Lenka Skrevet April 4, 2006 Rapporter Skrevet April 4, 2006 Hej :-) er der nogen, der kunne hjælpe mig med finde ud af, at følgende kan lade sig gøre og kommer til at fungere i praksis: Nu bor jeg i en lejelejlighed i København, som jeg ikke kan fremleje. Jeg har et barn og har fået en dejlig kæreste i Malmø. Vi vil gerne prøve at bo sammen. Mit barn vil forsat gå i skole i DK. Derfor skal vi begge beholde adresse i DK. Jeg vil gerne købe en bostadsret i Malmø som investering ( i det bedste tilfæle) og som sikkerhed for, hvis vores kæresteforhold ikke uvikler sig godt. Efterfølgende kunne jeg godt tænke mig at udleje den købte lejlighed og bo hos min kæreste. Men må jeg så stadig beholde og evt. udleje min bostadsret, hvis jeg og mit barn flytter adresse til DK (få en c/o adresse hos nogen)? Det er bare pga. skole :-) Kort sagt, jeg opsiger min lejelejlighed i Kbh, køber bostad i Malmø samt flytter adresse til Sverige, udlejer den, flytter adresse til DK som c/o adresse, bor fysisk hos min kæreste i Malmø. Jeg ved, jeg ikke kan få befordringsgodtgørelse, men er villig til at miste den i skolegangs fordel :-)
larscph Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Hej :-) er der nogen, der kunne hjælpe mig med finde ud af, at følgende kan lade sig gøre og kommer til at fungere i praksis: Nu bor jeg i en lejelejlighed i København, som jeg ikke kan fremleje. Jeg har et barn og har fået en dejlig kæreste i Malmø. Vi vil gerne prøve at bo sammen. Mit barn vil forsat gå i skole i DK. Derfor skal vi begge beholde adresse i DK. Jeg vil gerne købe en bostadsret i Malmø som investering ( i det bedste tilfæle) og som sikkerhed for, hvis vores kæresteforhold ikke uvikler sig godt. Efterfølgende kunne jeg godt tænke mig at udleje den købte lejlighed og bo hos min kæreste. Men må jeg så stadig beholde og evt. udleje min bostadsret, hvis jeg og mit barn flytter adresse til DK (få en c/o adresse hos nogen)? Det er bare pga. skole :-) Kort sagt, jeg opsiger min lejelejlighed i Kbh, køber bostad i Malmø samt flytter adresse til Sverige, udlejer den, flytter adresse til DK som c/o adresse, bor fysisk hos min kæreste i Malmø. Jeg ved, jeg ikke kan få befordringsgodtgørelse, men er villig til at miste den i skolegangs fordel :-) Jeg ved ikke noget omkring hvilken skole man kan få sine børn i da vi ikke selv endnu har børn. Men at bo ét sted i praksis og have c/o adresse et andet sted lyder i mine ører som fusk og humbug. Lad være! Det er ulovligt, det er unødvendigt. De danskere jeg har talt med som har deres unger gående i svensk skole er faktisk rigtig glade for det. Tænk også på, at dine børn jo skal have legekammerater og venner hvor de bor (dvs i Malmö), det får man altså nemmest når man også går i skole der. Hvis I virkelig vil flytte sammen, så gør det rigtigt. Ellers lad være.
Lenka Besvaret April 4, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 4, 2006 Jeg ved ikke noget omkring hvilken skole man kan få sine børn i da vi ikke selv endnu har børn. Men at bo ét sted i praksis og have c/o adresse et andet sted lyder i mine ører som fusk og humbug. Lad være! Det er ulovligt, det er unødvendigt. De danskere jeg har talt med som har deres unger gående i svensk skole er faktisk rigtig glade for det. Tænk også på, at dine børn jo skal have legekammerater og venner hvor de bor (dvs i Malmö), det får man altså nemmest når man også går i skole der. Hvis I virkelig vil flytte sammen, så gør det rigtigt. Ellers lad være. Tak Lars, Det har du ret i. Jeg må tænke grundigt. Faktisk har jeg hørt at skoler i Sverige er gode :-)
BS Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Kan nu godt forstå hvis du vil vente med at flytte dit barn i en svensk skole hvis det nu ikke skulle gå med forholdet i sverige. Ingen grund til at flytte dit barn frem og tilbage hele tiden. Hav også det i tankerne. :) Umiddelbart lyder det ikke helt som noget vil gå op med din C/O osv. Men kender ikke paragrafferne, desværre.
Lenka Besvaret April 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 5, 2006 Kan nu godt forstå hvis du vil vente med at flytte dit barn i en svensk skole hvis det nu ikke skulle gå med forholdet i sverige. Ingen grund til at flytte dit barn frem og tilbage hele tiden. Hav også det i tankerne. :) Umiddelbart lyder det ikke helt som noget vil gå op med din C/O osv. Men kender ikke paragrafferne, desværre. BS, tak for du skriver. Det er jo en svær overvejelse for mig, kan ikke lade være med at tænke på det hele tiden, men kan ikke tage en rigtig beslutning for jeg ved ikke hvad er den rigtige..?! Derfor spørger jer her, måske kan finde en helt anden løsning ved hjælp af jer :-) Samtidig vil jeg ikke gøre noget ulovligt. Vil bare tage hensyn til alle og sikre mig og mit barn... Hav en god dag! Med venlig hilsen, Lenka
janlunde Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Uden ej at kende paragrafferne i detaljer, tror jeg næppe at man må bo i SWE og have folkeregisteradresse i DK - dette er formodentlig ulovligt ihverfald efter en overgangsperiode. Jeg mener din bedste løsning er: at afvente lidt og se om forholdet er sundt og stærkt efter den første forelskelse. Derefter når du er helt sikker kan du flytte til SWE og tage barnet i skole dér (om du vil bo i SWE). Om det ikke går er det jo ikke værre end at flytte hjem til DK igen, det er ikke unormalt at folk flytter frem og tilbage. Held og lykke med det!
Guest Supermule Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Du kan snildt beholde dit barn i skole i den kommune hvor du arbejder.... Det er en del af aftalen DK/SE imellem... Dog er der ikke det netværk efter skole, som dit barn burde ha'.... Derfor flytter vi også snart Lukas over.
Lenka Besvaret April 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 5, 2006 Uden ej at kende paragrafferne i detaljer' date=' tror jeg næppe at man må bo i SWE og have folkeregisteradresse i DK - dette er formodentlig ulovligt ihverfald efter en overgangsperiode. Jeg mener din bedste løsning er: at afvente lidt og se om forholdet er sundt og stærkt efter den første forelskelse. Derefter når du er helt sikker kan du flytte til SWE og tage barnet i skole dér (om du vil bo i SWE). Om det ikke går er det jo ikke værre end at flytte hjem til DK igen, det er ikke unormalt at folk flytter frem og tilbage. Held og lykke med det![/quote'] Jan, tak for svaret. Problemet er, at jeg nu bor i lejelejlighed og jeg kan ikke fremleje den. Flytter jeg til SWE, mister jeg min lejelejlighed og hermed forringer mine chancer for at flytte tilbage.
Mohlin Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Dessutom är det oftast inte helt lätt att hyra ut en bostadsrätt i 2a hand. Föreningarna är inte glada för det.
Lenka Besvaret April 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 5, 2006 Du kan snildt beholde dit barn i skole i den kommune hvor du arbejder.... Det er en del af aftalen DK/SE imellem... Dog er der ikke det netværk efter skole' date=' som dit barn burde ha'.... Derfor flytter vi også snart Lukas over.[/quote'] Supermule, tak for chat og skoleinfo :-) Fortsæt en god dag! Med venlig hilsen, Lenka
Lenka Besvaret April 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 5, 2006 Dessutom är det oftast inte helt lätt att hyra ut en bostadsrätt i 2a hand. Föreningarna är inte glada för det. Mohlin, tak for information, er også nyttigt at vide :-) Med venlig hilsen, Lenka
NUT´Ztoys Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Lige en bemærkning omkring skolen........ Jeg kunne ikke lade mit barn fortsætte i dansk skole i den kommune hvor jeg arbejder , så du skal nok undersøge hvad din kommune siger. Hilsen Dan
Lenka Besvaret April 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 6, 2006 Lige en bemærkning omkring skolen........ Jeg kunne ikke lade mit barn fortsætte i dansk skole i den kommune hvor jeg arbejder , så du skal nok undersøge hvad din kommune siger. Hilsen Dan Hej Dan, jeg har talt med Kbh kommune, og de siger at de ikke kan overføre erstætning for skolegang mellem landene, dog er det muligt på gymnasiel niveau. Med venlig hilsen, Lenka
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu