Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hey alle Har fået købt mig en sprit ny Opel Astra GTC 1.7 CDTI 100HK af 2006 årsgangen. Nu ønsker jeg at få den chiptunet lidt, men samtidigt kunne spole den tilbage når den skal til syn og alt det der ( For at tage hensyn til de nybilsgarantier man har fra Opel ). Jeg har set flere steder at man kan skubbe den fra 100 til 128HK samt få et større moment uden problemer, men er det også løsninger som man kan fjerne igen når den skal til syn? Risikerer man at smadre bilen på det? Jeg er lidt i tvivl om hvilken muligheder der er i sverige og om jeg bryder nogle garantier? Hvad er bedst for en nybegynder som mig, som godt kan lide og "play it safe". :th2: Smid evt et par link til nogle gode tuning sider for newbies. :new:

Besvaret

Kunne godt tænke mig at høre din argumentation for at chiptuning er bedre end en box Sauer.

Besvaret
Kunne godt tænke mig at høre din argumentation for at chiptuning er bedre end en box Sauer.
For når du køber en ordentlig chip bliver den tilpasset til DIN bil og ikke bare en serie fabrikation som en boks og vise chips er.
Besvaret

Det kan jo man jo så undres over når langt de fleste af de større og mere anerkendte tuningsfirmaer vælger at bruge box-løsningen istedet for chipning. Eks. Carlsson (Mercedes), Gemballa (Porsche) etc.

Besvaret

Det er vel fordi det er nemmere og billigere. Der ligger da trods alt noget arbejde i at tilpasse chippen til hver enkel bil. Skal ikke kunne sige om det samme kan gøres med en boks. altså at tilpasse den til den enkelte bil men det er ikke det jeg forstår ved boks tuning.

Besvaret
En diesel boks fungerer ved at øge ladetrykket samt forlænge åbningstiden på dyserne. Ved chip tuning er der tale om langt mere detaljeret software programmeringer der specifiserer hvor stor en mængde brændstof dyserne skal give på et givet tidspunkt OG hvor stort et ladetryk. Dette er nødvendigt for at holde røgniveaut nede og for at køle motoren indvendigt. Seriøse tunere programmerer disse parametre i intervaller på 50 omdr eller mindre. Chiptuningen vil altså ofte give et mere effektivt resultat der passer bedre til motoren og laver knap så meget "blæksprutte effekt" (røgslør)...men det er selvfølgeligogså dyere og kan ikke pilles så nemt af igen. Men hvis Open har en chiptuner der kan gøre det under garantien er det da også klart at foretrække
Besvaret
Og Opel kan se hvis der har väret nogen inde og pille. Selv jeg kan se det på min tester :)
Lars siger jo at det er under garanti fra Opel..så det burde jo ikke blive et problem. ;)
Besvaret

Ang Opel Tuning Hej Gio Jeg afventer mere information fra Newmanbil AB angående tuningen.(Newmanbil AB er importør af Opel, SAAB.) Saab har forresten også noget lignende. Det de sagde var at det kunne gøres under garantien og at det kunne gøres i forskellige trin. Alt fra en såkaldt trimning som var et første skridt, til en række andre som jeg ikke hørte. Han sender noget info på det en af dagene. :fight:

Besvaret
(Newmanbil AB er importør af Opel' date=' SAAB.)[/quote']Øhh...er det ikke lidt tåbeligt at være importør af Saab i Sverige? ;) Men...ser frem til yderligere info, da det jo altid plejer at være et problem med garantien på biler, når der bliver tunet. Hvis Opel kan tilbyde det, så er jeg da bestemt interesseret under hvilke vilkår. Fordi et eller andet sker der garanteret med nybilsgarantien. :scared:
Besvaret

Jeg er ret sikker på at de "bokse" eller chip's som Saab tilbyder er med fuld garanti på ALT hvad der i forvejen var garanti på. Så er rimelig sikker på Opel kan tilbyde det samme når det nu er fra importøren selv.

Besvaret

Kender en der i dk har fået chippet sin saab med fuld fabriksgaranti. Det kostede godt nok 10kilo når det er igennem saab, men det er vel også ok at betale lidt ekstra når man beholder garantien. Leon

Besvaret
Hej Gio. Tror ikke SAAB bliver lavet i sverige mere, så der kan være en ide med det ;)
Nå...min blå-øjethed forblændede mig, så...eller...jamen...gør de ikke!!?:surprise:
  • 2 weeks later...
Besvaret

Fik besked af Importøren. Det viser sig at det rent faktisk ikke er Opel selv der udbyder motor garantien. Men det er derimod et tillægsprodukt man køber til for 500 SEK om året. Dette gøres hos KCR, kcr.se. Det sagt, så er jeg parat til at få den tunet. Ved dog ikke om det skal være Tuningsboks eller OBD2 tuning.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...