Anine Skrevet April 23, 2006 Rapporter Skrevet April 23, 2006 Hej! Jeg ved ikke om det hører under denne tråd, men ellers er I velkomne til at flytte den. Jeg er nemlig i tvivl om det drejer sig om skat eller told. Hvis man køber nogle bøger i USA (ikke ved private) og skal have sendt dem til Danmark har jeg hørt at man risikerer at skulle betale op til 50% i told. Jeg har derfor afholdt mig fra det af frygt for store regninger. Nu flytter jeg jo til Sverige og kom til at tænke på om man så undgår de store smæk? Ved de ikke skal betale på den måde i England, så måske er det en dansk ting? Nogen der forstår hvad jeg snakker om? Mvh, Anine
MetteMarie Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Hej! Jeg ved ikke om det hører under denne tråd, men ellers er I velkomne til at flytte den. Jeg er nemlig i tvivl om det drejer sig om skat eller told. Hvis man køber nogle bøger i USA (ikke ved private) og skal have sendt dem til Danmark har jeg hørt at man risikerer at skulle betale op til 50% i told. Jeg har derfor afholdt mig fra det af frygt for store regninger. Nu flytter jeg jo til Sverige og kom til at tænke på om man så undgår de store smæk? Ved de ikke skal betale på den måde i England, så måske er det en dansk ting? Nogen der forstår hvad jeg snakker om? Mvh, Anine Ja, ved godt hvad du snakker om. Har en veninde, som fik et kæmpe smæk for nogle varer, hun havde bestilt over nettet fra USA. Hun vidste intet om det, så det kom som noget at en ubehagelig overraskelse. Men jeg kan desværre ikke hjælpe dig, da jeg ikke ved hvordan reglerne er herover.
Gio Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Danmark og Sverige er EU-lande - USA er ikke. Ergo, pakker fra ikke-EU-lande skal, som hovedregel, fortoldes.
Admin Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Hej! Jeg ved ikke om det hører under denne tråd, men ellers er I velkomne til at flytte den. Jeg er nemlig i tvivl om det drejer sig om skat eller told. Hvis man køber nogle bøger i USA (ikke ved private) og skal have sendt dem til Danmark har jeg hørt at man risikerer at skulle betale op til 50% i told. Jeg har derfor afholdt mig fra det af frygt for store regninger. Nu flytter jeg jo til Sverige og kom til at tænke på om man så undgår de store smæk? Ved de ikke skal betale på den måde i England, så måske er det en dansk ting? Nogen der forstår hvad jeg snakker om? Mvh, Anine Hvad er du så for nogle sko du skal have ??? Sorry :o Jeg har fået ting tilsendt flere gang fra USA. Både fra firmaer og private og er ikke blevet bon'et endnu, men som Gio siger er det reglen. Du skal bare forberede dig ved at lægge dansk moms på beløbet (tolden er ikke så meget). Slipper du for at betale er det så bare et plus. En ulempe er at det er Schenker der distribuerer pakker fra USA, så man skal som reget derud og hente det hvis man ikke lige er hjemme.
larscph Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Ja - jeg har lige købt en flok filterpatroner til vores Whirlpool køleskab fra en amerikansk webbutik. Den blev sendt med almindelig post og jeg blev i forbindelse med modtagelsen opkrævet 1.5% told + 25% moms. Det er jo fair nok. Men til gengæld koster det så lige 100 kroner til Posten for at inddrive de 230 kroner - altså ekspeditionsgebyr på.. bum-bum.. Vel omkring 40%. Ja nu ved jeg godt at der er det samme arbejde uanset om beløbet er stort eller lille - men det er alligevel meget.
Admin Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Ja - jeg har lige købt en flok filterpatroner til vores Whirlpool køleskab fra en amerikansk webbutik. Den blev sendt med almindelig post og jeg blev i forbindelse med modtagelsen opkrævet 1.5% told + 25% moms. Det er jo fair nok. Men til gengæld koster det så lige 100 kroner til Posten for at inddrive de 230 kroner - altså ekspeditionsgebyr på.. bum-bum.. Vel omkring 40%. Ja nu ved jeg godt at der er det samme arbejde uanset om beløbet er stort eller lille - men det er alligevel meget. Den havde jeg så ikke lige luret. Men ok, jeg har købt en del via Nettet i USA og er kun blevet bon'et en gang. Det var første gang jeg købte på nettet tilbage i 1995.
Anine Besvaret April 23, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 23, 2006 Hvad er du så for nogle sko du skal have ??? Sorry :o :p Det er faktisk bøger og muligvis papir. Jeg har papirfoldning (= origami) som hobby og man kan kun købe bøger om avanceret/komplex origami i USA og Japan. Mvh, Anine
Admin Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 :p Det er faktisk bøger og muligvis papir. Jeg har papirfoldning (= origami) som hobby og man kan kun købe bøger om avanceret/komplex origami i USA og Japan. Mvh, Anine Godt ord igen. Ifølge VITA (told/skat) skulle der ikke være told på den slags. http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=112508&vID=0
D.D. Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 :p Det er faktisk bøger og muligvis papir. Jeg har papirfoldning (= origami) som hobby og man kan kun købe bøger om avanceret/komplex origami i USA og Japan. Mvh, Anine Er du sikker på, at du ikke kan få bøgerne på www.amazon.co.uk, altså den britiske udgave? Der skal du ikke betale moms/told, og mange gange er de billigere.. Ellers kan du søge på www.so.dk (StuderendeOnline) under "Bøger", som sammenligner de store websiders priser. Jeg er også engang blevet bon´et for told/moms, men det eneste jeg ikke forstod var, at bogen kostede $91 + $15 (fragt) = $106, og det var også dét beløb jeg betalte moms/told af. Kan det passe at de også tager moms/told på fragten?
Guest Trine Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Jeg er også engang blevet bon´et for told/moms, men det eneste jeg ikke forstod var, at bogen kostede $91 + $15 (fragt) = $106, og det var også dét beløb jeg betalte moms/told af. Kan det passe at de også tager moms/told på fragten? Ja, det har jeg diskuteret med dem... jeg fik lige dobbelt op på et par bukser fra USA fordi fragten udgjorde næsten halvdelen af pakkens pris.
D.D. Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Ja' date=' det har jeg diskuteret med dem... jeg fik lige dobbelt op på et par bukser fra USA fordi fragten udgjorde næsten halvdelen af pakkens pris.[/quote'] Hvad var deres svar? Fik du dine penge tilbage? (det er ligemeget i mine tilfælde, da det drejer sig om ca. tyve kroner)..
Guest Trine Besvaret April 23, 2006 Rapporter Besvaret April 23, 2006 Hvad var deres svar? Fik du dine penge tilbage? (det er ligemeget i mine tilfælde' date=' da det drejer sig om ca. tyve kroner)..[/quote'] Nej det var skam korrekt nok. Jeg fik udover en momsregning på pakken og portoen en toldregning, en toldafgift også moms af told og afgift. Tror mine jeans til $ 32 endte omkring de 520 kr. Mht lærebøger så har jeg brugt blackwell bookstore og amazon UK. Priserne er de samme som de amerikanske boghandler og du undgår at de bliver taget i tolden. Desuden kan der være forskel på lærebøger. Visse, ihvertfald indenfor økonomi, kan findes i en amerikansk og en engelsk udgave hvor pensum kan afvige. Det er ikke til at se det hvis man kun kigger på forfatter og titel:)
JesperSL Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Jeg sidder med fortoldninger til private næsten hver dag... Mit bedste råd er at man som privat skal prøve at undgå import fra ikke-eu-lande... Toldsatsen på bøger/brochurer er pt 0%.... men momsen på de 25% er svær at slippe for - og de fleste i kurerbranchen opkræver desuden et gebyr på 100-150 kroner for selve fortoldningen... med venlig hilsen, Jesper
Admin Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Jeg sidder med fortoldninger til private næsten hver dag... Mit bedste råd er at man som privat skal prøve at undgå import fra ikke-eu-lande... Toldsatsen på bøger/brochurer er pt 0%.... men momsen på de 25% er svær at slippe for - og de fleste i kurerbranchen opkræver desuden et gebyr på 100-150 kroner for selve fortoldningen... med venlig hilsen, Jesper Vi giver efter hånden 425,- EKSTRA for at sende til Norge, i forhold til Sverige. Dybt godnat. En gang imellem kan det bare være at lande uden for EU har noget de andre ikke har og så må man jo bide i dit sure æble.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu