Mfg Skrevet October 24, 2005 Rapporter Skrevet October 24, 2005 Hej. Jeg har læst næsten alle emner om firmabil i dette forum og sidder stadig væk som et stort ? Jeg arbejder i danmark og har en dansk firmabil. Hvordan forholder det sig med en firmabil. Hvad mister jeg? og hvad kan jeg sparer? Hjææææælp
larscph Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Der er ikke nogen ændring - du betaler dansk skat af dansk firmabil. Du mister muligheden for at købe en fed bil på svenske plader til lav pris og have den som firmabil. Jeg droppede firmabil ifm flytning til Sverige :)
Guest Martin - Grevie Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Det er jeg ikke helt enig i Lars. Jeg har mulighed for firmabil, men har ikke valgt det af samme årsag som dig. Men den nye afgørelse i EU åbner for en mulighed hvis din arbejdsplads har datterselskab i udlandet. I dag er det tilladt at have en firmabil i DK uden afgift, hvis man kan påvise at bilen fortrinsvis benyttes i udlandet. Sagen er formentlig ikke prøvet endnu hos ligningsrådet, men jeg vil da mene at det bliver svært for told og skat at modbevise når man har bopæl i Sverige. Martin
BS Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 I dag er det tilladt at have en firmabil i DK uden afgift, hvis man kan påvise at bilen fortrinsvis benyttes i udlandet. Sagen er formentlig ikke prøvet endnu hos ligningsrådet, men jeg vil da mene at det bliver svært for told og skat at modbevise når man har bopæl i Sverige. Martin HVis du blot har bopæl i sverige og kører frem og tilbage mellem bopæl og dk er den fortrinvis heller ikke brugt i sverige men i dk. Så den tror jeg ikke holder.
Guest Supermule Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Det du skal fokusere på er at, reglerne kun gælder for DANSKERE bosat i DANMARK!!! Ergo kan du efter de nye regler, frit køre i svensk indregistret dansk firmabil, såfremt du bor i Sverige... Efter min bedste overbevisning.... Må nok hellere konsultere NILS... Han plejer at ha' styr på Fjold og Skvat....
larscph Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Det du skal fokusere på er at, reglerne kun gælder for DANSKERE bosat i DANMARK!!! Ergo kan du efter de nye regler, frit køre i svensk indregistret dansk firmabil, såfremt du bor i Sverige... Efter min bedste overbevisning.... Må nok hellere konsultere NILS... Han plejer at ha' styr på Fjold og Skvat.... Så vidt jeg husker ville afgørelsen først blive implementeret senere når man "kunne nå" at lave reglerne. Jeg ville også sørge for at få PÅ SKRIFT fra Skattevæstenet i DK hvilken bilværdi man bliver beskattet efter - det hjælper jo ikke stort hvis bilen koster 200.000 sek hvis du bliver beskattet som om den koster 500.000 sek fordi den tilfældigvis koster det i DK. Under alle omstændigheder kræver det jo så at ens arbejdsgiver er frisk på at lease bil osv i Sverige.
Homer Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Lad os endelig tærske noget mere langhalm på denne "gamle" historie! Der er ikke ændret noget, medmindre man er ANSAT af en dansk firmas svenske datter/søster/moderselskab, udfører (væsentligt) arbejde for dette, samt primært anvender bilen i Sverige. Hvis ovenstående er opfyldt, vil du kunne køre i svensk indregistreret firmabil, uden at blive beskattet af en tilsvarende bil i Danmark. Ellers gælder de "gamle" regler endnu. Få dig hellere en aftale med din arbejdsgiver om skattefri kørselsgodtgørelse, og køb selv en bil i Sverige.
repeat Besvaret January 31, 2006 Rapporter Besvaret January 31, 2006 Har lige et spørgsmål om emnet. Har en kollega som bor i dk, og lige har fået en chef stilling i Sverige. En dejlig firmabil tillige. Men de vil også bruge den sådan, så manden kan køre rundt i den, uden hende. De er da lidt usikre på om de må. Da jeg fortalte om alle de sager der er med danskere der bliver forfulgt af todl og skat, når de køre i svenske biler. Nogen der ved om lige det her?
laughingfrog Besvaret February 2, 2006 Rapporter Besvaret February 2, 2006 Burde være nemt at afgøre, da du som danskboednde danske, IKKE må køre på udenlandske plader i DK. Får den som har bilen som firmabil er selvfølgelig en undtagelse, da den skal køres primært i sverige, og de nye regler, men tvivler på manden får lov at undslippe en bøde og en masse vrøvl hvis han blir stoppet.... Kostede mig 1000DKR for nogle år siden at blive stoppet i "ikke-indregistreret" bil
Gio Besvaret February 2, 2006 Rapporter Besvaret February 2, 2006 Kostede mig 1000DKR for nogle år siden at blive stoppet i "ikke-indregistreret" bilHvorfor hulen kan man også finde på sådan noget!?
laughingfrog Besvaret February 4, 2006 Rapporter Besvaret February 4, 2006 havde lige hentet bilen fra en importør på fyn, havde ikke regnet med at skulle ha bil den dag, men fik et godt bud... :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu