Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa, Jeg har siddet og læst lidt hist og her.. for at blive klogere.. men nu vil jeg prøve om der er nogen der har en mulighed for at hjælpe mig lidt.. Ok.. here goes.. Jeg står i den situation at jeg OVERVEJER at bliver konsulent. Altså en Freelance-konsulent som det heder. Dette ville betyder at jeg skulle lave min egen enkeltvirksomhed. Som konsulent ville jeg være tilknyttet et konsulenthus som f.eks. SCR. Der skulle jeg så tilsende en Faktura for udførte timer og så ville de opkræve penge fra virksomheden og så betale mig. Hvordan pokker skulle jeg så sætte mig selv op??? Skal jeg oprette virksomheden i DK og beholde de sociale "goder" eller vil det være smartest/bedst at oprette virksomheden i Sverige og hvordan vil virksomheder(SCR / Kunder) se på det når jeg er en svensk konsulent? Jeg håber at der er nogen der, selvom de måske har svaret på det før, enten kan finde linket(det kunne jeg ikke) eller gider skrive det igen.

Besvaret

Jeg ved jeg snakkede med en da vi var nede og bowle, som også selv var konsulent...dog kan jeg ikke lige huske hans navn.... Alkohol bærer måske en del af skylden....

Besvaret
Hejsa, Jeg har siddet og læst lidt hist og her.. for at blive klogere.. men nu vil jeg prøve om der er nogen der har en mulighed for at hjælpe mig lidt.. Ok.. here goes.. Jeg står i den situation at jeg OVERVEJER at bliver konsulent. Altså en Freelance-konsulent som det heder. Dette ville betyder at jeg skulle lave min egen enkeltvirksomhed. Som konsulent ville jeg være tilknyttet et konsulenthus som f.eks. SCR. Der skulle jeg så tilsende en Faktura for udførte timer og så ville de opkræve penge fra virksomheden og så betale mig. Hvordan pokker skulle jeg så sætte mig selv op??? Skal jeg oprette virksomheden i DK og beholde de sociale "goder" eller vil det være smartest/bedst at oprette virksomheden i Sverige og hvordan vil virksomheder(SCR / Kunder) se på det når jeg er en svensk konsulent? Jeg håber at der er nogen der, selvom de måske har svaret på det før, enten kan finde linket(det kunne jeg ikke) eller gider skrive det igen.
Jeg har tilligere arb. sådan hvor jeg fakturede firmaet for min tid. vores firma ligger i dk, af flere grunde. Vi havde det inden vi flyttede over, samt at man kende til de danske moms/skatte regler. Dine kunderne for jo en faktura fra konsulent firmaet, så de behøver jo ikke vide du er svensk, hvis du vælger at lave firmaet herover ?!? Men det sociale tja det kræver lidt hvis man skal arbejde selv, men som konsulent er du vel ude hos kunderne, og for dækket lidt socialt der eller ?
Besvaret

Hej Miriam, Ok.. så umiddelbart kan jeg sagtens lave min enkeltmandsvirksomhed i Danmark? Da det jo er lettest med moms regler osv. Jeg tror jeg skrev forkert da jeg skrev socialt.. det har jeg ingen problemer med. Det jeg skulle have skrevet var nok sociale ydelser, altså læge og sådan noget. Men det jeg mest er interesseret i, er om der er nogen der har erfaring som konsulenter med virksomhed enten i DK eller SE med fakturering til Dansk konsulent firma.. Vil det takseres som værende en virksomhed der efter gældende regler SKAL være i Danmark eller SKAL være i Sverige.. eller kan man selv vælge??

Besvaret

Hej Thygesen, Forstår jeg det korrekt at du kun vil have én kunde - et og samme konsulenthus? I så fald tror jeg du vil kunne få problemer med SKAT. For at være momsregistreret, og dermed have mulighed for at kunne trække ting du køber i din virksomhed fra, skal du have mere end én kunde. Jeg mener der har været en del polemik om den slags... Du skal vistnok kunne bevise at du har mindst 2- 3 kunder. Ellers vil du vist blive betragtet som ansat... (hvis andre ved andet korrigér mig da venligst :) ) Derudover, den dér med at have dansk eller svensk virksomhed. For at holde den dansk kræver det at du har dansk adresse, tlf. nummer og at du arbejder fra den adresse. Jeg har forhørt mig hos SKAT Øresund om præcis samme... Smil, Winnie

Besvaret

Hej Miss W, Ok takker for svaret, men det med kun at have en kunde er ikke noget problem, for de skaffer mig kontrakter, det er bare dem der styrer indkrævning af min løn og skaffer mig opgaver. Jeg kender en del konsulenter der arbejder på den måde og de har vist ingen problemer med det, så længe man IKKE trækker dem for hårdt i næsen.... Det med virksomheden er nok rigtigt at man skal have fast adresse, MEEN hvis jeg ikke laver virksomheden i DK får de jo ikke en krone og jeg kan trække momsen fra og betale svensk moms i stedet for. Jeg ved ikke om det er godt eller skidt at have virksomheden i SE men jeg vil jo bare gøre det korrekt. Jeg synes bare at jeg har kunne læse at det ikke så meget er det der bestemmer det mere, men mere hvordan man arbejder.. Men det er jo en jungle :-)

Besvaret

Hej Thygesen, Det lyder bare super godt med dit setup, det er jo skønt at du blot skal koncentrere dig om at levere :) det kan jo være ret hårdt at skulle styre de mange tråde som selvstændig. Ja, du har ret i at det kan være lidt af en jungle - og jeg aner heller ikke hvad jeg skal råde dig til. Jeg ville selv gerne fortsætte med at køre min virksomhed i DK og synes det giver mening da mine kunder er danske. Men siden jeg fik at vide "at arbejdet skal udføres der hvor adressen er" blev jeg nervøs. Jeg har nemlig i sinde at fortsætte med hjemmekontor - og troede jeg kunne købe mig til en virtuel adresse. Jeg er personligt ikke interesseret i at komme i SKATs søgelys så jeg tror derfor jeg "makker ret" - tager skridtet og starter op i Sverige, når jeg flytter over her til sommer... :) Winnie

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...