CREATIVE Skrevet June 7, 2006 Rapporter Skrevet June 7, 2006 hej Håber nogen herinde kan hjælpe, det haster lidt.... Hvilke regler er gældende for folk som kommer til sverige som ens ægtefælle og derfor har opholdstilladelse i 5 år til at starte med... Må de gerne arbejde i danmark? ligesom de fleste af os andre som er bosat i sverige men i danmark.....
thsk Besvaret June 7, 2006 Rapporter Besvaret June 7, 2006 Hvis din ægtefælle ikke er nordisk statsborger, skal hun søge om en Arbejdstilladelse i DK, for at kunne arbejde der. Hvis din ægtefælle er EU-borger eller er på "positivlisten" fx. læge, visse typer af ingeniører mv, kan hun godt få en arbejdstilladelse. Ellers er det så godt som umuligt.
jacob.hansen Besvaret June 8, 2006 Rapporter Besvaret June 8, 2006 hej Håber nogen herinde kan hjælpe, det haster lidt.... Hvilke regler er gældende for folk som kommer til sverige som ens ægtefælle og derfor har opholdstilladelse i 5 år til at starte med... Må de gerne arbejde i danmark? ligesom de fleste af os andre som er bosat i sverige men i danmark..... Hvis din ægtefælle benytter EU-reglen om "arbejdskraftens frie bevægelighed" til at få opholdstilladelse i Sverige, er det ikke muligt at få arbejdstilladelse i Danmark. Jacob
Gustaf Besvaret October 7, 2006 Rapporter Besvaret October 7, 2006 Hvis din ægtefælle benytter EU-reglen om "arbejdskraftens frie bevægelighed" til at få opholdstilladelse i Sverige, er det ikke muligt at få arbejdstilladelse i Danmark. Jacob Vi er begge bosat i Sverige. Jeg er dansk og arbejder i Danmark. Jeg sidder i en situation, hvor min kone - som ikke er fra et EU land, har fået 5 ård opholdstilladelse i Danmark. Hun har tidligere arbejdet 2 år i Danmark og har stadig sin bank i Danmark. Hun har ikke længere sygesikring i Danmark, men vi har svensk opholds og arbejdstilladelse. Hun er blevet tilbudt et arbejde i Danmark og min kone gik til den kommune, som hun boede i og de vil sende et skattekort til os i den nærmeste periode. Vi får et skattekort og arbejdsgiveren har kontoinformationerne. Så får arbejdsgiveren snart skattekortet også. Der står bare vores svenske adresse på. Jeg ved hvordan reglerne er i Danmark, men i princippet - Kan der opstå problemer ved at min kone tager et arbejde i Danmark? Vi kommer jo til at betale skat på lige fod med andre.
Gustaf Besvaret October 7, 2006 Rapporter Besvaret October 7, 2006 Vi er begge bosat i Sverige. Jeg er dansk og arbejder i Danmark. Jeg sidder i en situation' date=' hvor min kone - som ikke er fra et EU land, har fået 5 ård opholdstilladelse i Danmark. Hun har tidligere arbejdet 2 år i Danmark og har stadig sin bank i Danmark. Hun har ikke længere sygesikring i Danmark, men vi har svensk opholds og arbejdstilladelse. Hun er blevet tilbudt et arbejde i Danmark og min kone gik til den kommune, som hun boede i og de vil sende et skattekort til os i den nærmeste periode. Vi får et skattekort og arbejdsgiveren har kontoinformationerne. Så får arbejdsgiveren snart skattekortet også. Der står bare vores svenske adresse på. Jeg ved hvordan reglerne er i Danmark, men i princippet - Kan der opstå problemer ved at min kone tager et arbejde i Danmark? Vi kommer jo til at betale skat på lige fod med andre.[/quote'] Jeg mener naturligvis 5 års opholdstilladelse i Sverige.
Nils Besvaret October 7, 2006 Rapporter Besvaret October 7, 2006 Vi er begge bosat i Sverige. Jeg er dansk og arbejder i Danmark. Jeg sidder i en situation' date=' hvor min kone - som ikke er fra et EU land, har fået 5 ård opholdstilladelse i Danmark. Hun har tidligere arbejdet 2 år i Danmark og har stadig sin bank i Danmark. Hun har ikke længere sygesikring i Danmark, men vi har svensk opholds og arbejdstilladelse. Hun er blevet tilbudt et arbejde i Danmark og min kone gik til den kommune, som hun boede i og de vil sende et skattekort til os i den nærmeste periode. Vi får et skattekort og arbejdsgiveren har kontoinformationerne. Så får arbejdsgiveren snart skattekortet også. Der står bare vores svenske adresse på. Jeg ved hvordan reglerne er i Danmark, men i princippet - Kan der opstå problemer ved at min kone tager et arbejde i Danmark? Vi kommer jo til at betale skat på lige fod med andre.[/quote'] Gør det dog og se hvad der sker. :)
oleskyum Besvaret October 7, 2006 Rapporter Besvaret October 7, 2006 Jeg mener naturligvis 5 års opholdstilladelse i Sverige. Der er ingen tvivl og det er dit ansvar selv om hun får skattekort m.m. må hun ikke arbejde i Danmark uden arbejdstilladelse. Det største problem er arbejdsgiveren der har pligt til, at sørge for at medarbejderen har gyldig arbejdstilladelse. Det er en klækkelig bøde til arbejdsgiveren, hvis der bliver problemer. Det er nok mere et moralsk problem, mellem jer og hendes arbejdsgiver.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu