Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Vi har kun boet i Malmö i kort tid (siden 1. dec. '05), men flytningen herover har gjort mig lidt usikker på hvor vi står mht. bryllup. Når man ikke betaler kirkeskat i DK og heller ikke betaler skat i Sverige da vi begge arb. i DK, hvor står man så hvis man ønsker at blive gift ? Kan man blive gift i Sverige uden de store problemer og/eller hvad er proceduren? (vi er begge danskere, født og opvokset i DK). Kender i et godt forsamlingshus i Limhamn området, alt. en spejderhytte hvor man kunne invitere en større forsamling (alle fra DK), så der er mulighed for billig overnatning? Gode råd og forslag modtages gerne : )

Guest Trine
Besvaret

Hejsa Jeg kan da hjælpe noget af vejen, det med forsamlingshuset i Limhamn ved jeg desværre ikke noget om. Hvis I begge er medlemmer af folkekirken og blot er undtaget for kirkeskat grundet jeres bopæl i Sverige, så har I fuldstændig samme rettigheder som hvis I boede i Danmark, var medlemmer af folkekirken og betalte kirkeskat. Eneste grund til I ikke betaler kirkeskat er fordi det ikke administrativt kan lade sig gøre, jeres medlemskab er uændret. I forbindelse med vielse skal I dog søge om intygsvigsel (ved ikke hvad det hedder i Dk, men en godkendelse inden vielsen) i Sverige. Dette foregår samme sted som folkebogføringen og skatteverket. Så får i de officielle dokumenter i posten, og kan indgå ægteskab hvor som helst.. Las Vegas, en strand på Kreta eller Tårnby. Hvad ved jeg:) Hvis I vil vies i Sverige ved jeg ikke så meget, men mindes jeg der stod en masse på www.svenskakyrkan.se woops det var vist her jeg fandt det http://www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/aktenskap.4.18e1b10334ebe8bc80004956.html God fornøjelse

Besvaret

I skal endelig også være klar over at mandens bopæl ved indgåelse af ægteskabet får stor betydning for ægteskabets retsvirkninger. Det kan blandt andet betyde, at ved en skilsmisse gælder de svenske regler, som er lidt anderledes end de danske. Jeg vil råde jer til at opsøge en dansk og en svensk advokat som sammen kan guide jer igennem den jungel det er at blive gift med et ben i hvert land. ( evt se denne tidligere tråd der omhandler ægtepagter http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4193) Held og lykke med det og mange gange tillykke :th2:

Guest Trine
Besvaret
I skal endelig også være klar over at mandens bopæl ved indgåelse af ægteskabet får stor betydning for ægteskabets retsvirkninger. Det kan blandt andet betyde, at ved en skilsmisse gælder de svenske regler, som er lidt anderledes end de danske.
Madsen, kender du til evt. forskelle? Personligt kender jeg ligeså lidt til de danske regler som de svenske, men min forventning ville da være at de stiller parterne nogenlunde ens ved skilsmisse.
Besvaret
Madsen' date=' kender du til evt. forskelle? Personligt kender jeg ligeså lidt til de danske regler som de svenske, men min forventning ville da være at de stiller parterne nogenlunde ens ved skilsmisse.[/quote'] Lige pt. kender jeg kun til de danske regler, men har igennem min underviser på Uni hørt at skilsmissereglerne i Sverige er yderst "kvindevenlige". ( regner med at komme til at stifte nærmere bekendskab med dem om nogle år, da det er det jeg gerne vil beskæftige mig med engang...) Jeg ved dog, at hvis manden har bopæl i Sverige kan man ikke gøre noget for at blive gift med de danske retvirkningsregler, og man kan ikke sikre sig med ægtepagter, hverken i DK eller Sverige. Man vil på den måde altid blive betragtet som svensk gift. Lige præcis hvad de forskellige forskelle er, aner jeg ikke meget om, men der er forskelle. Men min viden er meget lille på dette område, håber der kommer mere til de næste maaange år...
Guest Trine
Besvaret
:lol: kvindevenlig siger du:) Jamen så er der jo slet ikke noget problem.
Besvaret
:lol: kvindevenlig siger du:) Jamen så er der jo slet ikke noget problem.
Hihi... Nej det synes jeg heller ikke... Måske man skulle lade være med at fortælle de kære mænd det? :p
Besvaret
Hihi... Nej det synes jeg heller ikke... Måske man skulle lade være med at fortælle de kære mænd det? :p
Så er det da godt man selv kan læse va:mad: :fight:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...