Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Nogen der kender de generelle regler herovre angående opsætning af stikdåser, føring af ledninger mm. Hvor meget må man gøre selv ift lov, og skal bostadsrättsforeningen have besked? Vi skal have tilsluttet en vaskemaskine i badeværelse, og vil derfor gerne opsætte en stikkontakt. Der er allerede en mærkelig dims i væggen (nærmest formet som en kantet dråbe) hvorfra der er trukket ledning til en indbygget lampe. Det ser slet ikke autoriseret ud, så jeg tænkte om jeg fra den anden åbning i dimsen må trække til en kontakt? Og kan man, ligesom i Dk, købe det hele i Silvan og den slags butikker? PS: Er installationskabler ens i Dk og Se? Har nemlig ca 80 meter liggende fra en lejlighed jeg ombyggede i Kbh...

Besvaret

Spøg til side ... El i et badeværelse er slet ikke noget at spøge med. Jeg er 100 % sikker på at svenskerne vil forlange at enhver installation skal være med jord og desuden sikret via "felströmsrelä" eller hvad det nu hedder (på dansk HFI-relæ).

Besvaret

Sæføli skal det være med jord og gennem vores HPFI-relæ, men udfordringen er jo om jeg selv må lave det, eller der skal en håndværker til... Det er aldrig sjovt at betale for noget man selv kan gøre...

Besvaret

Det kræver svensk aut. at ombygge en installation. Man må under ingen omstændigheder gøre dette selv. Man må udskifte en grå kontakt til en hvid eller hvis den er deffekt. Men ikke hvis der er jord i installationen.

• 1 month later...
Besvaret
Det kræver svensk aut. at ombygge en installation. Man må under ingen omstændigheder gøre dette selv. Man må udskifte en grå kontakt til en hvid eller hvis den er deffekt. Men ikke hvis der er jord i installationen.
Hvad så hvis man er uddannet elektriker? Mvh Allan
Besvaret
Hvad så hvis man er uddannet elektriker? Mvh Allan
Nej heller ikke. For at kunne udføre el skal der bruges en Aut. og det er det samme som i DK. Så der er ingen vej uden om. Der er et firma der skal tage ansvaret for det som bliver udført. Dette kan godt være et dansk firma. Men som selvfølgelig har aut. her i Sverige.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...