Guest Supermule Skrevet October 24, 2005 Rapporter Skrevet October 24, 2005 Telia slopar krav på fast telefoni för bredband Av Niklas Holm Senast uppdaterad 24 oktober 2005 07:52 Det krävs inte längre något fast telefonabonnemang för att få tillgång till bredband genom telejacket. Den som nöjer sig med mobiltelefon eller ip-telefoni kan därmed spara upp till 120 kronor i månaden, beroende på vad operatörerna väljer att ta betalt för bredbandsdelen. Läs/Se mer • Telia tystar ner slopade avgiften Hos till exempel Glocalnet betalar kunder utan fast telefon inget extra för att bara ha bredband. Telia vill däremot ha 89 kronor i månaden. – Du utnyttjar ju en del av vårt gamla kopparnät när du surfar på internet. Det är den delen du då betalar för, säger Lars Billström, pressansvarig hos Telia. Ett fast teleabonnemang kostar 75-125 kronor i månaden med olika priser för olika operatörer. Fram tills nu har Telia krävt att alla kunder, egna och andras som använder det fasta telenätet måste ha ett teleabonnemang. Ett krav som inneburit att telekunder som vill ha internet via telenätet men tyckt att det räcker med mobiltelefon ändå åkt på en månadsavgift för ett teleabonnemang. Men i månadsskiftet tvingades Telia slopa kravet på ett teleabonnemang för bredbandskunder. – Vi har länge tyckt att Telia tagit ut orimligt höga avgifter, säger Martin Tiveus, marknadschef hos Glocalnet. Hans företag betalar en hyra till Telia för att få tillgång till telenätet. Hyran är enligt honom så hög att de 119 kronor i månaden som Glocalnet tar ut av sina fasta telekunder med pålagd moms motsvarar vad Glocalnet tvingas ersätta Telia med. Men i dag är situationen alltså förändrad. För kunder som bara vill ha bredband och ingen fast telefon ska Glocalnet och andra operatörer som hyr in sig på telenätet ersätta Telia med runt 50 kronor i månaden. Hos Glocalnet tar företaget denna kostnad självt utan att lägga över den på kunderna. – Så länge det inte blir någon rusning med folk som slopar den fasta telefonen och bara vill ha bredband kör vi utan extraavgift. Men blir intresset stort vågar jag inte lova att vi ligger kvar med avgiftsfritt, säger Martin Tiveus. Internetanvändare som bara ringer mobilt kan på det här viset alltså spara upp till 119 kronor i månaden beroende på hur den egna operatören hanterar hyran för telenätet. En undersökning som Post- och Telestyrelsen gjorde tillsammans med Temo förra året visade att närmare 40 procent av användarna kan tänka sig att ha enbart mobil om prisskillnaderna mellan fast telefon och mobil minskar tillräckligt. Redan i dag nöjer sig en av tio i åldrarna tjugo till trettio år med mobiltelefon. Sverige har i dag bland de lägsta mobilavgifterna i Europa. Men konkurrensen mellan mobiloperatörerna år hård och en del analytiker är övertygade om att priserna kommer att fortsätta sjunka till dess att de närmar sig kostnaderna för fast telefoni. Andra tror att det främst blir de fasta priserna som sjunker för att kunna hålla den billiga ip-telefonin stången. Hushållen ringer i snitt 450 minuter i månaden * De cirka 120 kronor i månaden som mobilanvändaren maximalt kan spara på att säga upp sin fasta telefon räcker till ungefär 70 korta telefonsamtal i månaden med de billigaste mobiloperatörerna. Motsvarande mängd samtal från fast telefon kostar mindre än 50 kronor med öppningsavgift och samtalskostnad. Men en rättvis jämförelse mellan de två teknikerna är svår att göra. Mobilsamtal har fortfarande en högre öppningsavgift och minuttaxa – samtidigt som du i vissa fall kan ringa kostnadsfritt till abonnenter som har samma operatör. Med mobiler finns också möjlighet att skicka sms, mms och annat. * Ett hushåll i Sverige ringer i snitt 450 minuter i månaden. Från en fast telefon innebär det som lägst en kostnad på 360–400 kronor beroende på operatör. Med mobil landar priset på ungefär 100 kronor högre i månaden beroende på televanor. * Ju färre och kortare samtal du ringer desto större är sannolikheten att du kan tjäna på att slopa fast teleabonnemang. Men det förutsätter så klart att din mobil har täckning där du ska använda den. * Med ”Telepriskollen” hos Post- och Telestyrelsen och Konsumentverket (www.pts.se) kan du jämföra erbjudanden från olika operatörer både för mobil och fast telefoni. * Du kan titta på snittvärden för olika telefonanvändare. Eller så kan du skriva in dina egna telefonvanor och jämföra kostander utifrån din personliga kalkyl. ----------------------------------------------------------------- Telia tystar ner slopade avgiften Av Niklas Holm Senast uppdaterad 23 oktober 2005 23:30 Telia talar än så länge påtagligt tyst om möjligheten att slopa det fasta teleabonnemanget och ändå ha tillgång till bredband. Läs/Se mer • Telia slopar krav på fast telefoni för bredband Företagets har inga fungerande rutiner för sådana kunder som innebär stora besvär för bolaget. – Har du inget abonnemang utan bara bredband hos oss kan vi inte identifiera dig i vårt söksystem. Sånt kan ställa till mycket trassel. Vi vet inte ens hur det ska gå till, säger Lars Billström, pressansvarig på Telia. Vid flera tillfällen har Post- och Telestyrelsen (PTS) legat på Telia om att släppa kravet på att kunderna till andra operatörer som hyr in sig i Telias nät måste ha ett fast teleabonnemang även om de bara vill ha tillgång till bredband. I slutet av september tröttnade PTS och hotade Telia med ett vite på 100 miljoner kronor om företaget inte slopade kravet före slutet av oktober. Beslutet medförde att andra operatörers kunder inte längre måste ha ett fast teleabonnemang för att få tillgång till bredband över telenätet. Men också att Telias egna abonnenter kan få bredband över ADSL utan att betala för fast telefon. På Telias hemsida finns inga uppgifter om den nya möjligheten. Inte heller finns det någon information om att den som köper bredband utan fast teleabonnemang hos Telia måste betala en extrakostnad på 89 kronor i månaden utöver priset för bredbandsabonnemanget. – Vi hade gärna väntat med hela det här till en bit in på nästa år när vi hunnit skaffat oss ett användbart system. Än så länge arbetar vi med teknik från 1970-talet. Därför ligger vi lågt, säger Lars Billström. Den som säger upp sitt teleabonnemang hos Telia behöver inte betala någon särskild avgift. Däremot kostar det 550 kronor att slopa den fasta telefonin och behålla bredbandet. Ett sätt att minska intresset för att säga upp teleabonnemanget? – Nej, det är samma avgift som när du överlåter ditt abonnemang på någon annan och det är ungefär vad det är fråga om i det här fallet, säger Lars Billström.
Nils Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 – Har du inget abonnemang utan bara bredband hos oss kan vi inte identifiera dig i vårt söksystem. Sånt kan ställa till mycket trassel. Vi vet inte ens hur det ska gå till, säger Lars Billström, pressansvarig på Telia. Klassisk siciliansk kundepleje. Hvis du ikke betaler beskyttelsespengene til Don Telione vil du få problemer. Alvorlige problemer. Ifølge Don Teliones capo kan det endda gå så galt, at du beklageligvis "forsvinder" i stil med, "vi kan tyvärr ikke finde dig i vores system, så vi kan tyvärr ikke rigtig hjælpe dig, tyvärr." Og hvis du alligevel insisterer på at afbryde din hjertelige forbindelse til Don Telione og hans familie, kræver etiketten ubetinget, at du giver en rundhåndet afskedsgave. vh Nils, en af Familiens hengivne clienti endnu 15 måneder frem
Guest Trine Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 HA så fik jeg idag min bekræftelse fra Telia Stadsnät (overgangen fra Bolina som iøvrigt også tidligere har haft Telia som udbyder på internet....) Vær venlig at skriv under på følgende.. Pris: Månedafgift incl moms... Bindingstid 12 mdr, Øh jeg har lige udstået mine første 12 måneder... også får man lige 12 mdr til. Jeg pointerede det jo ikke holdt i byretten når Telia har overtaget allerede ekstisterende kunder via ny rammeaftale. Det mumlede hun lidt til og sagde noget ganske uforståeligt.. Også fik jeg lige bekræftet, iøvrigt i total modstrid med alle andre at jeg ikke behøver telefonnummer hvis jeg allerede har internet uden telefonnummer. Nå det skriver jeg sgu da bare under på og bør vel lige indskyde at jeg da absolut glæder mig til den første regning kommer:) Kors i himlen et taberfirma..
Malezar Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Jeg fik også min Telia bekræftigelse. 0 måneders bindings tid. Men jeg har også via et ethernet stik, og IKKE telefonen stikket.
Guest Trine Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Jeg fik også min Telia bekræftigelse. 0 måneders bindings tid. Men jeg har også via et ethernet stik, og IKKE telefonen stikket. men det burde bare ikke gøre nogen forskel. Du indgår jo en ny aftale med Telia, om det er det ene eller det andet er vel ligevidt?? Skulle jeg mene. Men kan du ikke forklare mig hvad du mener med ethernet? Jeg fatter ikke hvad jeg har for jeg har sådan en boks i væggen med et alm netkabel. Alligevel siger Telia og Bolina jeg har ADSL, som jeg jo troede udelukkende gik via tele-jacket.. hvad er boksen så til.... der går en ledning fra 1. jacket til den boks i væggen iøvrigt.
Guest Supermule Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Det er til dit modem... Kig på den og oplys modelnummret... Så hitter vi lige noget info...
Guest Trine Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Det er til dit modem... Kig på den og oplys modelnummret... Så hitter vi lige noget info... Øh taler du til mig?? modelnummeret på hvad?
Guest Supermule Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Ja det nummer der står på den boks der går i telejacket... Alternativt kan det være et skillefilter. Øh taler du til mig?? modelnummeret på hvad?
Guest Trine Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Hmm modelnummer.. Her er et billede af den boks jeg taler om i væggen, nummeret er blot min lejligheds identifikationsnummer. Den sorte boks er filtret. Derfra går det hvide netkabel til et modem hvor der står Orchid ADSL/ Fastinternet og videre til computeren... Telia kan ikke forklare mig hvorfor min opsætning er sådan og hvorfor jeg hidtil har haft internet uden fastnettelefon og måske endnu mere interessant, hvorfor jeg skal betale for fastnet i fremtiden. (eller det vil sige det sagde de så idag.. hvis man altså kan stole på det:):) NOT)
Guest Supermule Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Nu skal jeg lige ha' det helt rigtigt...Den hvide boks hvor der står 21320418 er det første stik i huset?? Derpå går der en hvid ledning til dit ADSL modem. Den sorte ledning på billedet går fra skillefilter til det nye førstestik...
Guest Trine Besvaret October 24, 2005 Rapporter Besvaret October 24, 2005 Der står 1:Jack på stikket til venstre, derfra går den lille sorte ledning til boksen til højre og derfra går det hvide netkabel til mit modem. Det er Bolinas fantastiske kommunistnetværk... Og jeg ved at vi siden foråret slet ikke har haft telefonforbindelse fra centralen til lejligheden. Havde en teknikker ude pga udfald og han sagde han ville koble os helt fra på telelinien på centralen når vi alligevel ikke brugte fastnettet. Derfor fatter jeg overhovedet ikke hvad skal skal bruge fastnettet til.. og vi har ikke fået information om at ændre opsætningen fra Telia.. MEGET MÆRKLIGT FIRMA!!
Malezar Besvaret October 25, 2005 Rapporter Besvaret October 25, 2005 Der står 1:Jack på stikket til venstre, derfra går den lille sorte ledning til boksen til højre og derfra går det hvide netkabel til mit modem. Det er Bolinas fantastiske kommunistnetværk... Og jeg ved at vi siden foråret slet ikke har haft telefonforbindelse fra centralen til lejligheden. Havde en teknikker ude pga udfald og han sagde han ville koble os helt fra på telelinien på centralen når vi alligevel ikke brugte fastnettet. Derfor fatter jeg overhovedet ikke hvad skal skal bruge fastnettet til.. og vi har ikke fået information om at ændre opsætningen fra Telia.. MEGET MÆRKLIGT FIRMA!! Holy bajusis.... De er jo helt galt afmarcheret hos Telia. Jack 1 er dit skille filter, det sørger for tlf og adsl på de samme kobber linier virker. Og så begynder det at blive sjovt. Det sorte kabel har højst sandsynligt kun 4 små ledere i sig. Dit stik med 21320418 kan udføre 2 funktioner i mine øjne. 1: Konvertere dit sorte 4 leder kabel til et 8 leder kabel (det hvide) 2: Skab en masse forviring fordi du rent faktisk har internet via stikket til højre(ægte brebånd). Vi skal have nogle spørgsmål på det rene før vi ved hvad er hvad: 1: Hvis du fjerner det sorte kabel, kan du så gå på nettet? 2: Har du en port på din ADSL/Orchid dims som hedder ADSL og har plads til det sorte kabel? 3: Hvad hedder den port det hvide kabel går ind i på ADSL/Orchid Dims? Så kommer vi et skridt tættere på sandheden. :)
Guest Trine Besvaret October 25, 2005 Rapporter Besvaret October 25, 2005 Vi skal have nogle spørgsmål på det rene før vi ved hvad er hvad: 1: Hvis du fjerner det sorte kabel, kan du så gå på nettet? 2: Har du en port på din ADSL/Orchid dims som hedder ADSL og har plads til det sorte kabel? 3: Hvad hedder den port det hvide kabel går ind i på ADSL/Orchid Dims? Ad 1) Nej hvis jeg piller den lille sorte ledning ud af 1.jack kan jeg ikke gå på nettet. Ad 2) Nej der er kun 2 porte på Orchid dimsen. Der hvor det hvide kabel går ind, der står "line" og der hvor kablet til computeren går ud, der står "data". Ad 3) det var så "line" der var svaret her... Det glæder mig dog at andre også synes det er en mærkelig opsætning..:):)
Malezar Besvaret October 25, 2005 Rapporter Besvaret October 25, 2005 Det eneste kassen med det lange nr på gør at er konvertere signalet til at kunne køre på en 8 leder kabel. Sikkert for at det kan passe til din ADSL boks.
Guest Trine Besvaret October 25, 2005 Rapporter Besvaret October 25, 2005 Det eneste kassen med det lange nr på gør at er konvertere signalet til at kunne køre på en 8 leder kabel. Sikkert for at det kan passe til din ADSL boks. Ok tak, men så forstår jeg ikke jeg har haft internet uden fastnet hidtil, og ej heller at teknikeren ville koble vores fastnet helt fra fordi vi ikke brugte det....
Malezar Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Teleselskabernes forklaring er at at man ikke kan trække et adsl signal uden at have et tlf nr man koble det på. Det er ren BS. Jeg tror bare det kræver lidt ekstra arbejde at lokalisere den kobber linie når den ikke bliver brugt i huset, eller har et nr. Jeg havde selv ADSL uden at have fast net. Tidligere var der en fast net forbindelse så jeg opgav det gamle nr. Ingen problemer.
Guest Trine Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 He så røg min forbindelse. Modemmet blinker slet ikke mere:( Så det må være Telia der har foretaget sig noget.... Andre der har mistet deres internet? Sidder pt og bruger min 3 mobil som modem...suk
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu