MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Hehe. Tro mig det kan også gå galt med kun 2 skruer ;) Er selv uddannet elektriker, så jeg ved hvad jeg taler om. Igen, enig... Jeg har selv en uddannelse der handler om strøm, så derfor var jeg ikke så betænklig. Men, jeg vil ikke anbefale alle at gøre det
Raveie Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Igen' date=' enig... Jeg har selv en uddannelse der handler om strøm, så derfor var jeg ikke så betænklig. Men, jeg vil ikke anbefale alle at gøre det[/quote'] Du og jeg taler samme sprog :D
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Fordi der ikke findes en nul' date=' og den skal du bruge da du har købt en "spis" i danmark, ikk ?? ;) [/quote'] Nej. Ved ikke hvorfor du tror jeg har købt spis'en i Danmark. Har købt den her i Sverige. Ellers tak for interessen
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Skal bare have sat en ny stik kontakt op. That's all.
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Nej. Ved ikke hvorfor du tror jeg har købt spis'en i Danmark. Har købt den her i Sverige. Ellers tak for interessen Fordi det ofte er lidt billgere i DK :) Jamen, hvorfor så skifte stikket ? Du har måske et af de helt gamle stik, hvor man samler det med muffer bag en lille dækplade ?
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Ja, netop. Findes ingen kontakt. Lortet er fastmonteret bag en dækplade.
Guest carspar Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Det lyder meget interessant, jeg har lige väret ude og måle efter med et voltmeter, og jeg har som beksrevet 3 * 380 volt mellem faserne og 220 mellem hver fase og nul, det er under Lunds Energi, men de har smaordnet deres elnet med resten af sverige det ved jeg. Så det er da lidt af et eksperiment du har gang i. Jeg kan ikke se af billedet hvad der er hvad, men du burde få en elektriker til at måle din tavle. Jeg har meget travlt lige nu ellers var det da interessant at tjekke den, jeg er jo uddannet el-installatör så det er ikke et skud i luften jeg nävnte tidligere.
MC Manden Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Så det er da lidt af et eksperiment du har gang i. Vel er det da ej. Jeg har valgt at fjerne den ene fase, da jeg ikke behøver 3, og så er den ene ledning bare blevet til nul. Det har da intet med et eksperiment at gøre. Jeg HAR målt min tavle, det behøver jeg ikke en elektriker til (jf. min uddannelse). Altså, det er jo ikke sådan at det er lavet på må og få. Kig på billedet, det taler jo for sig selv. Som du kan se på billedet, så er der en blå (nul) som går ind i midten. Den midterste fase er taget ud af rækken, og den hvide ledning er ført til nul. Altså, nu går den direkte fra nul (i midten) ... Hvis DET ikke er måden at skaffe nul i lejligheden, så må du kalde mig næsten hvad som helst. Det er den metode alle elektrikere benytter sig af, både i DK og SE.
MC Manden Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Jeg kan måske lige tilføje at dette er ændret i juni 2003 (3 år). Selvfølgelig har der aldrig været problemer med løsningen da det netop ER løsningen.
Guest carspar Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Det er fint nok, når du bytter ledningen om fra en nul til en fase, jeg forstod noget andet og det er min fejl. I Danmark må en nulleder ikke gå gennem en sikring af sikkerhedshensyn, men og den gör det i din tavle kan jeg ikke se, og om reglerne er de samme ved jeg heller ikke. Men godt ord igen fra min side. Det er ikke det at kunne skelne mellem farver eller faser og nul der er probelmet, det ligger mere i hvad der sker når der opstår en fejl, det kan väre lidt svärere at udrede. Men jeg er ikke ekspert på de svenske regler, da de ikke er samordnet i EU (endnu) For eksempel, med farverne som nul der tidligere var sort i Dk og nu er blevet blå, det tog 25 år at få gennemfört i EU.
MC Manden Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 I Danmark må en nulleder ikke gå gennem en sikring af sikkerhedshensyn, men og den gör det i din tavle kan jeg ikke se, og om reglerne er de samme ved jeg heller ikke. Det gør den. Jeg kunne vælge at fylde sikringsholderne op med sølvpapir, men mente det trods alt nok var bedre med en sikring :D Iflg. min "installatør-kammi" så var der intet i vejen for at gøre det sådan. Han har renoveret x-antal lejligheder i Sverige
Guest carspar Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Fint, det er der der kan väre forskel på lovgivningen i landene. I en bolig er det normalt ikke et problem, undtagen hvis man bruger mange lysstofrör, og hvem gör det i en bolig. I Industrien hvor der kan väre mange lysstofrör kan strömmen nogle gange blive större end strömmen i faserne o.s.v. o.sv.
Humle Besvaret July 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 18, 2006 Men tilbage til mit spørgsmål:sad: vägguttaget har L1 L2 L3 N og så jordtegnet har 4 ledninger hvid - brun - sort og så jord (den gulgrønne) spørgsmålet er om hvid - brun - sort skal i L1 L2 L3 og så lade N være uden??
MC Manden Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Men tilbage til mit spørgsmål:sad: vägguttaget har L1 L2 L3 N og så jordtegnet har 4 ledninger hvid - brun - sort og så jord (den gulgrønne) spørgsmålet er om hvid - brun - sort skal i L1 L2 L3 og så lade N være uden?? På din nye "spis" kan du se hvor mange volt det er beregnet til. Du har sikkert mulighed for at ændre på det, ved hjælp af nogle "clips". Det kan sikkert køre på 230V, 380V og 400V. Hvordan det tilsluttes afhænger af hvordan du indstiller "spis:n" HUSK.... Alt hvad der sidder inde i væggen er no-go... Ring efter en installatør hvis du er i tvivl. (Må man egentlig ikke skifte stikkontakter ?)
Humle Besvaret July 18, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 18, 2006 Men tilbage til mit spørgsmål vägguttaget har L1 L2 L3 N og så jordtegnet har 4 ledninger hvid - brun - sort og så jord (den gulgrønne) spørgsmålet er om hvid - brun - sort skal i L1 L2 L3 og så lade N være uden??
MC Manden Besvaret July 18, 2006 Rapporter Besvaret July 18, 2006 Men tilbage til mit spørgsmål vägguttaget har L1 L2 L3 N og så jordtegnet har 4 ledninger hvid - brun - sort og så jord (den gulgrønne) spørgsmålet er om hvid - brun - sort skal i L1 L2 L3 og så lade N være uden?? Det hurtige svar er "Ja, det er korrekt"... Men, lad lige Carspar komme på banen. Jeg vil meget nødigt sige noget forkert.
Guest carspar Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Du har 3x220 volt men du har også 3x380 volt. Hvis du måler mellem en fase og en nul har du 220 volt Der er 3 faser så du kan fra hver af dem til en nul måle 220 volt, altså 3x220 volt. hvis du måler mellem 2 faser har du 380 volt Du kan så måle mellem 3 sät faser, altså 3x380 volt Det er her de fleste misforståelser opstår, bal hvor jeg misforstod dig da du skrev at du havde 3x220 volt. Hav en god dag.
MC Manden Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Du har 3x220 volt men du har også 3x380 volt. Hvis du måler mellem en fase og en nul har du 220 volt Der er 3 faser så du kan fra hver af dem til en nul måle 220 volt, altså 3x220 volt. hvis du måler mellem 2 faser har du 380 volt Du kan så måle mellem 3 sät faser, altså 3x380 volt Det er her de fleste misforståelser opstår, bal hvor jeg misforstod dig da du skrev at du havde 3x220 volt. Hav en god dag. Manden har jo netop ingen nul. Præcis som tilfældet er i min eltavle. De findes 3 faser og en jord.
Guest carspar Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Du har her 3 faset men hvis du måler mellem 2 faset så har du 380 volt. Måler du fra en fase til en nul har du 220 volt. Vi har i DK og Se 3x380 volt motorer. I Norge måler du 220 volt mellem 2 faser men der er ikke nogen nul i Norge. I Norge findes der kun 3x220 volt motorer. Deraf misforståelserne
MC Manden Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Du har her 3 faset men hvis du måler mellem 2 faset så har du 380 volt. Måler du fra en fase til en nul har du 220 volt. Vi har i DK og Se 3x380 volt motorer. I Norge måler du 220 volt mellem 2 faser men der er ikke nogen nul i Norge. I Norge findes der kun 3x220 volt motorer. Deraf misforståelserne Kan du svare på hans spørgsmål ? Han har 3 faser og jord, hvordan forbindes de i stikdåsen ? Han kan STADIG ikke måle mellem en fase og nul, da denne ikke findes.
Guest carspar Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Nej jeg kan desvärre ikke svare på dette uden at måle det på stedet. Da jeg selv er Installatör vil jeg ikke lave el i Sverige fordi straframmen er större for fagfolk end for lägmand og jeg kender ikke nok til svenske regler. Desvärre men det er ikke ond vilje
Humle Besvaret July 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 19, 2006 Tak for forsøget Kryber til korset og slipper slanterne til en elektriker så behøver jeg heller ikke være nervøs for regningen hvis huset brænder ned
Guest carspar Besvaret July 19, 2006 Rapporter Besvaret July 19, 2006 Rigtigt og det er bedst. Med gör det selv lösninger inden for el så har man pludselig ingen forsikring når det går galt. Så fornuftigt.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu