Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa Er der nogen der har undersøgt hvad det vil sige at skifte fra dansk til svensk statsborger? Det eneste jeg har fundet frem til er: Forskel på SU, det er ikke de samme regler for dansker og svensker når man skal studer i DK. Arveretten, der skulle være nogle problemer omkring at arve fast bolig i DK. Er der andet jeg sådan lige har overset? På forhånd tak Nenad

Besvaret
Ikke i forhold til Danmark da... :sick:
Forklar endelig närmere :D Som jeg har forstået det, tillader DK ikke dobbelt statsborgerskab, men det gör SE. Så hvis man bliver svensk statsborger, er det vel i princippet muligt at blive dobbelt statsborger med DK bagefter igen eller? (selvom det er noget omständigt). Eller ha DK endnu flere syge regler? :sick:
Besvaret
Forklar endelig närmere :D Som jeg har forstået det' date=' tillader DK ikke dobbelt statsborgerskab, men det gör SE. Så hvis man bliver svensk statsborger, er det vel i princippet muligt at blive dobbelt statsborger med DK bagefter igen eller? (selvom det er noget omständigt). Eller ha DK endnu flere syge regler? :sick:[/quote'] Nej du kan ikke have dobbelt statsborgerskab hvor Danmark indgår med mindre du er "født" til det. Dvs har arvet dine forældres statsborgerskab.
Besvaret

Jeps, den er god nok ... DK accepterer ikke dobbelt statsborgerskab ... medmindre man f.eks. bliver født som UK statsborger i DK ... sjovt nok vil den gamle kolonimagt (UK) ikke acceptere at andre stater forsøger at fratage dens borgere deres rettigheder. Så jeg har både DK / UK statsborgerskab :)

Besvaret
Nej du kan ikke have dobbelt statsborgerskab hvor Danmark indgår med mindre du er "født" til det. Dvs har arvet dine forældres statsborgerskab.
Men så skal man vælge om man vil beholde det og så droppe det andet eller omvendt, når man bliver voksen, ikke? Det er vel ikke så svært for Danmark at opretholde reglen mod dobbelt pas, for DK kan jo bare opstille som betingelse for at blive dansk statsborger, at man frasiger sig andre statsborgerskaber. De køber ikke noget uden fuld historik. :)
Besvaret
Men så skal man vælge om man vil beholde det og så droppe det andet eller omvendt' date=' når man bliver voksen, ikke? [/quote'] Jeg er ikke blevet bedt om at vælge, men jeg kender et par stykker der havde DK/NO statsborgerskab, og de blev tvunget til at vælge. Det kan være pga. gammelt internordisk samarbejde eller noget i den stil. Eller måske bare fordi UK er stædige og ikke vil acceptere at deres borgere bliver tvunget til noget som helst ??? Det er sikkert rigtigt ... for dem der søger om nyt statsborgerskab. Men når man er født med begge, er det jo ret svært for den danske stat at fratage borgerne deres rettigheder. Hvilken politiker tør stille sig op og sige at vi skal forhindre danske statsborgere i at få et pas? (Udover PiaK, altså)
Besvaret
Men så skal man vælge om man vil beholde det og så droppe det andet eller omvendt, når man bliver voksen, ikke?
Nej, det mener jeg bestemt ikke. Men hvis du ønsker et andet statsborgerskab så vil du skulle frasige dig det danske.
Besvaret
Men så skal man vælge om man vil beholde det og så droppe det andet eller omvendt, når man bliver voksen, ikke? Det er vel ikke så svært for Danmark at opretholde reglen mod dobbelt pas, for DK kan jo bare opstille som betingelse for at blive dansk statsborger, at man frasiger sig andre statsborgerskaber. De køber ikke noget uden fuld historik. :)
HAr da en ven der er født i Australien af danske forældre Han har da både DK og Australsk pas (om så DK kender til australske ved jeg så ikke) + masser af indvandrere har stadig deres oprindelige statsborgerskab oveni det danske. Pakistanere, Russere, Libanesere osv. Ser disse pas hver dag. Men som sagt er det sikkert ikke lovligt, men man gør intet ved det.
Besvaret

Hejsa Jeg har dobbelt pas, det skyldes krig og Danmark tillod dobbelt pas. Jeg bruger dog kun den danske pga. der skal ikke bruges visa og ligende når man rejser med den. mvh Nenad

Besvaret

Har en veninde som er født i USA, boet i UK og har norsk mor. hon har så boet i DK siden hon var 3 år gammel, dog uden at få et danskt pas. Når hon søgte om pas for ca 2 år siden i DK så var de tæt på at smide hende ud af landet, da hon ikke hade gyltig opholdstilladelse! Det skulle ta ca 5-8 år at få et danskt pas! Hon blev nødt til at søge om et nyt norskt pas for at få blive i DK, der hon nu har boet i snart 25 år...Længe leve republiken Danmark!

Besvaret
HAr da en ven der er født i Australien af danske forældre Han har da både DK og Australsk pas (om så DK kender til australske ved jeg så ikke) + masser af indvandrere har stadig deres oprindelige statsborgerskab oveni det danske. Pakistanere, Russere, Libanesere osv. Ser disse pas hver dag. Men som sagt er det sikkert ikke lovligt, men man gør intet ved det.
Så vidt jeg ved er det da lovligt, er selv dobbel statsborger. Det er nästen alle indvandrer. Da jeg blev födt havde min far ikke dansk pas, han havde bare ikke sögt om det. Og min mor havde heller ikke dansk pas, og det har hun iövrigt stadig ikke, (hun har ikke sögt). Men senere sögte min far, og fik det. Da min lille söster så blev födt, havde min far jo dansk pas, så hun fik automatisk dansk pas, men jeg ku först söge da jeg fyldte 18 år, og det gjorde jeg så, for fik dansk pas, inden for en måneds tid. Så nu er jeg dobbelstatsborger.
Besvaret
Så vidt jeg ved er det da lovligt, er selv dobbel statsborger. Det er nästen alle indvandrer. Da jeg blev födt havde min far ikke dansk pas, han havde bare ikke sögt om det. Og min mor havde heller ikke dansk pas, og det har hun iövrigt stadig ikke, (hun har ikke sögt). Men senere sögte min far, og fik det. Da min lille söster så blev födt, havde min far jo dansk pas, så hun fik automatisk dansk pas, men jeg ku först söge da jeg fyldte 18 år, og det gjorde jeg så, for fik dansk pas, inden for en måneds tid. Så nu er jeg dobbelstatsborger.
Er du sikker på det?? Det følger af lov om indfødsret § 7, stk. 1, at dansk indfødsret fortabes af den, som erhverver fremmed statsborgerret efter ansøgning eller udtrykkeligt samtykke. Fortabelsen sker automatisk. Der er desværre ikke nogen mulighed for dispensation, hvis du frivilligt har søgt om fremmed statsborgerret. Der er derimod ikke noget til hinder for dobbelt statsborgerskab, hvis man opnår fremmed statsborgerskab ved indgåelse af ægteskab. Du kan generhverve dansk indfødsret efter lov om indfødret § 4, som lyder således § 4. Har nogen, som ved fødslen har erhvervet dansk indfødsret, og som har boet her i riget indtil det fyldte 18. år, mistet indfødsretten, generhverver han, såfremt han har boet her i de sidste 2 år, indfødsretten ved over for Statsamtet, Overpræsidiet, Rigsombudsmanden på Færøerne eller Rigsombudsmanden i Grønland at afgive skriftlig erklæring herom. Er han statsborger i et andet land, kan erklæringen dog kun afgives, såfremt han godtgør, at han derved mister den fremmede statsborgerret. Du kan generhverve dansk indfødsret ved naturalisation allerede efter 1 års ophold i Danmark, men også her er det en betingelse, at du først har opgivet dit amerikanske statsborgerskab Ah fandt en undtagelse der omhandler flygtninge, hvor det kan være svært/problemfyldt at ophæve statsborgerskab.. http://www.ft.dk/img20031/udvbilag/lib0/20031_1640/20031_1640.pdf Sorry.
Besvaret

Hmm.. Nej nu er jeg ikke så sikker längere, når du begynder at komme med paragraffer og alt muligt :rolleye: . Vil det sige at da jeg fik dansk pas, skete fortabelsen automatisk. Det er jeg da sikker på ikke står i de papir jeg fik med passet, så jeg har bare gået og troet jeg var dobbel statsboger, og jeg er hel klart ikk den eneste... Ikke fordi det gör mig noget, er nästen ligeglad med mit fremmedpas, har ikke så meget at bruge det til.

Besvaret
Hmm.. Nej nu er jeg ikke så sikker längere, når du begynder at komme med paragraffer og alt muligt :rolleye: . Vil det sige at da jeg fik dansk pas, skete fortabelsen automatisk. Det er jeg da sikker på ikke står i de papir jeg fik med passet, så jeg har bare gået og troet jeg var dobbel statsboger, og jeg er hel klart ikk den eneste... Ikke fordi det gör mig noget, er nästen ligeglad med mit fremmedpas, har ikke så meget at bruge det til.
Så du jeg fandt en undtagelse, der afhænger af dit oprindelsesland? Hvis dine forældre er flygtninge kan det godt være du har fået lov til at beholde det oprindelige statsborgerskab. Men hovedreglen er at Danmark ikke tillader dobbelt statsborgerskab.
Besvaret
Så du jeg fandt en undtagelse' date=' der afhænger af dit oprindelsesland? Hvis dine forældre er flygtninge kan det godt være du har fået lov til at beholde det oprindelige statsborgerskab. Men hovedreglen er at Danmark ikke tillader dobbelt statsborgerskab.[/quote'] Ja jeg så undtagelsen, men min far kom til Danmark, dengang Danmark manglede arbejdere. De var ikke flytninger, vel? eller hur? Der var han 17 år, dvs. for omkring 40 år siden.
Besvaret
Ja jeg så undtagelsen, men min far kom til Danmark, dengang Danmark manglede arbejdere. De var ikke flytninger, vel? eller hur? Der var han 17 år, dvs. for omkring 40 år siden.
Nej så er han ikke flygtning. Hmm jeg må melde pas...måske har reglerne ændret sig over årene, også kan man jo ikke efterfølgende tage statsborgerskabet fra folk. Men faktum er nu at vælger man svensk statsborgerskab så ryger det danske autoamtisk og vil man vælge tilbage så skal man frasige sig det svenske. Tror ikke vi ryger i puljen af undtagelser:)
Besvaret
Nej så er han ikke flygtning. Hmm jeg må melde pas...måske har reglerne ændret sig over årene, også kan man jo ikke efterfølgende tage statsborgerskabet fra folk. Men faktum er nu at vælger man svensk statsborgerskab så ryger det danske autoamtisk og vil man vælge tilbage så skal man frasige sig det svenske. Tror ikke vi ryger i puljen af undtagelser:)
Ja, det har du nok i.
Besvaret
Ikke fordi det gör mig noget, er nästen ligeglad med mit fremmedpas, har ikke så meget at bruge det til.
Bare nysgerrig, men hvad du mener du med fremmedpas ? Mener du et pas fra et andet land (fødselsland) ? Eller et dansk fremmedpas ? Nemlig stor forskel. Hvis det er et dansk fremmedpas har du ret i at det er ubruglig når nu du har et dansk. Men hvis det er et pas fra et land kan det jo godt betale sig at beholde det. Fx. hvis du ønsker at rejse til et land hvor der er visumtvang for danskere og dit andet pas fritager dig for visum, ja så slipper du for at bruge penge på et visa.
Besvaret
Bare nysgerrig, men hvad du mener du med fremmedpas ? Mener du et pas fra et andet land (fødselsland) ? Eller et dansk fremmedpas ? Nemlig stor forskel. Hvis det er et dansk fremmedpas har du ret i at det er ubruglig når nu du har et dansk. Men hvis det er et pas fra et land kan det jo godt betale sig at beholde det. Fx. hvis du ønsker at rejse til et land hvor der er visumtvang for danskere og dit andet pas fritager dig for visum, ja så slipper du for at bruge penge på et visa.
Nårh okay, jeg troede det var det samme:rolleyes: . Jeg har pas fra et andet land, altså fra det land mine foräldre er födt i, er selv födt i Dk.
  • 10 months later...
Besvaret

Undskyld, at jeg sådan frækt kommer her og genopliver en gammel tråd. Men jeg faldt over jeres diskussion om dobbelt statsborgerskab, som jeg er meget interesseret i. Som jeg kan forstå, så kan man kun få dobbelt statsborgerskab, hvis ens forældre(en af dem?) er udlænding og man selv har dansk pas? Hvad nu hvis man har dansk fader og en schweizisk moder og selv er født i DK? Jeg har dansk pas, men ville super gerne have både schweizisk og dansk pas. Er så desperat, at jeg overvejer at søge svensk pas, og derpå schweizisk pas (Schweiz & Sverige tillader dobbelt statsborgerskab). Hvis man har en forældre af hver nationalitet, burde man så ikke kunne få begge dele?

Besvaret
Hvis man har en forældre af hver nationalitet, burde man så ikke kunne få begge dele?
Det afhænger vel af den aftale de pågældende lande havde da du blev født, eller som i mit tilfælde, hvis det ene land er meget insisterende ;) Prøv evt. at kontakte den Schweiziske ambassade, og sig til dem at du ikke kan finde din fødselsattest, som burde være dit bevis på at du er statsborger. Du kan vel bare sige til dem at din mor/far hele tiden har sagt til dig at du har dobbelt statsborgerskab.
Besvaret
Prøv evt. at kontakte den Schweiziske ambassade, og sig til dem at du ikke kan finde din fødselsattest, som burde være dit bevis på at du er statsborger. Du kan vel bare sige til dem at din mor/far hele tiden har sagt til dig at du har dobbelt statsborgerskab.
Hehe, problemet er bare, at jeg blev født i DK. Og på dåbsattesten står der også, at jeg er født i København. Hvilke regler landene havde i 1976 bliver vist svært at finde ud af. :(
Besvaret
Hehe, problemet er bare, at jeg blev født i DK. Og på dåbsattesten står der også, at jeg er født i København. Hvilke regler landene havde i 1976 bliver vist svært at finde ud af. :(
Well, jeg er også født i DK, i 1973, og har dobbelt statsborgerskab. Det har begge min søskenden også, den mindste er fra 1980, så alt håb er ikke tabt :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...