Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Alle Ikke fordi jeg regner med at få brug for det, men det er nu godt at kende reglerne, før man får en grim overraskelse. Jeg har hørt/læst mig til at i Sverige er der nogle særlige regler, der sikre fx Kvinden at hun ikke står uden noget som helst ved en Skillsmisse. Selvom fx hus/lejlighed står i Mandens Navn og Der er Særeje. Er der nogle der kender reglerne og kan forklare dem ? VH Pakwhan :scared::confused:

Besvaret

Jeg mener at have hørt at hvis man har børn og skal skilles herover, og konen vil til DK og manden ikke vil, så tilfalder børnene automatisk ham. Syntes der var en dervar ude for det på et tidspunkt. Det er da absolut noget der er værd at overveje.

Besvaret
Hej Alle Ikke fordi jeg regner med at få brug for det, men det er nu godt at kende reglerne, før man får en grim overraskelse. Jeg har hørt/læst mig til at i Sverige er der nogle særlige regler, der sikre fx Kvinden at hun ikke står uden noget som helst ved en Skillsmisse. Selvom fx hus/lejlighed står i Mandens Navn og Der er Særeje. Er der nogle der kender reglerne og kan forklare dem ? VH Pakwhan :scared::confused:
Måske tænker du på Sambolagen, som jeg har skrevet lidt om nederst i økonomiguiden. :)
Besvaret

Sambolagen Hej Nils Ja det er den lov jeg tænker på. Men hvordan vil man dele et hus eller en bostadsrät ? det kan jo repræsentere en stor værdi og evt. gæld. Og hvilke regler gælder hvis man er Gift, er der noget der hedder særeje i Sverige, eller bliver alt delt ? VH Pakwhan

Besvaret
Hej Nils Ja det er den lov jeg tænker på. Men hvordan vil man dele et hus eller en bostadsrät ? det kan jo repræsentere en stor værdi og evt. gæld. Og hvilke regler gælder hvis man er Gift, er der noget der hedder særeje i Sverige, eller bliver alt delt ? VH Pakwhan
Hej Pakwhan - Hvis man gifter sig uden at skrive noget ned, så skal værdierne deles midtover, når man bliver skilt. Ligesom i Danmark kan man skrive en ægtepagt. På svensk hedder det "äktenskapsförord", hvor man kan definere, at en bestemt værdi kun tilhører den ene part. Særeje er ikke noget, der opstår, bare fordi man har sit navn på en kvittering. :sick: Hvis man er samboer, og lever sammen under ægteskabslignende forhold (en one night stand opnår ingen rettigheder) skal boligen med inventar deles, og den der har mest brug for den, vil få lov til at beholde den, hvis retten skal afgøre det. Det betyder jo, at hvis man får ret til at blive boende, må man købe den anden part ud eventuelt ved at stifte yderligere gæld. Hvis huset er en million værd og gælden er 500.000, har den ene part ret til at få 250.000 i hånden eller beholde boligen. :)
Besvaret

Ja jeg har i sidste uge afsluttet en lang sag... Og for ikke at komme sagen dybere da modpartet nok ikke ønsker dette, ja så skicka man in en ansökan om bodelningsförrättare. Er man gift er der tale om ALT. Er man kun kærester og bare bor under samme tag er Biler, både, mc og lign. ikke inkl. Så uanset hvad kommer der en dyr advokatregning og samtlige udgifter for retten. Dette er typisk 1500.-sek i timen + hver jeres advokater. Alle udgifter deles ligeligt. "Retten, vurdering, mæglersalær ect. (Ikke advokaterne.) Der skal en mægler ud som vurderer huset. Så ja hvis man har boet herovre i 5år og huset ikke længere hedder 1mill men 2mill trækker man restgæld fra og så er det bare at betale kontant for den part som ønsker at blive boende. Jeg vil for alt i verdenen anbefale at man skriver særeje på de ting som parterne er enige om. Ellers er det BARE ærgerligt hvis uheldet er ude. Og hvis ikke det, så afklar tingene med det samme med 1 advokat. Ikke 1 eller 2 uger efter. Ingen plejer at være sammen for at gå fra hinanden. Derfor synes jeg NU det er vigtig at lave klare linier i den tid der er god, i stedet for uklare beslutninger når det for sent.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...