Jump to content

Ejerskab af 2 lejligheder

Recommended Posts

Skrevet

Hej alle, Jeg prøver at få solgt min lejlighed i Malmø, da jeg flytter tilbage til DK 1/1-06 og muligvis køber en andelsbolig. Vil bare høre om jeg skal være opmærksom på noget, hvis jeg flytter tilbage til DK og ikke når at få solgt min lejlighed inden flytte datoen? Er det et problem at eje 2 lejligheder? - En i Sverige og en i Danmark

Besvaret

He he Mohlin, jeg får det nok også lidt presset i "dobbeltperioden". Er der virkelig ikke nogen der ved om jeg får problemer i situationen? Der må da være andre der har været i samme situation.

Besvaret
He he Mohlin' date=' jeg får det nok også lidt presset i "dobbeltperioden". Er der virkelig ikke nogen der ved om jeg får problemer i situationen? Der må da være andre der har været i samme situation.[/quote'] Jeg kan ikke se, hvad der skulle være af problemer. Tænker du på noget bestemt? :) vh Nils, bilateral boligejer
Besvaret
Jeg kan ikke se, hvad der skulle være af problemer. Tænker du på noget bestemt? :) vh Nils, bilateral boligejer
Primært er det skattefar jeg er nervøs for. Ved ikke rigtig om han er interesseret i mine penge, hvis jeg nu har en fast bopæl i en købt andelsbolig i DK og har en Bostädret som jeg får solgt i den periode jeg bor i DK. Det er jo som regel den svenske stat der skal have 20% af gevinsten af mit boligsalg.
Besvaret
Primært er det skattefar jeg er nervøs for. Ved ikke rigtig om han er interesseret i mine penge, hvis jeg nu har en fast bopæl i en købt andelsbolig i DK og har en Bostädret som jeg får solgt i den periode jeg bor i DK. Det er jo som regel den svenske stat der skal have 20% af gevinsten af mit boligsalg.
Sverige vil have 20 procent af din svenske gevinst på salget, men Danmark har ikke krav på noget. :)
Besvaret

Jeg tror at man skal passe på med at flytte til DK og stadigvæk have en usolgt bostadsrætt i Sv, men jeg er ikke sikker. Skat i DK vil mene at man er fuld skattepliktig i DK af alle indtægter og så kommer det anpå om de mener at boligen i Sv falder under parcelhusreglen (som berettiger til skattefrihed af overskudet).

Besvaret
Jeg tror at man skal passe på med at flytte til DK og stadigvæk have en usolgt bostadsrætt i Sv' date=' men jeg er ikke sikker. Skat i DK vil mene at man er fuld skattepliktig i DK af alle indtægter og så kommer det anpå om de mener at boligen i Sv falder under parcelhusreglen (som berettiger til skattefrihed af overskudet).[/quote'] Hvad er det for en parcelhusregel? der er ingen parcelhusregel... men den svenske lejlighed skal selvfølgelig være anvendt som privatbolig for at være skattefri i Danmark. :)
Besvaret
Det er netop parcelhusreglen (i DK) som gir skattebefrielsen. :-) Uden den ville man blive bonget indkomstskat.
Pudsigt man kalder den en parcelhusregel, når den gælder for alle boligformer. :rolleye: For at få skattebefrielse, som du kalder det, skal man jo blot have anvendt boligen privat. En betingelse, der er nem at opfylde, og som er opfyldt i dette tilfælde. Hvis man aldrig har sat sine ben i boligen, beskattes den som erhverv=kapitalgevinstskat. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...