Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Håber I kan hjælpe lidt på vej.... Jeg har arbejdet deltid i dk og er pt på barselsorlov. Min ægtefælle kom hertil sidste år og er igang m SFI....vil gerne arbejde, men desværre er mulighederne ret trængte når man nu er nybegynder m svensk. Dengang han fik visum havde jeg fuldtidsarbejde. Jeg vil høre om vi kan få noget økonomisk støtte af nogen art nogetsteds fra nu hvor vi er 3 og lever på en halv økonomi. Vi bor i malmø. hilsen, Creative

Besvaret
Hejsa Håber I kan hjælpe lidt på vej.... Jeg har arbejdet deltid i dk og er pt på barselsorlov. Min ægtefælle kom hertil sidste år og er igang m SFI....vil gerne arbejde, men desværre er mulighederne ret trængte når man nu er nybegynder m svensk. Dengang han fik visum havde jeg fuldtidsarbejde. Jeg vil høre om vi kan få noget økonomisk støtte af nogen art nogetsteds fra nu hvor vi er 3 og lever på en halv økonomi. Vi bor i malmø. hilsen, Creative
"Børnepengene" har du vel tjek på, men dem kan man jo ikke leve af. Her kan du læse lidt om kontanthjælp, også kaldet socialbidrag eller försörjningsstöd, som kommunen står for. http://www.malmo.se/individfamilj/ekonomisktbistand.4.33aee30d103b8f15916800064940.html Hvis I bor til leje og er tilpas unge og tilpas fattige, kan I søge bostadsbidrag hos Försäkringskassan http://www.forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bobidrag/ :)
Besvaret
Vi bor i bostadsrätt. Men kan JEG godt få socialbidrag/kontanthjælp mens man modtager barselsdagpenge eller vil det være bedst at min mand søgte??
Det med at bo til leje skrev jeg på refleks, for sådan er det i Danmark, men ved nærmere eftertanke, tror jeg godt, man kan få bostadsbidrag også med en bostadsrätt, hvis man ellers kan komme under grænserne for indtægter og formue. Jeg tror ikke, du kan få socialbidrag samtidig med, du får barselsdagpenge, men hvis din mand er helt uden indtægter, så skulle det være mærkeligt, om han ikke er berettiget til noget. :)
Besvaret
Tror inte att du kan få socialbidrag om ni har en bostadsrätt' date=' de kräver att ni säljer den. Samma sak om ni har bil.[/quote']Jeg vil give Mohlin lidt ret - det var også de svar jeg fik, da jeg forsøgte at få noget kontanthjælp tidligere på året.
  • 2 weeks later...
Besvaret
Det der afgør sagen er spørgamålet om hvilken type af opholdstilladelse din mand har fået. Hvis han har fået familiesammenføring er han berettiget til økonomisk støtte. Men hvis det er EU-reglen der er brugt er det dig som skal kunne forsørge ham i de 5 år opholdstilladelsen gælder. Iøvrigt er der ikke de store problemer i at få arbejde som ferieafløser, hvis man da ikke er bange for fx at gøre rent på hoteller. Jacob

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...