Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Lige et spørgsmål..... Min datter har adresse hos mig, men er en uge hos mig og en uge hos sin mor. Kan hun fortsætte i sin danske skole hvis vi flytter til Sverige? Grunden til evt. at fortsætte i dansk skole er, at den uge hvor hun er hos sin mor, bliver det ret svært for hende at møde i en svensk skole. Jeg arbejder i Københavns Lufthavn, så jeg skal alligevel samme vej (hendes skole ligger i Tårnby kommune).

Besvaret

Vores bekendte fra samme by her i Sverige, har ladet deres datter blive i hendes skole i Ishøj i 8 og 9 klasse og nu her starter hun på Gymnasiet - også i DK. Om der er betaling mellem kommunerne osv. det aner jeg ikke.

Guest Supermule
Besvaret

Intet problem overhovedet... Du meddeler bare Tårnby kommune om det, og så skulle det ikke være noget problem.

• 1 month later...
Besvaret

Man kan ikke bare få danske børn i dansk skole Man skal søge om det. I 2004 blev der vedtaget en lov der siger, at Malmø kommune på ingen måde skal betale for danske børn i danske skoler. Vælger man selv, at betale skolepengene, skal Malmø kommune tjekke den danske skole - om de lever op til de svenske krav og eleven skal testes hvert år. Der er nogle danske børn der bor i sverige og går i dansk skole, men det er fordi de har gjort det inden denne lov trådte i kraft eller fordi deres forældre selv betaler den støtte som staten normalt giver, hvilket beløber sig på et sted mellem 36.000-50.000 pr. år. Jeg er fuldstændig sikker på det her og sidder med en udskrift af den omtalte lov. Kender Nogen i dette forum danske børn, der går i dansk skole og får det betalt af en svensk kommune og er disse børn startet i skole efter maj 2005 er det en usikker kommunalmedarbejder der har behandlet sagen og man kan ikke vide sig sikker på, at det kommer til at gælde for hele barnets skoletid, da revurderes hvert år.

Guest Stormuftien af Malmö
Besvaret

Er det ikke nemmere at din datter har adresse hos hendes mor ?

• 2 months later...
Besvaret
Man skal søge om det. I 2004 blev der vedtaget en lov der siger, at Malmø kommune på ingen måde skal betale for danske børn i danske skoler. Vælger man selv, at betale skolepengene, skal Malmø kommune tjekke den danske skole - om de lever op til de svenske krav og eleven skal testes hvert år. Der er nogle danske børn der bor i sverige og går i dansk skole, men det er fordi de har gjort det inden denne lov trådte i kraft eller fordi deres forældre selv betaler den støtte som staten normalt giver, hvilket beløber sig på et sted mellem 36.000-50.000 pr. år. Jeg er fuldstændig sikker på det her og sidder med en udskrift af den omtalte lov. Kender Nogen i dette forum danske børn, der går i dansk skole og får det betalt af en svensk kommune og er disse børn startet i skole efter maj 2005 er det en usikker kommunalmedarbejder der har behandlet sagen og man kan ikke vide sig sikker på, at det kommer til at gælde for hele barnets skoletid, da revurderes hvert år.
Hej kotka, har du ikke mere information om den svenske lov? Eller måske en kontakt i Malmø kommune hvor jeg kunne få svar på spørgsmål vedr. min situation og ansøgning om at mit barn fortsætter i dansk skole ? Mvh Lenka
  • 1 month later...
Besvaret

For lige at runde den af....... Ringede til Tårnby Kommune, og der var svaret, at det kan ikke lade sig gøre, at børn fortsætter i dansk skole. Heller ikke med en slags "brugerbetaling". Hilsen Dan

• 10 months later...
Besvaret
For lige at runde den af....... Ringede til Tårnby Kommune, og der var svaret, at det kan ikke lade sig gøre, at børn fortsætter i dansk skole. Heller ikke med en slags "brugerbetaling". Hilsen Dan
Jeg tror vi her har en oplagt sag for den nye öresundsborgerforening. Det er da ufleksibelt at man ikke kan lade sit barn gå i en offentlig skole på den ene side af sundet, hvis man selv bor på den anden. :rolleye:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...