göte_børge Skrevet July 11, 2005 Rapporter Skrevet July 11, 2005 Jag har fått en fråga från en svensk journalist som jag tyckte var spännande: "Tänkte bara kolla, jag ska göra en mini-reportageserie" ... "där en av delarna tar upp det här med att man kan röka på banken i Danmark efter klockan 16. För visst är det så?" -Har ni hört detta uttryck? -Vad betyder det? -Varför blev kommunikationschefen jag ringde på "Den Stora Danska Banken" så formell när jag frågade honom -Vår officiella policy är att rökning är förbjuden på samtliga kontor"
Nils Besvaret July 11, 2005 Rapporter Besvaret July 11, 2005 Jeg har aldrig hørt, at der skulle være noget med, at de ryger i banken efter klokken 16, men der er jo en gammel sang, der går, "hvad laver de i banken efter tre?". Måske bliver der i den sang også fremsat gisninger om, at bankpersonalet ryger store cigarer, når de er klar med kunderne. Jeg tror det (også?) er en Hasse-Tage-sang, så din kolllega kan foretage den videre research på sit eget sprog, og det er jo en fordel. I øvrigt skal der ikke så meget research til for at lave en dansk reportage til et svensk medie. Man kan stort set finde på det hele selv, bare man holder sig til en kerneforestilling om, at vi er smilende alkoholiserede småfascister og skattesnydere, der ryger hinanden op i hovedet. Forleden kunne man læse i Svenska Dagbladet, at det danske parlament kaldes Snapsetinget på grund af den frie omgang med alkohol der. Man ser det for sig: Danske love bliver til på værtshus. Den lille detalje kan din kollega også bruge som "color", nu det har stået i avisen, og dermed ikke er sandt men sandt nok til at være "fakta om Danmark".
Guest Lene - Trelleborg Besvaret July 11, 2005 Rapporter Besvaret July 11, 2005 Hej Det er ved at være nogle år siden jeg arbejde i Danske Bank, men kan da godt huske lidt fra de forskellige afdelinger jeg var i. Det var op til chefen i afdeligen om der måtte ryges. Nogle steder måtte man ryge i banklokalet når sidste kunde var ude af døren, andre steder måtte man kun ryge i frokoststuen og et enkelt sted måtte man ryge i banklokalet i åbningstiden. Det synes jeg - som eneste ikke-ryger blandt personalet i den afdeling - var skide ulækkert. En smøg blev tændt - en kunde kom hen til skranken - og smøgen lå bare og osede Men det er en anden diskussion. Hilsen Lene
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu