Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa. Jeg har lige et spørgsmål, som jeg håber nogen kan svare på. Hvis man nu flytter fra Danmark til Sverige, og tager sin dansk-indregistrerede bil med, hvor længe må man så beholde den på de danske plader? Sagen er den at vi inden for de næste 3-4 mdr. (så har vi boet i SE i ca. ½ år) vil anskaffe ny dyt. Indtil da vil vi jo gerne beholde vores "danske" bil, da vi højst sansynligt vil få mere for den i DK end i SE, og ikke rigtigt kan undvære indtil da. Jeg har talt med forsikringen, og for dem er det i orden. (De sagde at forsikringen kan fortsætte indtil den betalte periodes udløb - Hvilket passer fint ind i vores planer) Jeg har læst en del forskellige svar i tråde, men kan ikke rigtig blive klog på det. Bl.a. skriver Gio (uden at hænge nogen ud ;)):

Jeg havde min gamle Toyota i et halvt år da jeg flyttede over - fortsat på danske plader. Og det var efter at have tjekket reglerne på området.
Jeg mener bare - jeg kunne også sagtens undersøge reglerne og køre i den i 2 år - det gør det bare ikke lovligt hvis der er reglerne står 3 måneder :) Andre bud er 3 mdr. og 1 år. Er der nogen der kender det rigtige svar, evt. med link til dokumentation? Mvh. Frank.
Besvaret

Jeg fandt reglerne et sted dengang...men kan sgu´tte huske hvor (mener det var et sted på T&S´ sider)..... Det nemmeste må være at lave en dingeling til eks. T&S - alternativt Tårnby Polisen.

Besvaret

Ok ... Det er vel noget i retning af vv eller den svenske pedant til told'n'skat jeg skal ha' fat i... Den danske side er vel ligeglad med hvor længe jeg kører så længe den er forsikret? (De har i hvertfald lige sendt en hilsen fra motorkontoret :))

Besvaret

Dansk told og Skat.. nej venner det er den anden vej rundt. Jeg mener bestemt at have læst herinde at man må køre i den i * periode, inden svenskerne forlanger du svensk indregistrerer den og betaler svensk vejafgift. Fuldstændig som en svensk tilflytter heller ikke, må køre en svensk bil igennem længere tid i DK. Selvom afgiften er større i DK, så tjener SE jo ingen vejafgift på den når den er dansk. Det er vel også fair nok ... Hvis det ikke skulle være tilfældet, burde man jo heller ikke omregistrere sine importerede tyskerbiler vel?

Besvaret
Fuldstændig som en svensk tilflytter heller ikke' date= må køre en svensk bil igennem længere tid i DK. Selvom afgiften er større i DK, så tjener SE jo ingen vejafgift på den når den er dansk.
Flytter du tilbage til DK med din svenske bil, så må du køre i den i 14 dage efter adresseændring. Hverken mere eller mindre. Jeg var jo selv igennem møllen for et lille år siden.
Besvaret

Hej ThomasO. Jeg mente skam også at det var svenskerne der ville rykke for at få den over på svenske plader og ikke de danske myndigheder. Men man kunne forestille sig at de ikke har så travlt med at få den flyttet over, som dk har, eftersom det er 2K om året vi snakker, mens den danske stat venter på flere 100K.

Besvaret

Jeg mener en fandt ud af at det var 14 dage i sverige også.... mener jeg læste det nede i det lodrette arkiv herunder af halvgamle sandheder ...langt nede....

Besvaret
Jeg mener en fandt ud af at det var 14 dage i sverige også.... mener jeg læste det nede i det lodrette arkiv herunder af halvgamle sandheder ...langt nede....
Dén tvivler jeg bestemt på! Men...lad denne komme dig til gode, Thomas - og igang med at lede ;)
Besvaret

Sjovt du skriver at den danske forsikring ikke havde noget problem med at du boede i sverige. Da jeg flyttede beholdt jeg min bil i et par måneder (det tager jo lige lidt til at komme på plads og fundet en ny) ca 1 uge EFTER jeg havde solgt bilen lå der et brev i fra forsikringen (GF forsikring) om at min danske forsikring ikke var gældende i sverige og at forsikringen derfor var opsagt og lidt om at planderne ville blive inddraget hvis ikke man tog sig sammen og fik bilen omregistreret. Nu havde jeg jo solgt bilen på daværende tidspunkt, så den blev arkiveret lodret. 14 dage efter fattede forsikringen så det, og sendte en check på det ½ års præmie der var tilbage. De svenske myndigheder lader det ikke til går synderligt meget op i emnet. havde min danske "rustvogn" parkeret samme sted på gaden i 2 mdr ca. 200meter fra politistationen/kontoret i Limhamn. uden at fremkalde så meget som et løftet øjenbryn. fra dem. Men de danske myndigheder ville jo nok hellerikke troppe op med samme ildhu hvis der ikke var nogen rare penge at hente i forbindelse med omregistrering.

Besvaret

Er selv i samme situation, men fandt oplysningerne på vv.se under "Vanliga frågor om utländska fordon": Q: Jag äger en danskregistrerad bil och arbetar i Danmark men åker över till Sverige dagligen. Jag är bosatt i Sverige. Får jag använda bilen i Sverige med dansk registrering? A: Ja, men under högst ett år. Så, hvis du arbejder i DK er grænsen 1 år...

Besvaret

Forresten NGO; Så benytter/-de jeg Sønderjysk Forsikring (Alsisk Forsikring hedder det vist nu). Sjovt nok var der ikke problemer med dem, selv om de normalt ikke engang vil forsikre uden for Sønderjylland.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...