Jump to content

Banken vil ikke låne penge til bil :-(

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Jeg har et kæmpe problem, som jeg håber nogen kan hjælpe med. Jeg har søgt nyt billån i min bank da jeg har solgt min bil. Bilen koster 270.000sek. Jeg har de 70.000sek og skyldte 100.000sek for den gammle bil. Så jeg var forbi min bank i sisdte uge for at søge et nyt lån, "kontor chefen" sagde at jeg skulle hente min 3 sidste lønsedler og det gjorde jeg så. Det var ok. Manden sagde " det skulle ikke være noget problem" Det skal lige siges at min afdrag har jeg betalt nogen gange forsent, men de blev betalt. Det er fordi min "gode " nordea bank i dk overførte pengene forsent, og betalingsfristen i se er sidste hverdag i mdr. Og det er der jeg får min løn udbetalt i dk. Forhandleren jeg har aftalt med at jeg ville komme forbi onsdag og hente bilen d. 17-08-2005, sagde at jeg skal overføre 10.000sek på hans konto ellers vil han sælge bilen til en anden. Det har jeg gjort. Nu kommer problemet. Jeg kunne ikke få fat i Föreningssparbanken " kontor chef" har prøver at ringe skrevet mail osv. Og idag får en mail fra ham, " at jeg ikke kan få lån, da jeg siden 2004 og frem til idag har haft 7 afdrag indbetalinger forsent indbetalt. Og at jeg har betalt rykker på dem!! Jeg mister mine 10.000sek hvis jeg ikke køber bilen, banken vil ikke låne selvom manden sagde at det ikke ville være noget problem at låne til bilen. Hjælper det at skifte bank? Hvad skal jeg gøre? Snakke med dem personligt igen? Vile det hjælpe noget? Håber at i kan hjælpe :-/

Besvaret

Hej Lena - Som jeg læser, hvad du skriver, så har du ikke skrevet under på en aftale, der indebærer, at du køber bilen, og så er de 10.000 stadigvæk dine. Så må du bare fortælle forhandleren så hurtigt som muligt, at du ikke vil købe bilen alligevel, da banken er gået i baglås. Hvis du har underskrevet en købsaftale og betalt de 10.000 som "handpenning", så står du formentlig lidt svagere, men svenske forbrugere er trods alt ikke helt udleverede til ulve og røvere. :) Skynd dig at kontakte bilsælgeren, så vil han sikkert give dig dine penge igen uden videre. Jeg tror nemlig ikke, at banken ændrer beslutning. Din "bankrådgiver" vil på sit trevliga sätt sige tyvärrrrrr, jeg VILLE så gerne men, jeg MÅ ikke og KAN ikke, for bankens regler er sådan og sådan. Og med hensyn til, at du måske mener, at det var et tilsagn, du fik på jeres møde, så er det bankens udlægning af det foregåede, der gælder. Med hensyn til at finde en anden bank: Nej, afbryd take-off! Der kommer altid en sporvogn og en sportsvogn til. Håber det falder i hak :cool:

Besvaret

ATT: Niels Vil det så sige at jeg ikke kan få billån længere? Kan det virkelig være rigtigt? Hvis det hellere ikke vil hjælpe hvis jeg skiftede bank, hvad skal jeg så gøre for at få billån?

Guest Supermule
Besvaret

Jeg ville helt klart skifte bank... FSB er en lortebank at låne penge i. Vi ville bare flytte vores lån til Sverige og har ca. 80.000 udbetalt ialt som selvstændige begge to, men fordi vi ikke skriver lønsedler til os selv, ville FSB Vellinge ikke låne os 700.000 til vores lejl... Helt sort.... Det faldt kun på lønsedlerne og så min ophidselse over at jeg måtte forklare min rådgiver om hvordan man skal tyde et regnskab for en virksomhed... :(

Besvaret

ATT: Lena Første prioritet er jo at redde dit depositum. Når du ikke har noget lån i havn, så synes jeg, du med det samme skal meddele til sælgeren, at du ikke kan holde din del af aftalen. Det er mest regulært. Selvfølgelig kan du få et billån, måske også i din nuværende bank, men at komme på mandag og så satse på, at alting falder på plads, når du siger, at det er Nordeas skyld, det dur jo ikke. Eller satse på, at du lige nupper en ny bank, aftaler et lån og så vupti ind i bilen og afsted - hvis det er din stil, så gør det sådan - men nu har du altså fået min mening. :cool::laugh:

Besvaret

ATT: Brian Hvilken bank har i? ATT: Niels Jeg prøver at ringe til bilforhandleren imorgen. Men ja jeg skifter bank hvis jeg kan få et billån i en anden bank, for hvad skal jeg ellers gøre, skal bruge en bil, pga mit arbejde. Min nuværende bank kontaktede mig først, da jeg havde ringet flere gange, indtalt besked på tlf. svaren, skrevet mail. Og så ringer de ikke engang, de skriver en mail, hvor i der står, NEJ vi kan ikke låne dig pengene alligevel, desværre :-(

Besvaret

Problemet er vel, at man nu allerede ER registreret som dårlig betaler. Er der ikke noget med, at svenskerne har et centralt register hvos den nye bank også vil se samme statistik? (Mindes jeg læste noget lignende somewhere)

Besvaret

Lena: Det er dumt at betale sine regninger for sent. Den med at du "desværre" ikke kan betale til tiden her i SE, da du først får din løn fra DK den sidste dag i måneden, den undskyldning duer bare ikke. Herovre er der kun en ting der gælder, og det er at man betaler regninger til tiden. De er skide ligeglade med om man betaler en dag senere inkl. et rykkergebyr, for så er regningen stadig betalt for sent, og det registreres. Hvis man ikke er så rig, at man har en buffer hver måned stående på sin konto i SE, som man kan betale regninger med inden lønnen fra DK ankommer, så er der en anden mulighed (som jeg selv anvender): Få dig en kassekredit til din konto i SE, så kan du betale dine regninger til tiden, og når den danske løn går ind på kontoen en dag eller to senere, ja så betaler du jo kun renter for kassekreditten på den eller de to dage der. Ikke fordi jeg skal lyde skide bedre vidende, men det er bare et tip til dig, så du fremover kan undgå problemet med for sent betalte regninger (og dermed også problemer med banklån). Held og lykke.

Guest Supermule
Besvaret

Ja og nu vil jyske bank tage 100kr pr overførsel til Sverige.... :( Og ja Lena vi har Föreningssparbanken... Dog kun noget tid endnu, indtil vi finder en fornuftig løsning på de problemer med overførsler osv...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...