Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej Folkens, jeg har et abonnement hos eOn med variabel pris. Vores bostadsrätt er sat til at bruge 2700 kWh om året. Vi modtager en regning om måneden, hvor de har en gennemsnitslig pris for den måned på en kWh. Mit spørgsmål går på, hvordan de finder ud af hvor meget strøm vi har brugt den pågældende måned? Der står på regningen at det er beregnet forbrug, så jeg antager de har en fordelingsnøgle der spreder vores 2700 kWh ud over året i et bestemt mønster. Kender nogen denne nøgle? Jeg kan afsløre at Januar var en dyr måned, og sjovt nok iflg eOns fordelingsnøgle en af dem hvor vi brugte meget strøm. Grr!

Besvaret

Uden at vide det bestemt - så tror jeg de ser på graddage, hvornår solen går op/ned osv - og ud fra det regner ud hvor meget man forventes at bruge, mere om vinteren og mindre om sommeren. Eventuelt kan du nok få det efterjusteret hvis du sørger for at aflæse selv og indrapportere aflæsningerne. Senest i 2009 skal de i øvrigt have etableret fjernaflæsning så det kører helt automatisk - i det mindste i følge mit elselskabs website: http://www.kreab-energi.se/miljo/fjarravlasning.htm I øvrigt syntes jeg de skønnede månedsforbrug passer ret godt, i det mindste hos os efter vi fik justeret årsforbruget så det faktisk passer med det vi bruger (vi var sat til 25.000 kWh årligt, men bruger kun 19.000 kWh). Fx. brugte vi konkret 2.540 kWh i Januar måned imod deres beregnede forbrug på 2.490 kWh. December 2.072 kWh; November 1.467 kWh; Oktober 1.000 kWh. Men nu er der så også en direkte sammenhæng mellem temperaturen udenfor og vores el-forbrug :)

Besvaret

Jeg taster mine målingstal ind hver måned når jeg får e-fakturaen fra dem. Det er er en god rytme i og det bliver så ca ens tidspunkt hver måned. Så får jeg ikke en røvfuld fordi en given måned var mere dyr end andre. Det har jeg det godt med selvom jeg skal bruge 2-3 minutter på at åbne elskabet og taste det ind. Så får jeg rørt mig lidt HAHAHA..

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...