Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej allesammen Først og fremmest: Super netsted i har her. Min kæreste og jeg overvejer kraftigt at relokere til gamla staden fra Østerbro, og vi har allerede fundet svar på utrolig mange ting herinde. Nu kommer så spørgsmålet (jeg har kigget rundt, og har ikke kunnet finde det besvaret andetsteds): Jeg har kigget på to lejligheder: 1: Pris: 1.7 mio sek og månedlig afgift (inkl vand/varme): 7578sek 2: Pris: 1.995 mio sek og månedlig afgift (inkl vand/varme): 4717sek Når jeg så tjekker lån på comboloan.se, med fastforrentede lån, koster lejl 1 mig 13552 sek om måneden og lejl 2 koster kun 11723 sek (ved 10% indskud). Forskellen ligger jo naturligvis i den månedlige udgift der for lejl 1 er næsten 3000kr dyrere end for lejl 2. Hvad indeholder disse afgifter siden de kan svinge så meget på lignende lejligheder? Der er endda lejligheder der kun koster 500000sek, men så har en månedlig udgift på over 10000sek... Umiddelbart vil jeg mene at jo højere værdi lejligheden har, jo bedre (så lejl 2 bliver det bedre bud), er det rigtigt? Mvh en potentiel Malmöit (eller hvad man nu hedder hinsidan)

Besvaret

Hej Elpedro :) Tommelfinger reglen er jo lavere fællesomkostninger jo dyrere kontantpris - hvilket selvfølgelig siger sig selv. Fællesomkostningerne dækker - men er ikke begrænset til: Lån i ejendommen/foreningen - jo ældre ejendom jo mindre burde lånene så også være Opsparing til diverse forbedringer i ejendommen drift af vaskerum, elevator, grønne områder osv osv osv Min anbefaling er at tage en lejlighed 2, da forskellen i kontantprisen er til at overse og du får samtidig også fradrag for renterne. Især fordi renten er rekordlav nu, så bare bind den så lang tid i kan. Hvis I har råd til at løse toplånet så går også det - det er det lån som koster boksen mvh Peter

Besvaret

Det kan dog være en fordel at undersøge i foreningen om der er planer om at sænke fællesudgifterne. Finder du feks en til 10K i afgift om måneden vil prisen på lejligheden også stige mere end markedets gennerelle prisstigninger hvis afgiften bliver sat ned = støre gevinst, men det er nok mere til dem der tænker meget langsigtet

Guest carspar
Besvaret

Den månedlige ydelse er ikke som i Danmark. Her i Sverige har du fællesudgifter, gårdmænd, henlæggelser til udvendig vedligeholdelse osv som i Dk Indvendig vedligeholdelse (i lejligheden) er netop blevet afskaffet ved lov, så hvis der har været penge her så har sælger nok hævet dem selv inden salg. Man burde (det er dog kun mægleren der gør det) dog også se på vedligeholdelseskontoen om der er penge til planlagte investeringer (nye vinduer, bredbånd eller lign.), samt om den fælles gæld er dækket ind af ejendomsværdien. Derudover er der normalt også boliglån (ud ov er dit eget) i fællespuljen og det er her de adskiller sig fra de danske. Når du køber så lægger du en handpenning på 10%, resten af dit eget lån låner du som du ved nu. Derudover har foreningen også nogle lån i boligerne, dem kan du ikke selv disponere over. Men du ser en en bolig hvor du skal betale et større lån, end en anden bolig, så kan det være fordi det med den større lån har et mindre fælleslån, målt på andelstallet. Hvis du så tager fælleslånet og ganger det med andelstallet og tilløgger det til din egen indsats så har du faktisk en reel pris på din bolig og divideret med kvadratmeterne så har du en kvadratmeterpris. Det behøver ikke at være slemt, men så er det foreningen der forhandler lånene og ikke dig. de har bedre muligheder for at få lave lån end du har som privatperson. Der er næsten ingen foreninger i Malmø og omegen der er gældfrie så der vil altid være et fælleslån. Men hvis du senere skal låne op i din friværdi så kan du kun låne den del du selv hæfter for. Men jeg mener personligt at det er nok bedst med en lav ydelse og et højt lån som du selv valgte, dog med forudsætning af de er sammelignlige. Ved en lav ydelse kan i selv bestemme amorteringen af lånet og hurtigere komme til at sidde billigt i samlet hyre. Glem alt dette her det var kun til information men kan i priksis ikke bruges ved en bolighandel da ejendomsmægleren skal varetage begges interesser. Det er ikke en dansk Nybolig mægler Men velkommen herover når i har besluttet jer.

Besvaret

Hej igen Jeg takker for de gode svar. Det er utroligt så meget man kan få ud af det her Forum. Så skal der bare lige sparkes liodt gæld af skuldrene, så er vi klar til at blive eksil-danskere, ny-svenskere eller hvad man nu bliver :-)

Besvaret
Så skal der bare lige sparkes liodt gæld af skuldrene' date=' så er vi klar til at blive eksil-danskere, ny-svenskere eller hvad man nu bliver :-)[/quote']Jeg tror vi blev "enige" om betegnelsen Öresundare på et tidspunkt!(?) Håber i kommer godt derover, og at manglen på Kærgården ikke får jer på andre tanker :D
Besvaret

Jeg spiser ikke så meget smør, men når jeg endelig gør, må det hjertens gerne være rigtig smør og ikke det her margarine produkt :-) Men tak for de pæne ord. Der går dog nok lige et års tid, men så må man jo drømme så længe... Forresten (spørgsmål i forkert kategori): Er det umuligt at opdrive "økologiske" biler i Sverige? Læste godt nok at den svenske bilpark er den mest forurenende i Europa, men små diesel biler er jo umulige at opdrive ser det

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...