Jump to content

Supplerende dagpenge i Dk og bopæl i Sv.

Recommended Posts

Guest jens
Skrevet

Hej! Jeg flyttede til Malmö december sidste år (2005). Jeg blev fritstillet fra mit tidliger arb. og derfor går hjemme, med løn frem til 31.05.05. Jeg har nu fået tilbudt at arbejde ca. 15 timer om ugen i Danmark. Jeg er medlem af HK, hvad vil der ske med min dagpenge? Og håber I kan vejlede mig! tak!

Besvaret
Hej Jens - Du kan få supplerende dagpenge efter samme regler, som hvis du boede i Danmark.
Du kan få supplerende dagpenge efter samme regler, som hvis du boede i Danmark.
Guest Johannes
Besvaret

Supplerende dagpenge Er du nu også sikker på det ? Er reglerne ikke sådan at man, ved arbejdsløshed, skal overføres til en svenske arbejdsløshedskasse ? Og så er det vel herfra man skal have supp. dagpenge? Som for øvrigt er lavere end i DK.

Guest carspar
Besvaret

Du kan ikke få dagpenge fra Danmark når du bor i Sverige. Du skal have overført din A-kasse til Sverige, spørg efter et skema hos HK. Derefter skal du ind i en Svensk A-kasse og de kan fortælle dig om du kan have deltidsarbejde i Danmark eller ej, men mon ikke det går. Men du skal skynde dig at blive overført til den Svenske A-kasse fordi det tager som sædvanligt lang tid at få tingene i orden og dermed få understøttelse.

Besvaret

Nu er det supplerende dagpenge, der spørges om, og sådan nogen kan en dansker med svensk bopæl få fra sin danske a-kasse efter samme regler som gælder for medlemmer der bor i Danmark. Det vil sige, at man kan få dem i årevis, hvis det skal være. Hvis man derimod er ledig på fuld tid overgår man ganske rigtigt til en svensk a-kasse efter tre måneder.

Besvaret
Nu er det supplerende dagpenge, der spørges om, og sådan nogen kan en dansker med svensk bopæl få fra sin danske a-kasse efter samme regler som gælder for medlemmer der bor i Danmark. Det vil sige, at man kan få dem i årevis, hvis det skal være. Hvis man derimod er ledig på fuld tid overgår man ganske rigtigt til en svensk a-kasse efter tre måneder.
Ahrem, nope det gør du fra den dag du går ledig!
Besvaret
Ahrem' date=' nope det gør du fra den dag du går ledig![/quote'] Det med de tre måneder før hammeren falder har min a-kasse fortalt mig for længe siden. De kan sagtens have taget fejl - hvad er dine kilder? Og vil jeg lige gentage mit mantra: Supplerende dagpenge kan man få fra sin danske a-kasse efter danske regler.
Besvaret

Nils svarede rigtigt på mit spørgsmål. A-kasse bliver i Dk, så længe jeg arbejder, men højst i 52 uger. tak Nils

Besvaret

Ikke noget at takke for, Øresundsdebatten er til for Dem... Vil blot præcisere, at begrænsningen på 52 uger gælder for alle a-kassemedlemmer på begge sider af Peberholm. Med frigørelsesattest eller arbejde, som ikke er et ansættelsesforhold, der kræver opsigelse fra arbejdsgiveren, er der ikke denne specielle tidsbegrænsning, hverken her eller hisset.

• 1 month later...
Besvaret

Frigørelsesattest jeg fandt mig en deltidarbejde på godt 10 timer om ugen, også skulle jeg have supplerende dagpenge op til 37 timer tænkte jeg . Men så imellemtiden er frigørelsesattesten kommet i billede. Mit arbejdsgiver vil nemlig ikke attester under det. Hvad skal jeg gøre? Jeg er kan jo ikke leve af 40 timer om måneden ? og hvis jeg opsiger får jeg karantæne, sikke noget ...! Frigørelsesattest For at kunne få supplerende dagpenge skal du kunne overtage fuldtids arbejde med øjeblikkelig virkning. Det betyder, at du ikke må være omfattet af et opsigelsesvarsel overfor en arbejdsgiver. Det betyder, at medlemmer, der arbejder 8 timer eller derover i gennemsnit om ugen i et ansættelsesforhold med et opsigelsesvarsel overfor arbejdsgiveren, skal have en frigørelsesattest for at være berettiget til supplerende dagpenge. Fra 1. marts 2002 gælder kravet om frigørelsesattest og tidsbegrænsningen i retten til supplerende dagpenge også deltidsforsikrede medlemmer, som arbejder som funktionærer.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...