Jump to content

Kørekort-regler

Recommended Posts

Guest pendlar
Skrevet

Hvis man får en betinget frakendelse af sit danske kørekort mens man er bosiddende i sverige, kan man så skynde sig ned på en svensk politistation og få det byttet til et svensk? jeg tænker på at det danske politi vel ikk kan frakende en, ens svenske kørekort. En desperat tanke fra en der har dummet sig gevaldigt.

Besvaret
Hvis man får en betinget frakendelse af sit danske kørekort mens man er bosiddende i sverige, kan man så skynde sig ned på en svensk politistation og få det byttet til et svensk? jeg tænker på at det danske politi vel ikk kan frakende en, ens svenske kørekort. En desperat tanke fra en der har dummet sig gevaldigt.
De kan ikke tage kortet fra dig hvis du bor i udlandet ved en betinget frakendelse. Får du en betinget frakendelse i DK så betyder det at du, HVIS du flytter tilbage til DK indenfor 3 års prøvetid bliver kaldt til orienterende køreprøve. En betinget frakendelse betyder jo at du skal til ny køreprøve, og det kan man ikke som bosiddende i udlandet. Det er kun ved ubetingede frakendelser en dansk myndighed kan inddrage dit kort, det gælder i princippet også hvis det er et svensk kort. Så kan de danske myndigheder sende det til de svenske og du kan straffes hvis din forseelse tillige havde været en ubetinget frakendelse i Sverige. Så jeg ville trække vejret lidt, og køre pænt de næste 3 år:) Jeg har et sted postet et svar fra Tårnby Politi omkring de her frakendelser, den ligger nok i en tråd omkring den nye klippekortordning.
Besvaret
De kan ikke tage kortet fra dig hvis du bor i udlandet ved en betinget frakendelse. Får du en betinget frakendelse i DK så betyder det at du' date=' HVIS du flytter tilbage til DK indenfor 3 års prøvetid bliver kaldt til orienterende køreprøve. En betinget frakendelse betyder jo at du skal til ny køreprøve, og det kan man ikke som bosiddende i udlandet.[/quote']Det er da også rigtigt... Tak for opfriskeren, Trine :) Pendlar: Endnu en god grund til at blive herovre ;)
Guest Palle...
Besvaret
Det er kun ved ubetingede frakendelser en dansk myndighed kan inddrage dit kort, det gælder i princippet også hvis det er et svensk kort. Så kan de danske myndigheder sende det til de svenske og du kan straffes hvis din forseelse tillige havde været en ubetinget frakendelse i Sverige.
Man kan altså blive straffet dobbelt ?? Det lyder lidt sygt. Altså, hvis man bliver idømt 14 dages fængsel i dk, så kan man også dømmes i Sverige ? Det er da dobbelt straf ?? Kan de ikke kun straffe dig hvis forseelsen er begået i Sverige ?
Guest Palle...
Besvaret
Det er kun ved ubetingede frakendelser en dansk myndighed kan inddrage dit kort, det gælder i princippet også hvis det er et svensk kort. Så kan de danske myndigheder sende det til de svenske og du kan straffes hvis din forseelse tillige havde været en ubetinget frakendelse i Sverige.
Aha.... altså, hvis man har et SVENSK kort, kan man straffes dobbelt ? Såh, hvis man har dansk kort, og dømmes ubetinget, så kan de ikke gøre noget ? Hvad så, hvis man har svensk kort, og bliver dømt betinget i DK, men forseelsen er til ubetinget i sverige ?? Får man så taget det svenske kort ? Det vil jo i princippet fratage en føreretten i SE, men ikke i DK....bortset fra man ikke har noget kort, og så får man 5000 dk i bøde for at køre uden kort ?? Forstil jer at man stoppes med 160 km/t i dk og man har svensk kort. Man kan ikke få et klip, da det jo er et svensk kort, men hvis kortet derimod sendes til sverige, så ryger det ubetinget ?? Er der en der kan finde noget lovtekst om dette ???
Besvaret

Trine har postet det her indlæg ? Så Trine nu må kæresten på banen :-) Trine 30 Cand.Mag. i Æstetik & Kultur Thomas 30 polis i Köpenhamn Malmö C, Davidshallsgatan fra den 1/11 2005

Besvaret
Nej da Moerke' date=' nu er du jo ikke 30 vel :-)[/quote'] NEEJJJ :cry: det er rigtigt, tak fordi du gjorde det klart for mig:)
Besvaret

Bare lige for at gøre det hele mere forvirret - men er der ikke noget med at politiet i Skandinaven har en eller anden af tale der gør at får du tex en bøde i Danmark sender de den til Sverige som så kræver betaling - mindes det i sommers da en hulens masse tyskere blev nagget men dem har polisen altså ingen aftale med -

Guest Palle...
Besvaret
- men er der ikke noget med at politiet i Skandinaven har en eller anden af tale der gør at får du tex en bøde i Danmark sender de den til Sverige som så kræver betaling - mindes det i sommers da en hulens masse tyskere blev nagget men dem har polisen altså ingen aftale med -
Det kan jeg ihvertfald skrive under på ikke er korrekt ;o) Den kommer fra den politikreds i DK du er blevet stoppet i hehe...
Besvaret

Jeg giver Palle ret... tror også jeg har et par kvitteringer liggende :o

Besvaret
Det kan jeg ihvertfald skrive under på ikke er korrekt ;o) Den kommer fra den politikreds i DK du er blevet stoppet i hehe...
Ikke at jeg ved noget som helst om nogenting:flov:... men hvis man bliver blitzet så kommer bøden til din lokale politistation i Sverige. De kontakter dig for betaling af bøden. Hvis du bliver taget i razzia hvor du personligt bliver stoppet kommer bøden fra politimesteren i den kreds du blev taget i. Er der i øvrigt nogensinde nogen der har oplevet at bøden i posten afviger fra den gule seddel?
Besvaret
Ikke at jeg ved noget som helst om nogenting:flov:... men hvis man bliver blitzet så kommer bøden til din lokale politistation i Sverige. De kontakter dig for betaling af bøden.
Jeg fik mit portrætfoto (blitzbøde) tilsendt direkte til min svenske adresse. Men det har nok noget at gøre med, at jeg fortsat tuller rundt i min Mazda på danske plader. :flov:
Besvaret
Jeg fik mit portrætfoto (blitzbøde) tilsendt direkte til min svenske adresse. Men det har nok noget at gøre med' date=' at jeg fortsat tuller rundt i min Mazda på danske plader. :flov:[/quote'] Nu har jeg ikke selv prøvet det med blitzen, men kender flere der har været forbi og "godkende" fotoet hos polisen.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...