Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, Vi har et toplån på 235.000 kr og en Bottenlån på 215.000 hvor 75.000 med et gebyr tillæg 0.0%. I alt 450.000 kr. Lånet løber på 50 år, hvor 5 år er amorteringsfrit. Vi betaler 3.850kr hver måned, til banken. Vi det sige vi kun betaler renter i 5 år?

Besvaret

ja, på bottenlånet. I normale tilfælde skal man afbetale på topplånet men det kan godt være i har en anden ordning. Prøv og få lånet overflyttet til SBAB, så kan I få den lave bottenlånsrente på hele beløbet. Jeg forstår ikke hvordan topplånet kan være større end bottenlånet? Normalt er det omvendt.

Besvaret

Jeg var desværre syg og lå på hospitalet den uge min far gik til banken for at låne penge. Ham i banken har sæt 3 år på den ene og 2 år bidingstid på den anden lån. Oven i købet med 5 år amorteringsfrit. Jeg ringer til ham imorgen for at finde ud af hvordan vi får flyttet lånet og hvor meget erstatning vi skal betale. Hvor meget tror i erstatning kan løbe op i?

Besvaret
Jeg var desværre syg og lå på hospitalet den uge min far gik til banken for at låne penge. Idioten i banken har sæt 3 år på den ene og 2 år bidingstid på den anden lån. Oven i købet med 5 år amorteringsfrit. Jeg ringer til ham imorgen for at finde ud af hvordan vi får flyttet lånet og hvor meget erstatning vi skal betale. Hvor meget tror i erstatning kan løbe op i?
Umiddelbart er det en lidt mærkelig lånekonstruktion du har fået rodet dig ud i. Vi omlagde et lån på omkring 900,000 sek med 2 års binding til kort rente, og det kostede ca 5000 sek som blev lagt på det nye lån. Du betaler ikke ikke for at omlægge som sådan, men du betaler en strafrente svarende til det banken "mister" på at du omlægger. I dit tilfælde vil det nok være peanuts. Men prøv iøvrigt at få lagt en større del af lånet om til bottonlån fremfor halv af hver, med mindre du har specielle preferencer for at tilbagebetale hurtigt.
Besvaret

Det lyder umiddelbart underligt at din far går til banken og låner penge i dit navn. Hvis i ikke meget udførligt har lavet en fuldmagt som beskriver vilke beføjelser han har, så mener jeg ikke at du hæfter for en aftale som din far har indgået (og som du vel endnu ikke har skrevet under?) Jeg mener også at den generelle fortrydelsesret man som forbruger har, også gælder på banklån, men jeg er ikke sikker.

Besvaret
Men prøv iøvrigt at få lagt en større del af lånet om til bottomlån fremfor halv af hver' date=' med mindre du har specielle preferencer for at tilbagebetale hurtigt.[/quote'] Off topic - men jeg kan ikke lade være ... Bottomlån - er det når man belåner sin bottom - eller er det når man låner til at anskaffe en sådan :D
Besvaret
Det lyder umiddelbart underligt at din far går til banken og låner penge i dit navn.
Lånet er på min fars navn, men han har ikke styr på lån og sådan nogle ting :)
Besvaret
Hej, Vi har et toplån på 235.000 kr og en Bottenlån på 215.000 hvor 75.000 med et gebyr tillæg 0.0%. I alt 450.000 kr. Lånet løber på 50 år, hvor 5 år er amorteringsfrit. Vi betaler 3.850kr hver måned, til banken. Vi det sige vi kun betaler renter i 5 år?
Der er (som sagt) noget helt galt med det lån der. I har lånt 450.000 kr, amorteringsfrit de første fem år, og I betaler så alligevel 3.850 kr/måned til banken!?!? :eek: Dvs at jeres gennemsnitsrente for toplån og bottenlån er på 10,27% :rolleye: Toplånet bør max udgøre 25% af hele lånet (ca. 15% med en kontantindsats på 10% af boligens købspris), ellers så skal alarmklokkerne ringe inden man får sit lån. Hvilken bank har givet jer et sådan lån?
Besvaret

Jeg fandt andre papir som fik mig til at forstå det bedre. Sådan ser vores lån ud: 235.000 kr 4.20% = 9870 kr/år (amorteringsfrit til og med 2009-11-30) 140.000 kr 3.75% = 5250 kr/år (amorteringsfrit til og med 2008-05-30) 75.000 kr 3.75% = 2812,5 kr/år (som vi betaler af nu. 1792 kr/mdr.) Renter: (9870+ 5250 + 2812,5) = 17932,5 kr/år Afdrag: (12 * 1792) = 21504 kr/år Hver måned: (39436,5 / 12) = 3286,375 kr/år Så hvorfor skal vi betale 3850 kr/mdr ved jeg altså ikke.. Nu må vi se hvad de har at fortælle næste uge.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...