Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi er ved at flytte til Sverige og kan ikke overskue alle de mulige løsninger der omkring telefoner, internet og IP. Jeg HAR skam fulgt en masse tråde herinde, og læst en masse seriøse råd om IP, telefoni, tråløst og lignende (også blandet med lidt snak om fiskeri og andet hygge) - alle virker jo super kompetente, og der bliver skrevet mange fine ting... men der må være noget grundlæggende jeg bare ikke ved - så bær over, og måske gider en starte helt fra bunden og gennemgå et set-up helt for begyndere, som ikke lige ved alt om "adresser" og andre smånørdede ting...mon ikke andre også ville være taknemmelig for det?!? Vores scenarie - vores ønsker: 1 telefon linie til vores alarm i huset (fastnet hos telia??, med svensk nummer) Hurtigt tråløs internet til minimum 2 pc'er (der er trådløs-modtager i begge)(opkopling via telia?? - vi kommer til at bo i en villa, så jeg ved ikke hvormange andre internet opkoplinger der er mulige, men hører gerne om alernativer). Desuden vil vi gerne tage mindst 2 fastnet-numre med fra Danmark - her er det vi for alvor mister overblikket - vi ved det burde kunne gøres med IP-telefoni, men hvad skal vi have af hardware for at have minimum 2 danske IP numre og tråløst netværk til computerne - og hvilken udbyder - både til internet opkopling og til IP (det virker som om mange er glade for telsome??), hvilken hardware, hvilke telefoner, router m.m. ... arrhh. Og er det mulig med flere numre end 2 IP-numre unden at det koster det hvide... Mht mobiler tror jeg vi begge ender med at skifte til 3 og holder vores danske numre, med billigtakst ved samtaler internt og til DK. Forresten - har vi skype, men synes det ofte ikke virker tilstrækkeligt, derfor vil vi også gerne udgå afhængighed af det. En lang meddelse om et emne hvor livet nærmest er indsat - men jeg håber der er en der gider bruge tiden på at gennemgå et sådant setup fra bunden, om hvilke ting, produkter, leverandører der kan an- og af-befales - så ville andre kunne vende tilbage til det de næste 1000 gange, for vi er næppe de eneste, IP-begyndere. På forhånd :scared: tak og "undskyld" Kapello

Guest Supermule
Besvaret
www.telsome.dk og ring til deres support.... De kan svare dig på IP tlf relaterede ting.... Skal du ha' internet, kommer du ikke uden om Telia. Tag ned i en Telia butik og forhør dig. Tag evt kontakt til din alarmoperatør og hør hvad de kræver.... :)
Besvaret

Mht. til IP telefoni, købte vi et "startkit" hos telsome, der indeholder to telefoner og diverse tilbehør der kræves for at sætte det op - jeg er altså ikke lige inde i alle termerne. Men anyway, det fungerede supernemt, vi behøvede ikke engang at læse anvisningerne for hvordan det skulle sættes op - sæt stikket i kontakten og vupti - der var forbindelse og vi ringer fuldstændigt problemfrit :p

• 3 weeks later...
Besvaret
Mht. til IP telefoni' date=' købte vi et "startkit" hos telsome, der indeholder to telefoner og diverse tilbehør der kræves for at sætte det op - jeg er altså ikke lige inde i alle termerne. Men anyway, det fungerede supernemt, vi behøvede ikke engang at læse anvisningerne for hvordan det skulle sættes op - sæt stikket i kontakten og vupti - der var forbindelse og vi ringer fuldstændigt problemfrit :p[/quote'] Fuldstændigt problemfrit? Vil det sige at kvaliteten også er helt i top? - set i forhold til en alm. fastnet tlf.
Besvaret

Vi har telefon hos Telia og efter vi havde boet her et års tid kunne vi endelig bestille Bredbånd hos Telia. Dog kun 0,5 mbit - men stadig en klar forbedring ift uden!! Vi købte abonnement på IP Telefoni hos Red*Spot hviket fungerer helt udmærket dog skal man med vores relativt begrænsede båndbredde ikke surfe ret meget samtidig med at man taler før at det giver knas på linjen selv om den fine LinkSys router faktisk burde have prioitering af telefontrafik, jeg syntes bare ikke det virker helt. Red*Spot har "indbygget" telefonsvarer hvor man får eventuelle beskeder på mail som MP3 lydfiler - det er faktisk rigtig smart! Til gengæld er man bundet til at anvende standard meget amerikansk dame der siger noget med "the subscriber you are trying to call cannot be reached, please leave a message" - prøv bare at spørge hvor forvirret min stakkels mormor bliver over at få sådan en i øret... Nu var hun ellers lige så glad for vores nemme danske nummer!! Fair nok at man ikke kan lave sin egen besked, men så kunne de da lige ulejlige sig med at lave en dansk version... Ringer man meget til DK er det klart billigere, og vi kan i øvrigt køre to numre på hver sin linje i LinkSys boksen, men TelSome og de andre har tilsvarende løsninger. Red*Spot skal betales med girokort (dvs ikke PBS og ikke kort) det er lidt bøvlet syntes jeg. Derudover vil vi nok ikke undvære vores svenske nummer, det giver altså en frygtelig forvirring når folk skal have ens hjemmenummer og det så er et dansk telefonnummer!! Desuden er det indtil videre bundet sammen med bredbands abonnementet. Mobiltelefon, jeg kører TDC da det er firmapolitikken hvor jeg arbejder. Heidi har et dansk 3 abonnement og det vil jeg mene er *løsningen* heroppe, det er bare så meget billigere i forhold til de fuldstændig sindssyge roaming priser der ellers er på mobiltelefoni. Løsningen med at have to kort og to numre findes selvfølgelig også, men det er altså lidt bøvlet syntes jeg.

Guest Trine
Besvaret
Fuldstændigt problemfrit? Vil det sige at kvaliteten også er helt i top? - set i forhold til en alm. fastnet tlf.
Kvaliteten på vores IP telefon hos Telsome er bedre end på vores gamle svenske fastnet hos Telia (som er lukket nu). Kvaliteten afhænger dog af din bredbåndsforbindelse, som larschp skriver. Men her er den helt i top. Telsome kører med optankning via nettet med kort eller netbankoverførsel. Meget overskueligt og nemt.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...