Niels Erik H Skrevet September 10, 2005 Rapporter Skrevet September 10, 2005 Hej. Først og fremmest, dejlig site;-) Nå men nu til det, det hele handler om. Jeg står og overvejer kraftigt at flytte til Limhamn og har søgt efter lidt forskelligt. Jeg har allerede udset nogle objekter som jeg tænker at tage over at kigge på. Det drejer sig om 4 stks. Bostadsrätt der ligger på henholdsvis Västanväg 45, Älggatan 47, og Grönalundsgatan 32D og 32C. Så ville jeg høre om der er nogle herinde der bor lige i nærheden, som evt. kunne fortælle lidt om områderne? Ved ikke lige hvor langt disse ligger fra hinanden, da jeg er knap så kendt hinsidans :p Hører disse under belastede områder, hvad med parkering, osv. Alt godt i kan fremtrylle hvis i har lyst :) Evt. ville jeg da gerne hilse på, hvis der skulle være nogle eventuelle naboer/ genboer tilstede ;) Mvh Niels Erik H
tim_pedersen_ Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 Hej Niels. Jeg bor selv i Limhamn på Östra Bernadottesgatan lige ved Linnegatan. Først kan jeg sige at generalt er Limhamn et godt område. Der er ikke nogle steder som er belastet af kriminalitet osv. da de fleste boliger er bostadsrätter og ikke så mange lejeboliger. Desuden er områderne præget af forskellig bebyggelse, alm. huse, rækkehuse, og lave boligblokke på max 3-4 etager. Vedr. Västanväg 45, ligger den som du kan se på kortet lidt langt fra hovedgaden og dermed butikker og busstopsted hvis man har brug for det. Desuden syntes jeg billedet på hemnet snyder lidt, der er tale om stålplader på fronten af boligblokken. Jeg kiggede selv på en bolig der da jeg skulle flytte derovre men det var ikke lige mig. Vedr. Älggatan 47. Den ligger tættere på butikker og busstopsted. Så vidt jeg husker ligger den i et ok område. De 2 boliger på Grönalundsgatan 32D og 32C ligger i et fint område, hvor der dog er mange boligblokke. Forholdsvis nær skole og idrætsanlæg. Også tæt på butikker og bus. Det dejlige ved Limhamn er at man bor i en " lille by " med alt service som man kan ønske sig lige om hjørnet. Supermarked, frisør, bibliotek, grillbar, tøjbutikker, apotek, tv butik, videobutik, bager, guldsmed, banker, ejendomsmæglere osv. men samtidig forholdsvis tæt på Centrum. 10 min i bus eller 20 min på cykel. Samtidig bor man også i gåafstand til stranden og lystbådhavn. Syntes man kan se at Limhamn er et attraktivt område, da jeg købte i februar var der op til 30 boliger 1 + 2 værelser. Nu er der 10 sammenlagt i hele Limhamn. Skriv hvis du har flere spørgsmål. Mvh Tim
Niels Erik H Besvaret September 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret September 10, 2005 Det lyder jo rigtig lækkert. Indtil videre er dem på Grönalundsgatan også dem der interesserer mig mest, dejlig størrelse til mig. Men noget der kom til at slå mig, jeg skal jo optage lån til lejligheden, som koster ca. 1.4 mio. s.kr, med 200k i indskud, hvad så når lånet er betalt af, er lejligheden så min, eller hvordan? Tænker på ligesom med et hus herhjemme hvor man jo ejer det når det er betalt af.
tim_pedersen_ Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 Hej det er jo faktisk din få snart du har købt den.. så er det dit problem hvordan du har finanseret den. Du kan sælge den for markedspris osv. men hvad er det helt nøjagtigt du mener. ? Mvh Tim
Nils Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 Hej Niels Erik H - I enhver praktisk betydning af ordet eje ejer du lejligheden, men mere spidsfindigt juridisk tilhører den bostadsättsföreningen, og det, du har købt er en brugsret. Ligesom et dansk hus eller lejlighed ejer man det også før man har betalt lånet. Om du tilfældigvis har et lån i banken eller i en kreditforening ændrer ikke ved dit ejerskab.
Niels Erik H Besvaret September 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret September 10, 2005 Hej det er jo faktisk din få snart du har købt den.. så er det dit problem hvordan du har finanseret den. Du kan sælge den for markedspris osv. men hvad er det helt nøjagtigt du mener. ? Mvh Tim Det jeg mente var, at jeg jo køber den på afbetaling igennem et lån i banken. Altså ligesom jeg ville købe fx. et hus herhjemme igennem en bank med afdrag hver måned. Men det vil altså sige at jeg fx. efter et par år, frit kan sælge den for vuderingsprisen, betale lånet af, og evt. tjene lidt. Ikke at jeg vil gøre det udelukkende pga. det, men mere hvis jeg skulle falde over en anden bolig senere hen. Kan godt være det er mig der har en lidt forkert tankegang, da dette er den første bolig jeg skal ud og købe:-)
Guest Trine Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 Lige for at pointere, du kan aldrig slippe for at betale afgiften til foreningen. Når lånet er betalt ud har du stadig en afgift hver måned. Afgiften består oftest af fællesomkostninger, tv afgift, nogle gange vand og varme.... Det afviger fra forening til forening. Tilgengæld har du ikke ejendomsskatter (det kører via foreningen), som man kender det fra Danmark. hvorvidt man ejer eller ej er vel blot definitorisk som Nils skriver, hvis taget ryger så er man nok mest glad for at være bostadsretejer;) Du kan ændre lejligheden med det forbehold at foreningen skal godkende større forandringer, du kan sælge den til hvem som helst til markedspris gennem mægler eller privatsalg.
Niels Erik H Besvaret September 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret September 10, 2005 Okay. Jamen det lyder jo fint, så blev jeg da det klogere:-)
Guest Trine Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 Det jeg mente var, at jeg jo køber den på afbetaling igennem et lån i banken. Altså ligesom jeg ville købe fx. et hus herhjemme igennem en bank med afdrag hver måned. Men det vil altså sige at jeg fx. efter et par år, frit kan sælge den for vuderingsprisen, betale lånet af, og evt. tjene lidt. Ikke at jeg vil gøre det udelukkende pga. det, men mere hvis jeg skulle falde over en anden bolig senere hen. Kan godt være det er mig der har en lidt forkert tankegang, da dette er den første bolig jeg skal ud og købe:-) Som sådan kan du godt sammenligne det med en dansk ejerlejlighed. Ja du kan sælge den som var den et hus eller en ejerlejlighed. Der er dog beskatning af boligsalg i Sverige, en tommelfingerregel er 30 % af overskuddet efter du har fratrukket forbedringer samt mæglersalær.
Niels Erik H Besvaret September 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret September 10, 2005 Det var dælme en del. Men okay, fair nok. Er stadig lidt lamslået over hvad man kan få for pengene i forhold til København. Det er jo lidt et paradis(endnu).
Bjarne233 Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 ...Og iøvrigt kan Foreningen ikke bestemme prisen du skal sælge til......den bestemmer du selv :)
Niels Erik H Besvaret September 10, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret September 10, 2005 Rigtig fornemt. Hvordan med fremleje? Læste noget om at dette kunne blive problematisk. Landet ligger nemlig sådan at jeg sandsynligvis bliver udstationeret 2-3 gange a 6 måneder i løbet af de næste par år, i forbindelse med mit arbejde som Konstabel, og der vil jeg jo nødig lade lejligheden stå ubenyttet hen.
Guest Supermule Besvaret September 10, 2005 Rapporter Besvaret September 10, 2005 Det er fuldt legalt at fremleje den, men du skal ha' styrelsens godkendelse. Dette gør du Styrelsen opmærksom på ved køb af lejligheden og at det er vigtigt at du får tilladelsen skrevet ned på papir. Det er så ikke den endelige godkendelse af dem du lejer til, men bare sådan at der ikke er problemer med fremleje når du skal afsted.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu