Jump to content

Recommended Posts

Skrevet
:new: Jeg har gået lidt igennem de forskellige tråde med lån, men jeg manger stadig lidt forkromet overblik. Jeg er ved at købe Bostad i Malmø, og skal i den forbindelse omkring banken for at høre lidt muligheder med lån. Jeg kan se flere nævner svenske lån med løbetid fra 50 til 60 år er det muligt at hive så lang en løbetid ud på et lån? Samtidig kan jeg se at der tales om top og bundlån, er det nogenlunde ens fra bank til bank at man finansiere de 75% til lavere rente end de næste 15% Jeg har også set at man kan få afdragsfrit, hvordan er det skruet sammen på den svenske side?? Og til sidst blot at interesse, hvad har i forskellige fået af tilbud, blot en bruttoydelse pr. million der skal lånes??
Besvaret

Jeg skulle selv finansiere de 20% i FSB, men danske bank herovre (provinssparbanken) ville KUN finansiere de 75%... Kan ikke på stående fod huske min løbetid, kommer jo osse lidt an på renteændringer osv, men ja, er normalt i sverige man låner i VILDT lang tid.... hehe

Besvaret

For det første - se pendlerguiden om økonomi på forsiden http://pendler.scanianet.dk/okonomi/ Hvad jeg har forstået om svenskernes system uden at være flyttet helt over endnu er følgende: Svenskerne har ikke et realkreditsystem, hvor der ligger konkrete obligationer bagved lånene ligesom i Danmark. De anvender udelukkende banksystemet, men i hvert fald på bundlånene er deres renter fuldt ud konkurrencedygtige og mer-renten i forhold til markedsrenterne svarer nogenlunde til [de danske bidragssatser plus diverse skjulte gebyrer plus renteforskel mellem stats og realkreditobligationer]. Svenskerne har stort set ingen gebyrer, og den svenske stat stikker ikke snablen ned i kassen via et "tinglysningsgebyr" ligesom den danske stat gør i Danmark. I Danmark tager man et realkreditlån for 80% og et sælgerpantebrev eller banklån for resten - dog skal man gerne kunne komme med en ca 5% udbetaling - nogen banker er dog flexible med udbetalingen for den rette kunde (og pris). I Sverige tager man et botten-lån for mindst 75% og et top-lån for resten - her skal man også helst kunne komme med en hvis udebetaling - gerne 5-10%. Rygterne siger at de svenske banker ikke er helt så flexible med udebetalingen, men det kan dog lade sig gøre i nogen tilfælde. De svenske lån minder utroligt meget om de danske flex-lån. Ligesom med de danske flex-lån kan man også låse renten op i nogle år frem, så den kun fornyes der - op til 10 år kan man låse. Ligesom i Danmark kan man godt dele lånet op på flere løbetider. En pendant til de danske 30-årige fastforrentede obligationslån findes IKKE - så man kan ikke spekulere i faldende restgæld ved rentestigninger i Sverige. Fordi de svenske lån ikke er bygget på obligationer er afdragsfriheden langt mere flexibel end i Danmark, hvor det er enten eller. I Sverige kan du næsten frit bestemme hvor meget du vil afdrage om måneden, og efter hvilket system det skal være - i Danmark er det enten 0 eller efter et annuitetsprincip . På botten-låns delen kan du vælge fuldstændig afdragsfrihed - dermed kan dit lån i teorien få en uendelig løbetid og ikke "kun" 60 år. Over lang tid vil inflation og lønudvikling dog gøre lånet mere og mere ubetydeligt. Det svenske ord "amortering" (der egentlig er latinsk) kan forøvrigt nok bedst oversættes til det danske "Afdrag" eller "afdragsprofil". På top-lånet er der dog normalt krav om at man lægger en hvis amortering. Hvis du kigger på boliger på www.hemnet.se vil der typisk være direkte links til de forskellige låneudbydere, så du meget nemt kan udregne, hvad det vil koste om måneden.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...