Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Dagens udgave af Ekstra Bladet: "Flugt fra tårnhøje boligpriser: 200.000 overvejer at flytte over sundet og købe bolig. De tårnhøje boligpriser i København og omegn har fået mange danskere til at kigge længselsfuldt over sundet. Udsigten til billig bolig i smukke omgivelser tæt på den danske hovedstad har medført, at anslået 200.000 danskere i øjeblikket overvejer at købe hus i Sverige. 17.000 danskere har allerede revet teltpløkkene op af den danske muld og flyttet familien over på den anden side af broen. Sidste år flyttede over 3000 danskere til nabolandet, hvilket er en stigning på 200 i forhold til året før. Prisstigning på25 pct. i Malmø - Vi ser et klart boom i øjeblikket. Op til 15 procent af vores købere er danskere. De flytter primært herover på grund af smuk beliggenhed tæt på København og lave bolig- og bilpriser, siger ejendomsmægler Karsten Johansen fra Svensk Fastighetsförmedling. Det har fået huspriserne i især Malmø til at tordne i vejret. Villapriserne er steget med 18 procent, mens de såkaldte 'bostadsrätt' (en blanding af ejer- og andelsbolig) er steget med hele 25 procent. - Lige nu kan markedet slet ikke følge med, men der bliver bygget en masse nyt. Ti procent af køberne af nybyggerier er danske, fortæller Karsten Johansen. I dag koster en typisk villa i Malmø på ca. 140 kvadratmeter 2.064.000 millioner svenske kroner. Ifølge ejendomsmæglerkæden Homes beregninger, koster en tilsvarende bolig i Storkøbenhavn 3.455.000 danske kroner. Det er en forskel på over 1,5 millioner danske kroner. Hjem i skole 5000 af de 17.000 danskere, som er flyttet til Sverige, er dog vendt tilbage til Danmark, og det skyldes hovedsagelig, at familierne vil have børnene i danske skoler. - En gruppe danske indvandrere i Malmø har netop taget initiativ til en dansk skole, og det vil hjælpe meget på det. Jeg tror, Malmø og København vil opfattes som en integreret bydel om bare ti år, siger Karsten Johansen."

Besvaret

Kors 200.000 det lyder sgu af mange.. pis så får vi ikke broen for os selv:cry: Skal vi ikke alle begynde at tale om hvor dårligt det er at bo herovre, hvordan vi er fanget i vores guldburre med øresundsudsigt, vores Audier, BMWér og hvor hårdt der er man ikke kan vende hjem fordi man ikke har råd... På den anden side. Jeg taler hver eneste uge med folk der "overvejer" at flytte herover. Men når det kommer til stykket, så kan de ikke forlige sig med tanken om "at blive halvsvensker" eller de kan ikke klare at deres unger en dag måske kommer til at bytte om morrot og gulerod. Hvilken tragedie... Jeg tror ikke på det tal er nærved realistisk.. 200.000 hvor mange bor der egentlig i Skåne nu??? Det er vel nærmest en fordobling af indbyggertallet;) Ah ok fandt lige tallet der bor sgu næsten 1,2 mio i Skåne alene.. Det var alligevel flere end jeg havde gættet på :flov:http://www.scb.se/templates/tableOrChart____132260.asp

Besvaret

200000 den køber jeg ikke. Har selv snakket med mange der overvejede men de fleste har ikke nosser til det. Kan selv huske alle de overvejelser jeg gjorde mig, bliver man ensom, venner, familie? Det var da noget man tænkte meget over men har aldrig fortrudt et eneste øjeblik. Kun i de tilfælde jeg havde glemt noget hjemme jeg skulle bruge på jobbet ;) Er ikke i tvivl om at der kommer flere og flere over men 200k er måske lige i overkanten.

Besvaret
Kors 200.000 det lyder sgu af mange.. pis så får vi ikke broen for os selv:cry: Skal vi ikke alle begynde at tale om hvor dårligt det er at bo herovre, hvordan vi er fanget i vores guldburre med øresundsudsigt, vores Audier, BMWér og hvor hårdt der er man ikke kan vende hjem fordi man ikke har råd... På den anden side. Jeg taler hver eneste uge med folk der "overvejer" at flytte herover. Men når det kommer til stykket, så kan de ikke forlige sig med tanken om "at blive halvsvensker" eller de kan ikke klare at deres unger en dag måske kommer til at bytte om morrot og gulerod. Hvilken tragedie... Jeg tror ikke på det tal er nærved realistisk.. 200.000 hvor mange bor der egentlig i Skåne nu??? Det er vel nærmest en fordobling af indbyggertallet;) Ah ok fandt lige tallet der bor sgu næsten 1,2 mio i Skåne alene.. Det var alligevel flere end jeg havde gættet på :flov:http://www.scb.se/templates/tableOrChart____132260.asp
Så vidt jeg ved, så er der mange der også flytte tilbage når det kommer til at stifte familie og børnene skal starte i skole osv, så mon ikke det opvejer det lidt.. Men i takt med at myndighederne forhåbentligt får et bedre samarbejde, vil flere og flere flyte og det er jo fantastisk.
Besvaret

Er Malmö egentlig ikke Sveriges tredje-største by, egentlig? (...kan sgi´ ikke huske tallene *g*) Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg...og så videre ad listen. (Lettere OT, i know *g*)

Besvaret

200.000 er et tal som er taget fra en anden aktikel, hvor man havde spurgt om man have "tænkt/overvejet" på muligheden at flytte til SE. Hvem har ikke det, jeg har også overvejet at rejse jorden rundt, ihvertfald i et par sekunder.... medier....

Besvaret

Så en tilsvarende artikel forleden, og der skrev de at de byggede de tal fra en undersøgelse lavet på ca. 700 personer. Så har de jo bare ganget op. Tror nu ikke at 200.000 er aktuelt:-) Men det er nu rigtig at man tit snakker med nogen som overvejer at flytte over, men vi er få der tør tage skridtet:-)

Guest carspar
Besvaret

Nej men allerede nu er trafikken på broen mere end tredobblet i forhold til da vi startede med at köre over den. Vi skal nok starte en bevägelse der kräver 3 spor i hver retning på bro og i tunnel??, da det tager lidt tid at få det igennem. Synes i IKK!

Besvaret
Nej men allerede nu er boren mere end dobblet så trafikeret end da vi startede med at köre over den. Vi skal nok starte en bevägelse der kräver 3 spor i hver retning på bro og i tunnel?? Synes i IKK!
Så hellere et lukket ventileret glasrør med en tosporet cykelsti, hængende ude på siden af broen. Sæt i værk :th2:
Besvaret
Nej men allerede nu er trafikken på broen mere end tredobblet i forhold til da vi startede med at köre over den. Vi skal nok starte en bevägelse der kräver 3 spor i hver retning på bro og i tunnel??, da det tager lidt tid at få det igennem. Synes i IKK!
Jo men en tredobling af 10 biler i timen er stadig ikke særligt mange;) Øresundsbroen i "myldretiden" minder jo stadig kun om Hillerødmotorvejen en højhelllig søndag..
Besvaret
Så hellere et lukket ventileret glasrør med en tosporet cykelsti' date=' hængende ude på siden af broen. Sæt i værk :th2:[/quote'] HØRT!! Burde være en menneskeret at cykle over.
  • 2 weeks later...
Besvaret

Danskar boende i Landskrona Hej! Vi vill gärna skriva om någon från Danmark som flyttat till Landskrona-Svalöv trakten. Hör av dig om du är intresserad! Lill Eriksson LOKALTIDNINGEN LANDSKRONA-SVALÖV lill.eriksson@lokaltidningen.se Tel.0418-21340 (+46 418 213 40)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...