kting Skrevet August 17, 2005 Rapporter Skrevet August 17, 2005 Jeg overvejer som så mange andre at flytte til Sverige. Jeg har på hjemmesiden Øresunddirekt forstået at man skal omregistere sin bil når flytter, hvilket jo ikke er så underligt. MEN, jeg har jo ikke min egen bil, men derimod en firmabetalt bil, den kan jeg jo ikke omregisterer. Mit spørgsmål er derfor om det er lovligt at køre rundt i Sverige med en dansk registreret bil efter jeg er flyttet til Sverige. På forhånd tak for hjælpen.
Homer Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Det er det på papiret ikke - men om der er nogen der tjekker det, er en helt anden sag... Får du firmaet til at "give" dig en bil på svenske plader, vil du blive beskattet af værdien af en tilsvarende bil i DK, så det kan heller ikke betale sig... Godt at Gud opfandt den skattefrie befordringsgodtgørelse!!!
kting Besvaret August 17, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 17, 2005 Hej Homer. Skal jeg forstå det ret, at hvis jeg flytter til Sverige, må jeg opgive min firmabil ?
Homer Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Det bestemmer du naturligvis selv - men det vil som hovedregel være god forretning at køre privat i stedet, hvis din arbejdsgiver vil give dig skattefri befordringsgodtgørelse i stedet... Det kræver naturligvis at du kører "for" firmaet, og ikke udelukkende privat.. Man kan sikkert lave store, fine kalkuler indeholdende en masse parametre om hvornår og hvordan - men med de lave bilpriser i Sverige, er det næppe en god forretning uanset hvad at have en dansk beskattet firmabil... Og med beskattet mener jeg ikke indregistreret i DK, men den skat du betaler for at have bilen... Jeg har været igennem hele møllen med Told & SKat da vi flyttede herover - jeg var åbenbart den første der havde spurgt dem om reglerne - og det kunne absolut IKKE svare sig for mig at beholde min danske firmabil. Jeg kører ca. 20.000 km. om året erhvervsmæssigt, og det dobbelte privat...
henke Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Nej Du behøver ikke at opgive din firmabil. Det er jo slet ikke din bil, men en vogn som din arbejdsgiver har leaset og derefter stiller til rådighed for dig. Mvh Henrik
Homer Besvaret August 17, 2005 Rapporter Besvaret August 17, 2005 Du behøver ikke at opgive din firmabil. Det er jo slet ikke din bil, men en vogn som din arbejdsgiver har leaset og derefter stiller til rådighed for dig. Mvh Henrik Ja, og som du bliver beskattet af - og denne beskatning slår hårdere, når du i stedet kan købe en billigere bil i Sverige - det er det, der er hele pointen... Og i øvrigt må du heller ikke køre "permanent" i Sverige i en leaset bil på danske plader...
kting Besvaret August 17, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret August 17, 2005 Tak for jeres hurtige svar, men jeg bruger kun firmabilen til privat brug. Hvis jeg flytte, kunne jeg godt forestille mig at jeg kommer til at køre noget mere om året. Nu har jeg ikke være igennem alle mine muliger/beregninger, men selv om jeg dropper firmabiler og køber billig bil i Sverige og samtidig forøger min indkomst med f.eks. 5-6.000,- kommer skattefar jo og tager en hel del. Jeg skal udover at afdrage på billån nu også betale for benzin, service, forsikring, hvilket jeg ikke skulle før. Ved i noget om beskatning, hvis mit firma f.eks. betalte driftudgifterne til bilen men ikke stiller bil til rådighed.
Homer Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ved det faktisk ikke, men mon ikke det bliver beskattet som almindelig indkomst...? Der findes et orakel på området herinde - den gode hr. Puchleitner fra Skatteuvæsnet i en ikke nærmere defineret kommune i hovedstadsområdet... Han plejer at give gode svar, så vent på ham - eller spørg din nuværende skattekommune.
mrode Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Hvis jeg ikke husker helt forkert, bliver man beskattet af det fulde beløb som din arbejdsgiver betaler af dine omkostninger. Hvis du fx. også har fri avis eller lignende der normalt ligger under bagatel-grænsen på de 5.000 vil du også blive beskattet af disse. Det er godt nok ved at være 1½ år siden jeg stoppede som revisor, men jeg mindes det er sådan du vil blive beskattet.
Guest carspar Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Hvis det firma du er ansat i har en afdeling i Sverige så kan du få firmabil derfra. Du skal så have en del af din lön derfra, og så er det pludseligt lovligt. Dette har jeg fået fortalt af en jurist og en revisor som kan delene på begge sider. Du skal dog selv lige undersöge dette hos en revisor/advokat/toldskat. Biludlejningfirmaer i Dk kunne ikke hjälpe med dette. Generelt når du bor i Sverige må du ikke i längere tid köre i en udlansk indregistreret bil. Du skal nok se efter muligheden for selv at eje bilen som der er nogle der beskriver herinde, for det plejer at kunne betale sig. Så kan dit firma nok betale for brobizzen og du får jo også km. penge fra danmark for firmakörsel, hvilket er ca. det dobbelte af hvad en svensker får i Sverige (der er jo bilprisen til forskel), du får så også fradrag for transport til og fra arbejde. Tja det er stadig mange pendlerproblemer, men de er til for at löses.
Homer Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Hvis det firma du er ansat i har en afdeling i Sverige så kan du få firmabil derfra. Du skal så have en del af din lön derfra, og så er det pludseligt lovligt. . Arrrrrh, den er sq for tynd!!! Jeg er selv ansat i et firma med afdelinger i hele Skandinavien, og undersøgte selv sagen. Det er jo ikke bare lige sådan, pludselig at få en del af lønnen fra Sverige. Det kræver at du også udfører et stykke arbejde for denne afdeling. Og så er der i øvrigt også en masse andre komplikationer rent skattemæssigt med denne "løsning". Den du'r ikke!!! Enten er du ansat i Danmark på dansk ordning, eller i Sverige på svensk ordning - alt andet vil være en teoretisk situation. Men regn frem og tilbage på det..
Guest carspar Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ved en ansättelse i danmark med fuld personfradrag så skal du arbejde mindst 75% i danmark, resten kan du arbejde hjemmefra med lön fra sverige. Men det er op til det enkelte firma og person.
Homer Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ved en ansättelse i danmark med fuld personfradrag så skal du arbejde mindst 75% i danmark, resten kan du arbejde hjemmefra med lön fra sverige. Men det er op til det enkelte firma og person. NEJ!!! Du SKAL udføre arbejde for den svenske afdeling, for at de må udbetale løn til dig dér... At arbejde hjemmefra for et firma i Danmark giver altså ikke svensk beskatning!!!
mrode Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 På min arbejdsplads har vi nogle stykker der arbejder en del i et af vores svenske datterselskaber, men primært her i Danmark. De får udbetalt en del af deres løn i Sverige og størstedelen her i Danmark. Så det er ikke kun noget der sker i en teoretisk situation. At det så er pga diverse "avancerede" selskabskonstruktioner er noget andet - men det er ikke kun noget der sker i teorien.
Homer Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 På min arbejdsplads har vi nogle stykker der arbejder en del i et af vores svenske datterselskaber, men primært her i Danmark. De får udbetalt en del af deres løn i Sverige og størstedelen her i Danmark. Så det er ikke kun noget der sker i en teoretisk situation. At det så er pga diverse "avancerede" selskabskonstruktioner er noget andet - men det er ikke kun noget der sker i teorien. Den teoretiske situation jeg omtaler er den der udløser svensk firmabil til en ansat i et dansk selskab... Men godt at høre at der er folk der "udnytter" fordelene... :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu