Jump to content

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Besvaret

Tre måneders bindingstid er tilstrækkelig kort til at banken kan nå at justere lånet i forhold til det generelle renteniveau. Den har ikke egentlig brug for at justere renten på daglig basis for at holde sine marginaler på plads. Til gengæld har banken den ulempe ved et lån helt uden bindingstid, at låneren kan indfri det uden varsel. Det er nok det, man tager sig betalt for.

Guest En finansmand
Besvaret
Hvorfor er 3 måneders rørlig rente billiger end alm. rørlig rente?
Den fuldstændige forklaring er noget teknisk og kræver en del nationaløkonomisk indsigt. Men basalt set handler det om at de finansielle markeder forventer at den svenske centralbank nedsætter deres korte rente i løbet af de næste 3 måneder. Når en bank giver et lån i svenske kroner er den nødt til at betragte de renter som kan fås på markedet for renteplaceringer i svenske kroner. Der gælder en markedsrente for alle løbetider. De fleste gange (især indefor de sidste 10 år) vil man se, at renten er højere jo længere et lån løber, men dette er bestemt ikke altid. Under visse situationer vil man se at de kortløbende renter er højere end de langtløbende renter - dette kan bl.a. ske på toppen af en højkonjunktur eller under en valutakrise. Især en valutakrise kan give helt ekstreme renteniveauer - under EMS krisen i starten af 90'erne havde den svenske centralbank sat den helt korte rente op til hele 500% pro anno i en kort periode. Efter et par dage måtte den dog give op og devaluere den svenske krone.
Besvaret

Til almindelig orientering, så er der ingen forventninger om, at den Svenske Centralbank, Riksbanken, skal sænke renten yderligere. Krisen i 1992, hvor renten kom op på 500 procent, kan ikke gentage sig. Dengang førte Sverige en desperat fastkurspolitik, selv om markedet forlængst havde gennemskuet, at kronen var stærkt overvurderet. I dag flyder kronen til gavn og glæde for os danskere og til glæde for eksporterhvervene, der reelt får lavere lønudgifter, men det er en anden snak.

Besvaret

Tak for de grundige svar :) Jeg har sæt vores lån på en 3 mdr. rørlig rente og da den svenske krone kom ned på 0.77kr vaglte vi at amontere med 60.000 kr. Dette har fået vores lån ned på 360.000 kr. Så en rente stigning kommer ikke til at betyde det helt store. Ellers har jeg nogle svenske aktier der er klar til at blive solgt. For en rente stigning vil alligevel sætte en stopper for aktie stigninger (Hvis jeg ikke tag fejl). Der siges at en rente stigning er på vej. Den europæiske central bank er klar til at sætte renten op. Usa har sæt deres op. Dollaren vil formentlig bryde 6.40 DKK i næste uge.

Besvaret
Tak for de grundige svar :) Jeg har sæt vores lån på en 3 mdr. rørlig rente og da den svenske krone kom ned på 0.77kr vaglte vi at amontere med 60.000 kr. Dette har fået vores lån ned på 360.000 kr. Så en rente stigning kommer ikke til at betyde det helt store. Ellers har jeg nogle svenske aktier der er klar til at blive solgt. For en rente stigning vil alligevel sætte en stopper for aktie stigninger (Hvis jeg ikke tag fejl). Der siges at en rente stigning er på vej. Den europæiske central bank er klar til at sætte renten op. Usa har sæt deres op. Dollaren vil formentlig bryde 6.40 DKK i næste uge.
Rigtig god ide at amortere, når kursen er så langt nede - hvis man har nogle stenhårde danske kroner at veksle selvfølgelig. De bedste indtægter, man kan have, er små udgifter - med mindre man lever for at holde sin bank glad. ;) Det med aktierne forstår jeg ikke. Hvis der kommer en svensk rentestigning - og det gør der jo nok en dag - så vil det være fordi, der er kommet gang i svensk økonomi, så Riksbanken er nødt til at bremse inflationen lidt. En rentestigning kommer ikke ned fra himlen. Hvis det er ordentlige aktier, så kan de kun stige, hvis der kommer højkonjunktur, så hvorfor sælge dem nu for en sæk lavkurs-SEK. :)
Besvaret
Vil virksomheden ikke få lidt svære ved at skulle sælge sine produkter til udlandet' date=' når den svenske krone blive mere værd?[/quote'] Jo isoleret set, og en lav kronekurs gør virksomhedernes udgifter til lønninger lavere, når de får betaling for deres eksportvarer i euro. De kan sænke lønudgifterne uden forhandlinger, og det er jo en fin ting, men du kommer nok ikke til at se en virksomhed, der bliver til glæde for aktieejerne alene på baggrund af den lille fine mekanik. Der skal mere til i dag, hvor virksomhederne også må importere for at kunne eksportere, og hvor lønudgifter ikke betyder så meget, som de gjorde før. En syv-otte ting ud over det svenske renteniveau er nok mere afgørende for, om det er fornuftigt at beholde de svenske aktier. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...