Jump to content

Verdens kraftigste sniper riffel.....

Recommended Posts

Besvaret

Sjovt nok, så er dette våben kun udviklet til beskydning af materiel, så der kan vi igen se "Los Americanos", "frihed" til at overtræde FN's krigskonvention for beskydning af personel med svære kalibre... All in the name of "War on terror"

Guest ThomasO
Besvaret

Som Furland skriver er den oprindeligt kun "beregnet" på materiel. Men det er dokumenteret anvendt imod personel når det kniber. Når nødvendigheden er der bruges den, selv om det meget vel kan være de explosive projektiler man vil have forbudt. Men sådan er krig, det er ikke en sportskamp - og bliver ikke andet end et ultimativt myrderi. Det er bare hårdt at sidde og se på. Det der kan retfærdiggøre det lidt er at finde nogle videoer på nettet, hvor netop Talibanerne stener stakkels kvinder ihjel, og nakkeskyder dem på et stadion....sikke nogle helte de er. Så bliver den video noget mere retfærdig. Endnu værre: I USA er myndighederne bekymret, da de er begyndt at dukke op i det civile og det kriminelle miljø. Den kan iflg nedenstående artikkel købes af en 18 årig med et kørekort, for 1000$. http://www.bradycampaign.org/facts/issues/?page=50cal Her ser i en BGF-50 til recrational shooting. (Hobbyskydning) http://www.biggerhammer.net/videos/bfg50.rm "Washington - we have a problem....."

Besvaret

Det har du jo så, groteskt nok, ret i...

Som Furland skriver er den oprindeligt kun "beregnet" på materiel. Men det er dokumenteret anvendt imod personel når det kniber. Når nødvendigheden er der bruges den, selv om det meget vel kan være de explosive projektiler man vil have forbudt. Men sådan er krig, det er ikke en sportskamp - og bliver ikke andet end et ultimativt myrderi. Det er bare hårdt at sidde og se på. Det der kan retfærdiggøre det lidt er at finde nogle videoer på nettet, hvor netop Talibanerne stener stakkels kvinder ihjel, og nakkeskyder dem på et stadion....sikke nogle helte de er. Så bliver den video noget mere retfærdig
Guest Supermule
Besvaret

Jeg tror næppe der står noget om at man ikke må skyde på folk med svære kalibre...... Hvad kalder man så en haubitzer???? :D

Sjovt nok' date=' så er dette våben kun udviklet til beskydning af materiel, så der kan vi igen se "Los Americanos", "frihed" til at overtræde FN's krigskonvention for beskydning af personel med svære kalibre... All in the name of "War on terror"[/quote']
Besvaret

At sammenligne Artilleri med direkte skydende våben kan være indlysende, da man i alle tilfælde kan dø af det. Jeg vil da gerne rådføre mig med min kammerat ved HOK om præcist hvad lovteksten siger da det vist er noget om "skadens omfang for det beskudte mål". Artilleri er inddirekte, hvor et sigtet skud er rettet mod en person alene. Det er er det som gør at man under "normale omstændigheder" ikke beskyder personel med svært kalibrerede rifler. Bruger man f.eks. granater er dette et "område" våben med henblik på at lemlæste, hvor en riffel i sig selv, krigsmæssigt set er mere "effektiv" ved kun at såre. Netop derfor ser du de fleste militære enheder i den "moderne verden" bruge mindre kalibre, med højere hastighed på projektilerne, (eks. 5,56mm i DK kontra tidligere 7,62mm) da de har større "sandsynlighed" for at såre alvorligt men ikke dræbe som sværere kalibre. En såret soldat er til større besvær og traume for hans kammerater, end han er som død. 5,56mm er "bedre" til at såre, da den har større chance for at "gå igennem" og skabe f.eks. en kolapset lunge eller andre svære, men nødvendigvis ikke-dødelige traumer, hvor 7,62 i sig selv splitter det meste ad... :eek: hvor kom det fra....:scared:

Guest Supermule
Besvaret

På et "slap" projektil fra en M82 er energien den samme som på en 12,7.... Kaliberen er så "kun" 7,62 men med samme energi som en betydelig større kaliber. Den er langt dødeligere end en 12,7mm, da den rammer med en langt større energi, idet tabet ikke er tilsvarende småt på en 12,7mm.....

Guest ThomasO
Besvaret

Genevekonvetionen... ja.... det lyder jo meget godt. Men... altså danske soldater har da også været på kant med den flere gange, for simpelthen at redde sine egne liv. Er ikke sikker på om det overhovedet er forbudt, eller om det bare var noget man troede man vidste iblandt soldater. Jeg har aldrig set det på skrift, eller set den pågældende paragraf. Det er underordnet hvad man bliver skudt af, det menneskelige nervesystem går ned hurtigere end vilde dyr når man bliver truffet. Hvis man skulle komme i den situation at se fok blive beskudt i virkeligheden, ser man bare folk krummer sig sammen øjeblikkeligt. Svært at se om de er ramt eller skjuler sig. Det er slet ikke et dramatisk hollywood fald de laver. Hvis de har anvendt den 12.7 har de sikkert haft grund til det, måske pga afstanden. Enhver der har været professionel soldat i længere tid ved godt, hvordan men lægger roterende opspringere ved at skyde lavt i målet, de har også en uhyggelig effekt. Jeg skød tilfældigvis altid lavt på feltbaner med 7.62mm. SLAP Mule omtaler hedder et underkalibreret skud, på samme måde som man gør i Kampvogne, og steur har lavet forsøg med 3 mm pile i Steur AUG geværer efter samme princip, i et standardhylster. Ingen tvivl om at hastigheden er afsindig, ingen tvivl om de er yderst farlige og man går ned på sådan en. Steurpilen havde bare problemer med at overføre enertien til målet. Iøvrigt tror jeg der er mere end en sniper i Sarajevo der ærgerede sig over at snipe på en forbikørende dansk PMV, for de fik retur med 12.7eren og SLAP. Hvad faen, sådan som man behandler de civile i krig, kan man ikke forvente bedre forhold blandt de kæmpende. Det der er brutalt er at vi har fået det ind i hjemmet via medierne. Ellers er alt jo som det plejer. Krig er noget skod.....

Besvaret

Konventionen siger at man ikke må skyde med 12,7 og større direkte mod personel. Man må ikke dø på en grum måde :rolleye: Kanoner kan godt skyde direkte, men man bruge det kun i mod kampvogne eller lignende. Og kun med 105mm haubitzer.

Guest Supermule
Besvaret

Link???............

Konventionen siger at man ikke må skyde med 12,7 og større direkte mod personel. Man må ikke dø på en grum måde :rolleye: Kanoner kan godt skyde direkte, men man bruge det kun i mod kampvogne eller lignende. Og kun med 105mm haubitzer.
Guest Supermule
Besvaret

Det vil sige; ikke opdateret....... ;)

Jeg har ingen link til Geneve Konventionen' date=' men min info er baseret på almen viden fra army tiden (og det er par dage siden).[/quote']
Besvaret

155 MM Haubitzer kan også (naturligvis) skyde direkte Men det er hvis fjenden kommer for tæt på, så gør man det. Så er det dem eller os Fx. hvis det er kampvogne eller lign.:fight:

Guest Supermule
Besvaret

Den er så overdrevet fed..... Har ALT hvad man behøver!!!! :D

Besvaret
Iøvrigt tror jeg der er mere end en sniper i Sarajevo der ærgerede sig over at snipe på en forbikørende dansk PMV, for de fik retur med 12.7eren og SLAP.
Du skulle vel aldrig have været på "tour" med en Jesper Livbjerg da det skete? Og projektilerne fortsatte ud på den anden side af højhuset?
Guest ThomasO
Besvaret

Var det ham de kaldte katten (ni liv ikk), huller i tøjet - uden huller i kroppen? Eller var det et andet hold? Nope navnet siger mig ikke noget, men det var en anden kollega der var med den dag. Der kom vist liv i de 12.7ere, da idioten forsøgte at snipe dem igen senere samme dag. Han havde ikke gættet de pegede 2 guns imod lejligheden lige da han kiggede ud. Hørte Englænderne sagde at sporene i lejligheden et par dage efter, bar tydeligt præg af gennemhullethed, og der var indtørret blod overalt. Næh mine egne røverhistorier er fra Kroatien, og Bosnien (Tuzla+Doboij), men de fleste af mine venner er ex. fra alle mulige missioner på Balkan, Afrika og Mellemøsten. Det var vores hold hvor en kampvogn fra en anden deling, detonerede 3-4 panserminer på en gang. Det har du sikkert hørt om. Hvad med dig? Hvor var du?

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...