Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Øresundsklasse på skole i Limhamn 30-04-06: 13:44 | af: dabu Geijerskolen i Limhamn har planer om til efteråret at etablere en dansk-svensk Øresundsklasse. Undervisningen skal fokusere på såvel forskelle som lighedstræk i sprog og kultur. "Vi henvender os til dem, der er inte*resserede i visionen om at blive en kompetent øresundsborger", siger vice*rektor Susanne Månsson til Radio Malmö. Planerne for Øresundsklassen går fra børnehaveklassen til og med femte klassetrin. Flere danske familier, som bor i Malmø-området, har vist interesse. taget fra www.tv2.dk

Besvaret

Hvis jeg havde et barn i den skolemodne alder, eller i det hele taget bare et barn :th2: så tror jeg IKKE jeg ville vælge en sådan klasse. Tror på den bedste integration vil foregå i en svensk klasse. Vend den om. Hvis du var svensker. Ville du så vælge at sætte dit svenske barn i en klasse hvor en del af undervisningen vil foregå på dansk om danmark? Jeg ville ikke. Men godt initiv til dem der har en anden holdning end mig.

Guest jxhab
Besvaret
Øresundsklasse på skole i Limhamn 30-04-06: 13:44 | af: dabu Geijerskolen i Limhamn har planer om til efteråret at etablere en dansk-svensk Øresundsklasse. Undervisningen skal fokusere på såvel forskelle som lighedstræk i sprog og kultur. "Vi henvender os til dem, der er inte*resserede i visionen om at blive en kompetent øresundsborger", siger vice*rektor Susanne Månsson til Radio Malmö. Planerne for Øresundsklassen går fra børnehaveklassen til og med femte klassetrin. Flere danske familier, som bor i Malmø-området, har vist interesse. taget fra www.tv2.dk
Jeg synes det er et fantastisk initativ. Jo bedre værktøker man kan give sine børn, 2 sprog, kulturforståelse osv. jo bedre må de være rustet i fremtiden.
Guest ThomasO
Besvaret

He he he .... har du lært at tale Grønlandsk måske? Integration... ha ha ha.... Tag lige den faktor med at mange Skåninge har ernormt focus på Danmark stadigvæk. Sjovt nok ville Danskere ikke sætte deres børn i en Dansk/Svensk skole, men tror nu nok at en del Skåninge vil det. Og så flytter vi uvidende hoveder herover og kalder dem svenskere. Og hvor meget kan vi Scandinaver overhovedet integreres, vi er jo næsten ens. Måske vi har bedst af at lære hinanden lidt bedre at kende. Jeg syntes det er et fedt initiativ, især når de selv er med på den.

Besvaret

Vi ville heller ikke sætte nogen af vores børn i den klasse ... ikke fordi det er et alternativ da vi bor alt for langt væk. Jeg er enig i det faktum at den bedste integration må ske i en svensk skole og 2 sprog får de jo alligevel for vi taler jo dansk her hjemme og den danske kultur er vel også kommet med os. Men for dem der er af en anden opfattelse er der jo godt at muligheden kommer ...

Guest jxhab
Besvaret

kan godt se din pointe, men jeg tror nu heller ikke formålet er at få en klasse hvor barnet kan få lov at tale dansk. Det er jo et spørgsmål om at tage et skridt i den rigtige retning mod en ordenlig integretion af øresund som region og ikke bare et spørgsmål om dansk eller svensk.

Vi ville heller ikke sætte nogen af vores børn i den klasse ... ikke fordi det er et alternativ da vi bor alt for langt væk. Jeg er enig i det faktum at den bedste integration må ske i en svensk skole og 2 sprog får de jo alligevel for vi taler jo dansk her hjemme og den danske kultur er vel også kommet med os. Men for dem der er af en anden opfattelse er der jo godt at muligheden kommer ...
Besvaret
kan godt se din pointe' date=' men jeg tror nu heller ikke formålet er at få en klasse hvor barnet kan få lov at tale dansk. Det er jo et spørgsmål om at tage et skridt i den rigtige retning mod en ordenlig integretion af øresund som region og ikke bare et spørgsmål om dansk eller svensk.[/quote'] Jeg mener heller ikke det er et spørgsmål om dansk eller svensk. Jeg er bare af den mening at vi er bosat i Sverige og det er her vi nu har hjemme. Det er meget muligt at det handler om integration af øresund som region men hvis barnet både skal nå det svenske pensum og ha det danske sprog/kultur med kan du ikke undgå at halte efter i et eller andet. Jeg foretrækker altså at mine børn kommer i en ganske alm. svensk skole og så er det mit ansvar at få dem ført ind i den dansk kultur så de evt. kan begå sig i det danske. Selvfølgelig respektere jeg de forældre der vælger at sætte deres børn i denne klasse. :th2:
Besvaret

Skønt initiativ. Så er der endnu en grund til at flytte fra ôsterlen til Malmö. Jeg syntes det ville være perfekt hvis vores børn kunne gå i en skole i Malmö med en masse andre danskere, når vi nu bor i en forstad til København :-) De kommer nok hurtigt til at måtte udvide til flere klasser og danske lærere etc.

Besvaret

Jeg må da også sige at det er da en verdensklasse idé. Det er da klart den bedste måde at få ens barn/børn integreret i det svenske. det kommer da til at gavne både det danske og svenske barn i den klasse.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...