Sasa Skrevet April 24, 2006 Rapporter Skrevet April 24, 2006 Hej Håber der er en der kan hjælpe mig. Købte for en måned siden en ring med to brilianter i Egypten (med garantibevis). Da jeg kom hjem til Sverige opdagede jeg at stenene sat løst, og gik til en svensk guldsmed for at få dem sat fast. Påpegede at de ikke skulle limes men sættes rigtig fast. Efter en uge var ringen klar. Jeg betalte 350 kr. og efter tre dage røg den ene sten ud i håndvasken. Væk var den. Opdager samtidig at der i kaviteten sidder en klat lim som åbenbart har løsnet sig når jeg har vasket hænder.Jeg gik tilbage til guldsmeden med min ring og kvittering, og de ville selvfølgelig ordne det. Efter yderligere en uge hentet jeg atter ringen, men opdager til min skræk at den nye sten en meget større en den anden og beder ekspedienten fortælle mig hvad det er for en sten. Det ved hun ikke, men siger dog at den ikke den samme som den første sten. Hun lover at få guldsmeden til at kigge på ringen igen. I dag ringer hun så til mig, og påstår at den sten jeg tabte var en cubic zirkon og ikke en briliant, og at smeden derfor har sat en cubic zirkon i igen. Jeg påstår selfølgelig hårdnakket at det var to brilianter i udgangspunktet, og at jeg har et garantibevis. Dette bliver jo ord mod ord, men i bund og grund er det jo butikkens smed der har lavet noget lort til at starte med. Det var jo ikke en klat lim jeg ville have, men at stenene skulle sidde ordentlig. Mener jo selv jeg har ret til en erstatning, da de jo bare kunne sagt hvis de ikke kunne lave ringen, så kunne jeg få en anden smed til det. Findes der noget som et forbrugerråd eller lignende her i Sverige som kan hjælpe med sådanne sager?
Nils Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Som en del af Konsumentverkets organisation har de fleste kommuner i Sverige en forbrugervejleder, som holder de lokale forbrugere i hånden og også hjælper med at klage etc. Hvis det er Malmö, findes de her: http://www.malmo.se/individfamilj/konsumentradgivning/vadarkonsumentmalmo.4.33aee30d103b8f15916800065607.html :)
MC Manden Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Jeg tror du kan tørre dig bagi med dit egyptiske garantibevis. Der sidder iøvrigt en vandlås på dit afløbsrør. Der ligger din "brilliant" sikkert. Mine kæreste tabte engang en lille ørering, og den fik vi op ad vandlåsen. Det kræver lidt arbejde, men det kan altså lade sig gøre at skille sådan en fætter
Gio Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Jeg tror du kan tørre dig bagi med dit egyptiske garantibevis. Der sidder iøvrigt en vandlås på dit afløbsrør. Der ligger din "brilliant" sikkert. Mine kæreste tabte engang en lille ørering, og den fik vi op ad vandlåsen. Det kræver lidt arbejde, men det kan altså lade sig gøre at skille sådan en fætterNyere installationer har en "kop" til at opfange slige sager, som er lige til at skrue af. Og hvis stenen ikke har været alt for lille, så burde den gerne ligge dernede.
Guest ThomasO Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Yeps hvis du er rigtig heldig sidder der sådan en kop du kan skrue af nede i bunden, til at tømme "mudder" ud af vandlåsen. Tøm den ned i en spand, og skyl den - ned i spanden så det hele ligger der, og så er det igang med at grave efter den. Måske du er heldig? Skynd dig at kigge efter... Vandlåsen har den der del der går lidt længere ned som på billedet........ måske den ligger der? Sommetider er det bare et buet rør, men en lille prop man kan skrue ud. Så skal du nok skylle ud i en spand nedenunder for at skylle slam og sten ud. For en anden gangs skyld er det måske en ide at få en beskrivelse på indleverings kvitteringen med hvad man faktisk har indleveret, og hvad sten der sidder i på det tidspunkt. At være lidt paranoid har til tider reddet mig, men igen det er jo ikke altid man tænker på det i hverdagen.
Maria Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Hej. Jeg arbejder med smykker til dagligt, og jeg har aldrig hørt om ordet kaviteten. Hvad er det???? En guldsmed vil aldrig lime en brilliant i, så hvis den er blevet limet i har det højst sandsynligt kun været en zirkon. Men du kan jo få testet stenen (den anden) om det er en ægte. Så kan du jo se om der sidder en ægte sten i?? Hvad står der præcist på dit garantibevis?? Der er større sandsynlighed for at man bliver snydt uden for EU.
Sasa Besvaret April 24, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 24, 2006 Hej En kavitet er bare et andet ord for udhulning eller hvad man kan sige. Og i øvrigt brillianterne var ægte, da min venindes far var med at købe dem og han forhandler selv smykker, så den var god nok Jeg arbejder med smykker til dagligt, og jeg har aldrig hørt om ordet kaviteten. Hvad er det???? En guldsmed vil aldrig lime en brilliant i, så hvis den er blevet limet i har det højst sandsynligt kun været en zirkon. Men du kan jo få testet stenen (den anden) om det er en ægte. Så kan du jo se om der sidder en ægte sten i?? Hvad står der præcist på dit garantibevis?? Der er større sandsynlighed for at man bliver snydt uden for EU.
Maria Besvaret April 24, 2006 Rapporter Besvaret April 24, 2006 Det jeg synes lyder mærkeligt er at de sætter en zirkon i, hvis det er en brillant der sidder i ved siden af. Har du prøvet at få stenene testet hos din venindes far?? Alle guldsmede burde have en diamanttester liggende. Det lyder også meget underligt at du skulle have betalt 350kr for en limning- det er jo dyrt!!! Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvad der står om stenene i dit bevis.
Sasa Besvaret April 25, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret April 25, 2006 Den guldsmed der nu har ringen (som i øvrigt har limet begge stenene), siger den tilbageværende sten er en briliant, så jeg ved ikke hvorfor de har limet dem. Han ved bare ikke om den anden var en briliant, da det var hans kollega der limet, og han er pt ikke tilstede. Jeg mener bare, at det er da nogle useriøse smede her i
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu