ani Skrevet December 18, 2005 Rapporter Skrevet December 18, 2005 Hej Håber nogen kan hjælpe mig med svar her eller hvor jeg kan maile/ringe til og få svar. Min kæreste og jeg skal muligvis flytte til sverige i det nye år. jeg får stadig penge fra mit tidligere arbejde.... sidste udbetaling derfra sker marts måned, men lønnen rækker til engang til sommer.... MEN, jeg kan allerede få dagpenge fra 1 april, og hvis vi bor i sverige der, så skal jeg jo have dagpenge derfra.... Mit spørgsmål er så... jeg har i ca. 10 år været medlem af fagforening samt a kasse hos HK her i danmark. Men er man/bliver man arbejdsløs og bor i sverige skal man flyttes over til en svensk a kasse og udfylde en såkaldt E301 blanket.... men er der nogen der ved hvad man kan få udbetalt ???? Min ancinnitet fra danmark flyttes jo med til sverige.... men jeg er total lost om hvad jeg kan regne med at få hvis jeg skulle være så uheldig ikke at finde nyt arbejde inden april måned.
Nils Besvaret December 19, 2005 Rapporter Besvaret December 19, 2005 Jeg vil bare gentage, hvad jeg skriver i guiden, nemlig at det er en sag, som man må forlange af sin a-kasse, at de løser for en, for man betaler dem faktisk for det via kontingentet. De vil sikkert også gerne...
Guest michaelbo Besvaret December 19, 2005 Rapporter Besvaret December 19, 2005 Hej Jeg skriver lige i min kærestes navn, da jeg ikke selv er medlem af debatten. Jeg vil bare sige til dig, at du skal passe MEGET på hvad du gør. Vi flyttede til Sverige i December sidste år, og jeg var på daværende tidspunkt arbejdsløs, men var samtidig på barsel og fik barselsdagpenge fra Danmark. Da min barsel var slut, var jeg nede på den svenske arbejdsformidling og melde mig arbejdsløs og sendte samtidig en ansøgningsblanket til Alfa-kassan, som er den a-kasse man skal melde sig ind i hvis man er arbejdsløs. Men, men, men, da jeg var flyttet til landet som arbejdsløs var der ingen hjælp at hente, kravet for at få arbejdsløshedspenge er at du har haft arbejde i Sverige, eller at du har været grænsegænger i en vis periode (kan ikke huske hvor længe). Så mine 9 års ancennitet fra HK i Danmark, kunne jeg ikke bruge til noget som helst. Jeg kontaktede det der hedder Hallo Norden, HK i Danmark, samt noget der hedder Iaf eller Aif som er til for a-kasse medlemmer. Det er en instans der søger for at alle medlemmer får den hjælp de har krav på fra deres a-kasse. Hallo Norden og HK mente ikke at jeg havde ret til dagpenge fra Sverige, og Iaf sagde klart nej, der var ikke noget at komme efter, og om nogen så må de jo vide det. Jeg kan ikke helt gennemskue om din situation er helt den samme som min, men ville bare lige fortælle min historie så du ikke også brænder fingrene. Hilsen Jane
ani Besvaret December 20, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 20, 2005 Jeg vil bare gentage' date=' hvad jeg skriver i guiden, nemlig at det er en sag, som man må forlange af sin a-kasse, at de løser for en, for man betaler dem faktisk for det via kontingentet. De vil sikkert også gerne...[/quote'] Jeg ringede faktisk også til min fagforening for at høre hvordan og hvorledes. Men det eneste de kunne sige var at hvis man blev arbejdsløs når man var flyttet til sverige skulle man udfylde et såkaldt E301 blanket for at blive overflyttet til dem. De kunne ikke sige noget om jeg var berettiget til det eller hvad men jeg er også i en lidt underlig situation, hvor jeg stadig får løn fra mit tidligere arbejde, og sidste udbetalingsdag er i marts måned, men der får jeg så for 3 eller 4 måneder så jeg faktisk har løn til engang til sommer. Men min opsigelsesperiode stopper i marts og det er faktisk kun der jeg så går arbejdsløs fra, så selvom jeg ikke går på arbejde nu, så er det kun fordi det er en gode fra mit arbejde....
Thomas Besvaret December 20, 2005 Rapporter Besvaret December 20, 2005 Jeg ringede faktisk også til min fagforening for at høre hvordan og hvorledes. Men det eneste de kunne sige var at hvis man blev arbejdsløs når man var flyttet til sverige skulle man udfylde et såkaldt E301 blanket for at blive overflyttet til dem. De kunne ikke sige noget om jeg var berettiget til det eller hvad men jeg er også i en lidt underlig situation, hvor jeg stadig får løn fra mit tidligere arbejde, og sidste udbetalingsdag er i marts måned, men der får jeg så for 3 eller 4 måneder så jeg faktisk har løn til engang til sommer. Men min opsigelsesperiode stopper i marts og det er faktisk kun der jeg så går arbejdsløs fra, så selvom jeg ikke går på arbejde nu, så er det kun fordi det er en gode fra mit arbejde.... Hvorfor fundere på det at være arbejdsløs? Du har måske ingen planer om at finde et nyt job?
Nils Besvaret December 20, 2005 Rapporter Besvaret December 20, 2005 Jeg ringede faktisk også til min fagforening for at høre hvordan og hvorledes. Men det eneste de kunne sige var at hvis man blev arbejdsløs når man var flyttet til sverige skulle man udfylde et såkaldt E301 blanket for at blive overflyttet til dem. De kunne ikke sige noget om jeg var berettiget til det eller hvad men jeg er også i en lidt underlig situation, hvor jeg stadig får løn fra mit tidligere arbejde, og sidste udbetalingsdag er i marts måned, men der får jeg så for 3 eller 4 måneder så jeg faktisk har løn til engang til sommer. Men min opsigelsesperiode stopper i marts og det er faktisk kun der jeg så går arbejdsløs fra, så selvom jeg ikke går på arbejde nu, så er det kun fordi det er en gode fra mit arbejde.... Når man betaler sit kontingent til en fagforening/a-kasse, for at den skal varetage ens interesser, så har man krav på at få en simpel information om, hvilke rettigheder, man har opnået ved at betale dette kontingent. Hvis de ikke ved det, så må de jo undersøge det. :)
ani Besvaret December 20, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 20, 2005 Hvorfor fundere på det at være arbejdsløs? Du har måske ingen planer om at finde et nyt job? Selvfølgelig skal jeg have mig et job, men det er jo bare for at være på sikre side når jeg nu ved at jeg måske ingen penge får ved at flytte til sverige og måske heller ikke har fundet job. Jeg er i forskellige vikariater, men det er jo kun for 1 uge, 2 uger ad gangen.....
Thomas Besvaret December 20, 2005 Rapporter Besvaret December 20, 2005 Jamen så længe du har over 10 timers arbejde i danmark om ugen er du berettiget til dagpenge fra danmark... Men går du hen og bliver helt uden job, overgår du til fagforening i sverige som er pendant til din danske, og det skal din danske fagforening hjælpe dig med, eller det er faktisk dem der skal gøre det. Men vær opmærksom på at der nemt går 2-3 måneder før det går i orden og i den tid får du ikke penge fra nogen af dem...
Guest michaelbo Besvaret December 21, 2005 Rapporter Besvaret December 21, 2005 Vil bare lige sige at man IKKE er berettiget til dagpenge fra sin danske a-kasse, hvis man kun er tilknyttet det danske arbejdsmarked via forskellige vikariater. Man bliver betragtet som arbejdsløs i de perioder hvor man ikke er ansat i et vikariat og skal derfor have pengene fra en svensk a-kasse, hvis de vel og mærke vil optage en. De 10 timers arbejde om ugen gælder kun hvis du er fastansat. Hilsen Jane
Nils Besvaret December 21, 2005 Rapporter Besvaret December 21, 2005 Vil bare lige sige at man IKKE er berettiget til dagpenge fra sin danske a-kasse, hvis man kun er tilknyttet det danske arbejdsmarked via forskellige vikariater. Man bliver betragtet som arbejdsløs i de perioder hvor man ikke er ansat i et vikariat og skal derfor have pengene fra en svensk a-kasse, hvis de vel og mærke vil optage en. De 10 timers arbejde om ugen gælder kun hvis du er fastansat. Hilsen Jane Det springende punkt er ikke, hvor mange timer, man har. Det springende punkt er, om man er berettiget til supplerende dagpenge. Hvis man er det, skal man have dem fra sin danske a-kasse. Hvis man har vikariater hos forskellige arbejdsgivere vil man ganske rigtigt typisk være fuldt ledig, når vikariatet ophører og ikke have ret til supplerende dagpenge fra Danmark. Det illustrerer jo bare, hvor komplet sindssygt systemet er, for man skal være forsikret i Danmark i dansk a-kasse mens man arbejder i Danmark. Når så vikariatet slutter efter tre uger skal man overføres til svensk a-kasse, og når man så får næste vikariat skal man igen betale til en dansk a-kasse, og når det slutter. Skal man grine eller grina?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu