig at blive det.. :-)[/quote'] Og det er ikke fordi huset er under fem år? Jamen så er det jo bare at ønske held og lykke fremover og don't draw the heat...
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu