Miriam Skrevet October 26, 2005 Rapporter Skrevet October 26, 2005 Hej Jeg ville lige høre om der er nogle herinde der i dag modtager pension fra DK. Det jeg vil frem til er om ens ydelse bliver sat ned når man flytter til udland? Og nej Palle det er ikke for at hjælpe dig med det praktiske om et par år
Guest Trine Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej Jeg ville lige høre om der er nogle herinde der i dag modtager pension fra DK. Det jeg vil frem til er om ens ydelse bliver sat ned når man flytter til udland? Og nej Palle det er ikke for at hjælpe dig med det praktiske om et par år Hvis du har optjent din pension i Danmark får du den med til udlandet. Det er jo netop derfor de danske folkepensionister flokkes om at flytte til Sydspanien eller Tyrkiet fordi den rækker meget længere der:)
gammeldansk Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej Miriam! Jeg synes, at det er fint, at du er interesseret i pension. Jeg er en af de ca. 6.000 danskere, som enten nu eller meget snart modtager pension fra DK. Pensionen bliver beskattet i DK, hvis man modtager f. eks. tjemestemandspension, folkepension eller lignende. Dine private pensionsaftaler kan flyttes med til udlandet og vil blive beskattet efter de regler, som gälder i de pågäldende lande. Se frem til at modtage en orange kuvert fra den svenske stat. Hvis jeg ikke helt har mistolket beskeden i kuverten, vil jeg fra den svenske stat modtage en garantipension på ca. 6.300 SEk om måneden, uanset hvad jeg måtte modtage fra DK. Som jeg har läst det, får jeg denne garantipension, hvis jeg har väret folkbokförd i Sverige i mindst 1 år - og kommer fra et EU-land. Der står ganske vist, at denne opgörelse kan ifrågasättas i hvert enkelt tilfälde, men jeg vil gerne vende tilbage, når jeg når gränsen på 65 år - og det varer et par år eller 4. Meget kan ske ske på pensionssiden, eftersom vi er mange, som lider af at väre födt i de mörke år, hvor der skulle väre mörkt i de danske sovrum på kvällstid - og vore foräldre derfor ikke havde andet valg end at hengive sig til sunde og gode interesser.
Nils Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej gammeldansk - jeg tror garantipensionen vil blive reduceret i forhold til, hvor længe, du har boet i Sverige. Jeg har skrevet et afsnit om folkepension i pendlerguiden økonomi. :)
Miriam Besvaret October 26, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 26, 2005 Syntes det er noget indviklet, og ved godt det bare er at ringe til kommunen i dk, tænkte bare det kunne være der var nogle der var i det. For at forklare lidt nærmere så flytter mine forældre herover nu (STORT) og da min far er på førtidspension var vi jo lidt nysgerrig, da vi havde hørt at det går lidt ned når man flytter udenlands.
gammeldansk Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej Nils! Jeg betvivler ikke din autoritet - og tak for mange gode og kloge indlög på denne debatside - men jeg er af gammel jysk ursprung - og derfor vil jeg afvente mit möde med Försäkringskassen - tak til it-afdelingen for svar om svensk og dansk tastatur - når jeg til den tid skal have afklaret min andel i den svenske garantipension. Sverige har jo tidligere vist sig at väre specielt flinke mod folk af andre nationaliteter, som kan tänke sig at bosätte sig i S. Jeg sätter en flaske gammeldansk på spil - for jeg tror sgu, at jeg har fat i den lanhe ende - Time will show
Miriam Besvaret October 26, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hmm jeg har en bank aftale i morgen, mon ikke han måske ved lidt om hvad folk for !! Jeg vender tilbage når jeg har talt med ham.
Nils Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Jeg synes ikke systemet er så indviklet igen. Man har sine fulde rettigheder i begge sine lande, men beløbene korrigeres i forhold til, hvor kort tid efter sit 15. år, man har opholdt sig i hvert land. Tro mig eller la' vær. :o Miriam - At flytte med en dansk førtidspension er der ikke mange ben i, hvis man er en almindelig dansker, og operationen involverer ikke nogen svenske myndigheder. De rettigheder, din far har opnået i Danmark, kan han overflytte. Alt det med 40-dele er jo kun aktuelt ved folkepension. :)
anton Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Lige en sidebemærkning: Når det gælder pension, der bliver udbetalt fra DK til Sverige, er det uden betydning om pensionen er offentlig eller privat - der er kildebeskatning, dvs. dansk beskatning på. Når det gælder lande som fx Frankrig og Spanien, er det bopælslandet, der beskatter, dog ikke i de tilfælde, hvor der er tale om tjenestemandspension, der skal beskattes i DK. Jeg mener at kunne huske fra de gode gamle dage, at muligheden for det personlige tillæg i den danske pension bortfalder, men prøv at lede lidt på Den Sociale Sikringsstyrelses hjemmeside www.dss.dk . Og kanon med at få forældre herover - hvordan gør man?
Miriam Besvaret October 27, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret October 27, 2005 Anton, Tak jeg lure lidt på den side. Tja når ens mor et par gange har sagt om et hus, at når det kommer til salg så køber jeg det haha, og i sidste ude sendte jeg hende så linket at nu var det til salg, så var der jo ingen vej uden om. Og de har lige skrevet under her til aften :-)
Guest carspar Besvaret October 28, 2005 Rapporter Besvaret October 28, 2005 Ja Anton det er lettere når det er her i Sverige. Fordi Frankrig og Spanien slås med Danmark om hvem der skal have skattepengene og lige nu hävder Danmark at det er dem så de vil träkke skat för udbetalingen og Frankrig og Spanien vil også träkke skat. Derfor körer der en sag lige nu som kan betyde en dobbeltbeskatning for danske pensionister der bor i et af disse lande. (jeg ved dog ikke helt hvor langt denne sag er nået)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu