Jump to content

Folkbokföring i sverige

Recommended Posts

Skrevet

Hej. Jeg bor (i bostadsrätt) i sverige. Fra 1. august skal jeg studere i 1 år i århus, hvoreftr jeg flytter tilbage til Malmø. Af skattevarket´s hjemmeside kan jeg læse at jeg skal skifte adresse til min midlertidige bolig i Århus. Mit problem er min bostadsrätt - kan jeg stadig beholde den (og selvfølgelig betaler afgifter osv. i perioden) uden at være folkebogført der - eller SKAL jeg sælge denne. Jeg vil ikke fremleje bostadsrätten da jeg ikke gider øvlen med skattebetaling osv. Har nogen været i samme situation eller ved hvordan reglerne er - kan jeg tvinges til at sælge min bostadsrätt eller må jeg godt beholde den uden at være fokebogført på adressen???? Hvordan forholder dig sig med mit svenske cpr-nr. og bank/forsikrings ting, står alt dette i bero til jeg kommer tilbage om et år??? M.v.h. Cloe

Besvaret
Hej. Jeg bor (i bostadsrätt) i sverige. Fra 1. august skal jeg studere i 1 år i århus, hvoreftr jeg flytter tilbage til Malmø. Af skattevarket´s hjemmeside kan jeg læse at jeg skal skifte adresse til min midlertidige bolig i Århus. Mit problem er min bostadsrätt - kan jeg stadig beholde den (og selvfølgelig betaler afgifter osv. i perioden) uden at være folkebogført der - eller SKAL jeg sælge denne. Jeg vil ikke fremleje bostadsrätten da jeg ikke gider øvlen med skattebetaling osv. Har nogen været i samme situation eller ved hvordan reglerne er - kan jeg tvinges til at sælge min bostadsrätt eller må jeg godt beholde den uden at være fokebogført på adressen???? Hvordan forholder dig sig med mit svenske cpr-nr. og bank/forsikrings ting, står alt dette i bero til jeg kommer tilbage om et år??? M.v.h. Cloe
Det er altså ikke så kompliceret at deklarere indtægter fra udlejning af en bostadsrätt... Du er i sådan en situation, hvor bostadsrättsföreningen skal give dig lov til at fremleje. Men det var så ikke det, du spurgte om. Den eneste instans, du skal slås med her, er foreningens bestyrelse. Der er ingen andre myndigheder, der vil blande sig i, om du bor i lejligheden, men bestyrelsen synes måske ikke, det er så smart, at lejligheden bare står tom. :)
Besvaret

Hvis du lader bostadsrätten stå tom så er det helt i orden. Det tror jeg ikke nogen vil nægte dig. Du slider minimalt på huset (dvs. foreningens fælleseje) ved ikke at bo der. Du har ret til at fremleje en bostadsrätt hvis du skal studere i en anden by, vil prøvebo med en samlever, eller bliver udstationeret af en virksomhed. Hvis du vil fremleje den ud skal du spørge föreningens bestyrelse inden du lejer den ud. De vil som regel se et optagelsespapir, og siden er det grønt lys. Man ansøger normalt om et års fremleje og hvis du studerer i mere end et år fornyer du din aftale om fremleje én gang om året. Hvis du finder én du vil betro din lejlighed skal kontrakten være udformet som en ''andrahandskontrakt''. I svenske boghandeler har de standardkontrakter man kan købe for en tyver, så skal du bare udfylde med navn osv. Men jeg kan godt forstå hvis du ikke gider bøvlet med at finde en lejer, krasse lejen ind og så måske få en økonomisk øretæve hvis lejen bliver modregnet din SU i selvangivelsen. Det er jeg ikke ekspert på.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...