Miss W Skrevet January 9, 2006 Rapporter Skrevet January 9, 2006 Hej alle, Er der nogen herinde som kan gennemskue min situation? I forbindelse med at vi flytter til Sverige senere på året, rejser sig en del spørgsmål. Min situation er således: Jeg er selvstændig grafisk designer i Danmark (hvilket jeg gerne vil fortsætte med). Jeg overvejer således at holde min adresse på et virtuelt kontor i København til trods for at jeg primært arbejder hjemmefra (hvilket jo i fremtiden bliver i Sverige). Grunden dertil er at jeg lige nu har min kundekreds i DK og at jeg gerne vil give udtryk for at være tæt på mine kunder på trods af at jeg bor i Sverige. (Er blot lidt skræmt fordi en af mine veninder, som også bor i Sverige har fået stukket i hovedet at "hun jo var så langt væk".) Jeg kan læse i et tidligere indlæg af Carsten (Carspar) at jeg på trods af det virtuelle kontor i København stadig skal være registeret i Sverige – og det er fint med mig (vil gerne kunne udvide forretningen den vej). Men nu er det at jeg begynder at fundere over hvorledes min situation egentlig ser ud når jeg på et tidspunkt bliver gravid. Hvem er det egentlig som træder til med økonomisk støtte i sådan en situation – Danmark eller Sverige? Er der nogen forholdsregler jeg kan tage mig? Nogen forsikring jeg kan melde mig ind i? Nogen fagforening? Jeg kan f.eks. læse i nogle indlæg herinde at man ikke får Foräldrepenning med mindre man har arbejdet i Sverige. Hører jeg som selvstændig med hovedvirke i DK men med registrering i Sverige under kategorien arbejde i Sverige?... Hvordan hænger det mon sammen – nogen her der ved noget? På forhånd tusind tak for Jeres tid Smil, Winnie
Frog2 Besvaret February 1, 2006 Rapporter Besvaret February 1, 2006 Hej, Nu ved jeg ikke om du har fundet svar på alle dine spørgsmål, men du skal ihvertfald være opmærksom på, at der ikke er noget, der hedder a-kasse/fagforening for selvstændige i Sverige. Derfor kan du ikke sikre dig som i DK mht. dette, såfremt du driver virksomhed i DK, men bor i Sverige. Jeg vil faktiske sige, at langt de fleste ting mht. social sikkerhed er meget mere kringlet end hvis du er alm. lønmodtager. Mvh. Jeppe
Miss W Besvaret February 2, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret February 2, 2006 Hej Jeppe, Tak for dit svar. Jeg er absolut stadig åben for at høre om hvilke muligheder der er i Sverige. Jeg leder som en gal på svar. Jeg kan dog ikke helt forstå at du siger der ingen a-kasse er for selvstændige - jeg har fundet frem til noget der hedder SHA, Svensk Handels och Arbetsgivarnas Arbetslöshetskassa. Jeg har også ladet mig fortælle at Sverige er gode til at hjælpe selvstændige i gang. Kan du (eller andre) komme nærmere ind på hvad du synes er kringlet i forhold til DK? På forhånd tak Smil, Winnie
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu