Jump to content

Tilslutning af gaskomfur

Recommended Posts

Skrevet

Hej allesammen Vi har investeret i et nyt gaskomfur, som jo følgeligt skal slås til. I går havde vi så en gasmand på visit, som for at tilslutte slangen fra væggen til komfuret skulle have 1500 dask - horribelt!!! *grrr* Vi takkede pænt "nej", hvorefter han fornærmet gjorde os opmærksom på, at man ikke må gøre den slags selv, at det skulle meldes til Sydkraft af en fagmand, hver gang et nyt komfur installeredes. Nu er jeg så i tvivl - tør man selv sætte den skide slange på, eller brænder man fingrene hos Sydkraft eller anden myndighed? :) Sanni

Besvaret

Hvis der sker en ulykke, er det ikke sikkert at forsikringen dækker hvis de finder ud af at det er gør-det-selv arbejde. Forsikringsselskabet spørger jo nok Sydkraft som holder registre over sådanne ting, og der vil I jo ikke stå på listen.

Besvaret
Nu er jeg så i tvivl - tør man selv sætte den skide slange på, eller brænder man fingrene hos Sydkraft eller anden myndighed?
Sæt den dog på. Sydkraft er ingen myndighed, men en erhvervsvirksomhed. Hvis de laver knuder, kan I jo bare pille den af igen. :)
Besvaret
...... Nu er jeg så i tvivl - tør man selv sætte den skide slange på, eller brænder man fingrene hos Sydkraft eller anden myndighed? :) Sanni
Jeg er misundelig - jeg ville også gerne have et gasspis:-) Anyway - jeg ville ikke gøre det. Jeg havde nok sluppet de penge det koster, og så videre med dagen. Det er ikke en formue, og så har man en at "skyde skylden på", hvis såfremt og i fald... MEN, det lyder som om at i har bestemt jer ved at sende manden hjem igen, så mon ikke i har truffet jeres beslutning? :-)
Besvaret
Sæt den dog på. Sydkraft er ingen myndighed' date=' men en erhvervsvirksomhed. Hvis de laver knuder, kan I jo bare pille den af igen. :)[/quote'] Og så tester de også lige selv om pakningen er tæt?? Pointen med en autoriseret gasmand er vel primært at han kontrollerer for udsivning af gas. Et minor issue som jeg personligt nok ville være ret betænkelig ved.. Som Willerup skriver, 1500 sek er sgu ette en formue for at kunne sove roligt om natten uden at lugte gasssssss.......
Besvaret
Og så tester de også lige selv om pakningen er tæt?? Pointen med en autoriseret gasmand er vel primært at han kontrollerer for udsivning af gas. Et minor issue som jeg personligt nok ville være ret betænkelig ved.. Som Willerup skriver, 1500 sek er sgu ette en formue for at kunne sove roligt om natten uden at lugte gasssssss.......
Tilføjelse til det, jeg tidligere skrev: Hvis der lugter af gas, så er slangen ikke sat ordentligt på. Så skal man enten sætte den ordentligt på eller ringe til 1.500-kroners manden. :)
Besvaret
Hej allesammen Vi har investeret i et nyt gaskomfur, som jo følgeligt skal slås til. I går havde vi så en gasmand på visit, som for at tilslutte slangen fra væggen til komfuret skulle have 1500 dask - horribelt!!! *grrr* Vi takkede pænt "nej", hvorefter han fornærmet gjorde os opmærksom på, at man ikke må gøre den slags selv, at det skulle meldes til Sydkraft af en fagmand, hver gang et nyt komfur installeredes. Nu er jeg så i tvivl - tør man selv sætte den skide slange på, eller brænder man fingrene hos Sydkraft eller anden myndighed? :) Sanni
Hvis der sidder en lukke ventil. Dvs når den ikke er sat til gaskomfuret, så er det så simpelt som at presse denne ned over og dreje på ventilen. Det skal du ikke betale 1500,- for.. Men som sagt, så er det jo på egen risiko.
Besvaret

Da det ikke lyder som om i er så velbevandret ud i gasinstallationens verden ville jeg nok ikke tøve med at betale 1500 for en fagmand. Gassen er ikke at spøge med.

Besvaret
Da det ikke lyder som om i er så velbevandret ud i gasinstallationens verden ville jeg nok ikke tøve med at betale 1500 for en fagmand. Gassen er ikke at spøge med.
Nu kommer det jo an på hvordan det ser ud. Hvis der er en ventil på, så kan denne ikke lukke gas ud, hvis den ikke er skruet fast til et rør/ledning som er tilsluttet ovnen. Da vi selv fornyligt skulle have vores ovn ud, skulle jeg bare frakoble ledet, ved at skrue på ventilen der kobler gas og ovn sammen, dette er som alle mulige andre ventiler ganske simpelt og når der ikke er noget der trykker ventilen ind (så der kommer et hul, hvor gassen kan løbe ud) så løber der ikke noget gas ind. Hvis I har gas måleren i huset / lejligheden, kan man jo som ekstra sikkerhed lukke for gassen og så prøve at tilslutte det. Og for god ordensskyld, så er det altså ikke fordi en lille smule gas dræber dig, men som brizz, siger, og andre for den sags skyld, så skal man altså passe på sig selv og vurdere om man ved nok om det.. ovenstående, ved jeg ikke om er gældende for svenske ovne :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...