Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Jeg blev lige inspireret af tråden omkring idioterne i SUV'er, så nu må jeg stille spørgsmålet jeg længe har gået og ikke fattet en skid af. HVORFOR er der så mange, der kører med tågelys tændt hele tiden? Enten nærlys/tågelys eller positionslys/tågelys? Hvad fanden er det fede ved det egentlig? Sidder folk virkelig inde bag rattet og synes bilen ser mere cool ud, når man kommer trillende med tågelys tændt? Nu kalder jeg så ikke disse folk for idioter (med mindre de kører i en SUV med tågelys tændt), men altså, der er sikkert nogle her på debatten der elsker deres tågelys, så giv mig lige en grund til hvorfor det anvendes i stedet for bare nærlys? :rolleye:

Besvaret

Jeg har nu ikke nogen forklaring - men jeg er lige så nysgerrig/uforstående som Toft. Jeg fatter simpelthen ikke, hvad tågelygter overhovedet skal på en bil for. Hvis jeg kunne vælge det fra, gjorde jeg det ... Men - det skal vel se dyrt og/eller sportsligt ud. Og - for at være sikker på at vi andre ser, hvor dyr og sportslig bilen er, skal lyset lige tændes. De fleste ved sikkert at kombinationen nærlys/tågelys ikke er tilladt i Sverige - men det afholder dem åbenbart ikke fra at anvende den.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg bruger dem for at spare på mine xenon pærer...... Jeg tænder kun xenon, såfremt jeg skal køre et godt stykke. De holder væsentligt længere, hvis de ikke tændes og slukkes hele tiden.... Derfor kører jeg med pos/tågelys. Ingen anden årsag....Bruger dem aldrig sammen med nærlyset....

Besvaret
Jeg blev lige inspireret af tråden omkring idioterne i SUV'er, så nu må jeg stille spørgsmålet jeg længe har gået og ikke fattet en skid af. HVORFOR er der så mange, der kører med tågelys tændt hele tiden? Enten nærlys/tågelys eller positionslys/tågelys? Hvad fanden er det fede ved det egentlig? Sidder folk virkelig inde bag rattet og synes bilen ser mere cool ud, når man kommer trillende med tågelys tændt? Nu kalder jeg så ikke disse folk for idioter (med mindre de kører i en SUV med tågelys tændt), men altså, der er sikkert nogle her på debatten der elsker deres tågelys, så giv mig lige en grund til hvorfor det anvendes i stedet for bare nærlys? :rolleye:
Bruger kun mine om vinteren når der er rigtig mørkt og ikke lige er på motorvej osv.... Det giver IMO et lidt bedre lys på selve vejen , så skulle der ligge forhindringer osv , så har man nemmere ved at spotte dem.... Men som sagt .... kun når det er rigtig mørkt...
Besvaret
De fleste ved sikkert at kombinationen nærlys/tågelys ikke er tilladt i Sverige.
Samme lov i DK. Må benyttes som kørelys sammen med positionslys og ikke i lygtetændingstiden. Oookay indrømmer at jeg også følte mig smart og kørte med tågelys for 10år siden. Det giver et mere cool billede af bilen i stedet for at tænde de store lamper :laugh: Samme følelse som at sætte noget pap i hjulet på sin sykel da man var 5 :rolleye:
Besvaret
... Samme følelse som at sætte noget pap i hjulet på sin sykel da man var 5 :rolleye:
Der tror jeg, at du har fat i noget væsentligt ;) Jeg kan godt huske begejstringen over den fede lyd - selvom det er et par uger siden:)
Besvaret

Hmm, nu ved jeg heller ikke lige hvad grunden er, men kunne det være at tågelys sidder længere nede, og det derfor (i nogles øjne) ser mere sporty ud, når den kommer kørende? Og så er der jo modeller hvor kørelyset rent faktisk sidder i tågelyset... Mener bl.a. at Mazda 323 eller 626 havde dette...

Besvaret
Jeg fatter simpelthen ikke' date=' hvad tågelygter overhovedet skal på en bil for. Hvis jeg kunne vælge det fra, gjorde jeg det ...[/quote'] Vil nu så sige at i forårs og efterårs tågebankerne på de svenske motorveje og motorvejsbroen over Øresund er tågelygterne bag en RET smart opfindelse - hvis folk så bare kunne finde ud af at slukke dem igen!!
Besvaret
Vil nu så sige at i forårs og efterårs tågebankerne på de svenske motorveje og motorvejsbroen over Øresund er tågelygterne bag en RET smart opfindelse - hvis folk så bare kunne finde ud af at slukke dem igen!!
Hvis folk kører omkring med tændt tågebagelys - det svarer til at gå rundt med seddel på ryggen og det er da meget relevant for medtrafikanterne at vide at her har vi én der ikke er helt på dupperne. Det er det samme som folk der kører kilometervis og glemmer at de blinker. tågelys som forlygter = fyre med karl-smart-i-en-fart seddel på ryggen :sick: men har man investeret dyrt i tågelygter så skal de da endelig bruges selvom det ser røvirriterende ud. (jeg har tågelygter selv som jeg aldrig bruger, men de fulgte med bilen)
Guest ThomasO
Besvaret

Fagerborn: Du har et i det. Sjovt at se i Dk når det har været tåget en morgen, så er der enkelte der stadigt kører med tågebaglyset tændt 2-3 dage efter. Typen der aldrig ser ud ad sideruden, når de let fremadbøjet krammer rattet kl.12 med begge hænder, og stirrer frygtsomt fremefter med åben mund.72.gifSå tågelys foran på bilen konstant, betyder nok "tågehorn bag rattet....." 29.gif

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...