Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

....Nu skal man jo passe på med at ytre sig - men efter TV2-avisen kl. 22:00 i går sad jeg bare og tænkte på - at Kylle (kavalergang-espersen) gerne ville bruge millioner på at forske i spritbilisters adfærd ????? :thumbdown medens der ikke blev gjort noget for miljøet i form af nedsatte afgifter på bio-diesel ?? :mad: Men så var det at jeg - igen - kunne glæde mig over, at når jeg flytter til Sverige, og køber en diesel bil, så kan jeg jo bare tanke bio-diesel ! OG - spørgsmålet til det højtærede forum er så: nogle meninger/erfaringer/oplevelser med bio-diesel ?? Ja - jeg checker lige forummet igennem (men så kom jeg da lige af med lidt :th2: - hvis jeg finder noget skal jeg nok prøve at linke - som svar på mit eget spørgsmål.

Besvaret

Miljö er formentlig et af de mest misbrugte ord i svensk og det siger ikke så lidt. Og så bio mig her og bio mig der. Man kan købe en stadsjeep type XXXL, der kører på masser af planteolie, så bliver man belønnet med lavere fordonsskatt og ingen trængselsskat i Stockholm. Desuden bliver bilen udnævnt til miljööööööbiiiiil og man selv bliver miljööööööbiiiilist med ret til at ranke ryggen og smile til en kronhjort. :rolleye: Problemet med planteolie er, at det koster energi at fremstille, så det er måske kun med de yderste marginaler, det overhovedet kan betale sig - og uden statssubsidier gik det slet ikke. Og at det skulle være miljøneutralt - altså CO2-neutralt - bliver ikke sandt bare af at blive gentaget. Det er bilindustrien, der sætter dagsordenen i øjeblikket. Dens interesse er, at biler skal bruge så stor en del af energien som muligt så længe som muligt. Samfundsmæssigt er det fornuftigt at satse på biler, der bruger væsentligt mindre energi - teknologien står til rådighed, men industrien ønsker den ikke, og dens indsatser er højst halvhjertede. Se bare VW Lupo - en lille grim, gammeldags udseende bil, der hedder det samme som en modbydelig sygdom, der får næsen til at falde af - og i øvrigt nu er fjernet fra markedet, så vidt jeg ved. Så har man dækket sig ind, og kan koncentrere sig om kernevirksomheden: Energislugere med større og større motorer. :eek: Måske skal man vænne sig til, at man dyrker bilbrændstof, der hvor man kunne have dyrket mad, men for at det skal hænge sammen - altså såån etisk, ik' os' Susanne - så synes jeg, at man samtidig også må bruge de muligheder, der er teknologisk for at bringe energiforbruget ned. Energifrådseriet bliver meget påtrængende, når det faktisk er mad, man frådser i. :sad: :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...