Meccs Skrevet June 2, 2006 Rapporter Skrevet June 2, 2006 Så er der nogen der ikke kunne lade andres ting være i fred igen, hvilket har udviklet sig til lidt af en farce for ejeren. Jeg har en kammerat der i vinters fik hentet en Audi S3 fra Italien til Sverige. Den blev indregistreret, synet og alt var i fineste orden. Den blev forsikret hos IF, til omkring 15.000.- SEK årligt. For lige under to måneder siden bliver den stjålet i Roskilde, og herefter startet kampen med forsikringen, hvor jeg håber i kan give nogle gode råd. Der er netop kommet svar fra forsikringen i dag, og de vil ikke dække bilen! De begrunder det med, at bilen ikke havde stelnummeret indgraveret i alle ruder, men kun forruden - dette er åbenbart påkrævet når det er en importbil, hvilket min kammerat ikke var klar over. Ydermere kunne IF ikke se, hvor mange nøgler der var tilknyttet bilen - der fulgte kun en nøgle med fra importøren, og min kammerat fik lavet en ekstra. Er der nogen der har forstand på, eller har været ude for noget lignende, så vil jeg meget gerne høre om det - eller hvis der er nogen der sidder med en lille advokat gemt inde i maven så vil det også være fantastisk. Jeg har ikke set eller gennemlæst policen og det har min kammerat heller ikke endnu, men jeg synes bare sagen er lidt for grotesk til at være sand.
Nils Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Så er det måske også ved at være på tide at læse det med småt. Bed forsikringsselskabet om en "omprövning", og hvis den giver samme resultat, kan man klage hos Almänna Reklamationsnämnden www.arn.se , men man får jo kun ret, hvis man har det.
Meccs Besvaret June 2, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 2, 2006 Så er det måske også ved at være på tide at læse det med småt. Det er det bestemt, men den danske naivitet lever i bedste velgående. 1. Køb bil 2. Ring til forsikring og bestil 3. Kør! Tak for svaret.
Guest Trine Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Det er en meget almindelig regel med krav om rudemærkning og omkodning af nøgler. Det står eksplicit i policer hos flere selvskaber. Det er god ikke stelnummeret de kræver indgraveret men nummerpladen. En øvelse til under 300 svenske kroner. Jeg har ikke selv forsikring hos IF så jeg kender ikke deres krav til importbiler, men jeg har set andre eksempler magen til dette.
Guest Trine Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Hmm ikke så lovende. http://www.if.se/web/se/private.nsf/noframes/ED961FFA129DE471C1256EBB003C89A9/$file/Motorvillkor_2006.pdf Det står ikke engang med småt, det er endog fremhævet i sammenfatningen inden selve forsikringsvilkårene. Ihvertfald det med rudemærkning.... pkt 4.3 4.4 og 11.6 Umiddelbart har din ven en lidt dårlig sag, da han ikke har levet op til de krav der er specificeret ret detaljeret i forsikringsaftalen, desværre.
Nils Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Hvordan kan IF lægge til grund, at bilen ikke er omkodet og graveret? Har de set den?
Guest Trine Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Hvordan kan IF lægge til grund' date=' at bilen ikke er omkodet og graveret? Har de set den? [/quote'] Når man indgraverer ruder så registres bilen på reg nr. hos det firma der står for kodningen. Eller det er vores ihvertfald. Vi fik besked på at gemme fakturaen fra værkstedet med omkodningen til forsikringen. Han har vel oplyst han kun har 1 nøgle og de kan se der er registreret 3 måske...
Nils Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Når man indgraverer ruder så registres bilen på reg nr. hos det firma der står for kodningen. Eller det er vores ihvertfald. Vi fik besked på at gemme fakturaen fra værkstedet med omkodningen til forsikringen. Han har vel oplyst han kun har 1 nøgle og de kan se der er registreret 3 måske... Nå. Tja. Så røg den mulighed vist...
Guest Trine Besvaret June 2, 2006 Rapporter Besvaret June 2, 2006 Hvor kan man for graveret ruden? http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=3037&highlight=m%E6rkning Det er sådan et klistermærkesæt du kan bestille og gøre det selv. www.sbmfordon.se
laughingfrog Besvaret June 6, 2006 Rapporter Besvaret June 6, 2006 HEhe, ja, hvis forsikringen mener at rude gravering gør at ingen gider stjæle en bil til flere hundrede tusind... fordi sådan 6 nye ruder er jo åbenbart VILDT dyre at få skiftet.... og mon ikke en biltyv som har forstand til at stjæle en så ny audi, også har adgang til en rudemand som gider tjene lidt på ikke at kigge på ruderne han skifter... :P
Guest ThomasO Besvaret June 6, 2006 Rapporter Besvaret June 6, 2006 Meccs: Spurgte forsikringen ikke om nyckelintyg eller hvad det hedder. For at forsikre en importbil hos Läns, skulle jeg på ordre stille med et dokument fra mærkeværkstedet på at de nøgler jeg ikke var i besiddelse af, var meldt ud af bilen således de ikke kunne anvendes. Ellers var der bare ingen forsikring. Det måtte jeg så faxe til dem. Ydermere sendte de mig sådan et rudemærknings sæt. Men det kylede jeg bare ud. De er ret vilde med det der rudemærkeri. Jeg har nu en svensksolgt bil som har det syret i ruderne. Men det er heldigvis ikke ret tydeligt, så jeg håber en bilrecond mand kan polere det væk en dag. Hvis da ikke det sidder alt for pokkers dybt. Rettet: Hov jeg fandt lige et par kit på nettet, kig under Glasmärkning der er et kit der laver og et der fjerner glasmærkning. Hvad er det så værd ???? http://www.ferdfelt.se/manufact/esprit/
Meccs Besvaret June 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 6, 2006 Kigger lige på det Thomas. Tak for input. IF har nu været cirka 55 dage om at få fingeren ud. Min kammerat havde lånebil i 45 dage!!!, som er max ifølge policen God forretning IF...
dan Besvaret June 10, 2006 Rapporter Besvaret June 10, 2006 Da jeg kan forstå at tabet er større en som så, ville jeg under alle omstændigheder aflevere sagen til advokat, om ikke andet til en gennemgang. Der kan være restpraksis der gør man skal have erstatning alligevel, til trods for hvad betingelserne siger. Det er der masser af eksempler på i dansk retspraksis. Udover forsikringsbetingelserne er der også noget der hedder love der regulerer forsikring, og heri kan være forhold der gør at retspraksis kan hjælpe en. Og her kan en advokat med forstand på denne type skader hjælpe. En lille brik i dette spil kan være en god argumentation, men hvis man ikke ved hvor man skal argumentere for hvad, er man jo lige vidt.
henke Besvaret July 11, 2006 Rapporter Besvaret July 11, 2006 Tvist Hos mit forsikringsselskab (Tennant) står der følgende om importbiler i forsikringsvilkårene: Direktimporterad bil För att få teckna trafikförsäkring ska bilen vara försedd med svenska registreringsskyltar och du ska kunna visa att avtalad tid finns hos Svensk Bilprovning för registreringsbesiktning För att teckna Egendomsskydd och Vagnskadeförsäkring ska - bilen vara besiktigad och godkänd av Svensk Bilprovning samt försedd med svenska registreringsskyltar - bilen vara utrustad med en av TENNANT godkänt elektroniskt stöldskydd ( s. k. immobiliser) - bilens samtliga rutor vara märkta med bilens registreringsnummer. Om bilen har fabriksmonterat elektroniskt stöldskydd ska det omkodas och intyg om detta insändas till TENNANT Maskinskadeförsäkringen gäller inte för begagnade direktimporterade bilar. Bemærk, at dette er krav for at jeg overhovedet kan "teckna Egendomsskydd och Vagnskadeförsäkring". Og da selskabet har valgt at acceptere mig som kunde må jeg jo samtidig formode, at de betragter disse krav som opfyldte, uanfægtet hvad jeg har dokumenteret eller ej. Kunne det måske bruges, også i forbindelse med ovenstående indlæg om retspraksis? Mvh Henrik
henke Besvaret July 11, 2006 Rapporter Besvaret July 11, 2006 If Hmm, nu har jeg kigget på Ifs forsikringsvilkår, og det ser ud som om der er mulighed for markante tolkningsforskelle på de vilkår, og på f.eks. Tennants vilkår. Dog vil jeg som ovenfor anbefale din ven at kontakte en advokat. Jeg kan nemlig ikke af forsikringsvilkårene afsnit 11.6 (om direktimporterede personbiler) se, at forsikringen ikke umiddelbart skulle dække, såfremt ruderne ikke er mærkede. 11.6 vedrører startspærre samt omkodning af denne. Givetvis står rudemærkning nævnt i afsnit 4.3 (Almänna säkerhetsföreskrifter, begränsninger og andra åligganden), men ikke som et vilkår for at forsikringen er gældende, som jeg læser det. Mvh Henrik
Miriam Besvaret July 11, 2006 Rapporter Besvaret July 11, 2006 Har din ven bedt om de særlige regler for importbiler ? De skulle da være sjove at læse. Taget fra deres side om importbiler: vad är inte försäkrat? – Saker du har med i bilen, som inte är biltillbehör. – Maskinskadeförsäkringen gäller inte för begagnade direktimporterade bilar eller bilar med trimmade motorer. – För direktimporterade bilar har vi särskilda regler för att stöldförsäkringen ska gälla fullt ut. Kontakta oss på If om du tänker köpa en direktimporterad bil.
Meccs Besvaret April 20, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret April 20, 2007 Nogen der kan oversætte nedenstående præcist? Inställing Käromålet bestrids, men bolaget vitsordar ett belopp om 123.900 kr (efter avdrag för självrisk med 3000 kr) jämte yrkad ränte som skäligt i och för sig. Bolaget yrkar för egen del ersättning för rättegångskostnader med ett belopp som senare kommer att anges. På forhånd tak.
Nils Besvaret April 21, 2007 Rapporter Besvaret April 21, 2007 Nogen der kan oversætte nedenstående præcist? Inställing Käromålet bestrids, men bolaget vitsordar ett belopp om 123.900 kr (efter avdrag för självrisk med 3000 kr) jämte yrkad ränte som skäligt i och för sig. Bolaget yrkar för egen del ersättning för rättegångskostnader med ett belopp som senare kommer att anges. På forhånd tak. Kæremålet (klagen, anken, hvad det nu er) bestrides (afvises, godtages ikke), men selskabet anser et beløb på 123.900 (efter fradrag af selvrisiko med 3.000 kr) samt opkrævet rente for passende. Selskabet kræver betaling for sagsomkostningerne med et beløb som senere vil blive angivet.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu