Humle Skrevet July 17, 2006 Rapporter Skrevet July 17, 2006 Såvidt jeg husker plejer nulleder ledningen at være lyseblå. Men kan det passe at den er sort i gamle installationer fra fx. 1970 eller deromkring ? Findes også en brun og hvid, men tror disse er fase ? (har selvfølgelig også den gul/grønne jordleder) Skal have skiftet min "spis". Den gamle var en fastmontering, så skal have sat ny kontakt op.
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Såvidt jeg husker plejer nulleder ledningen at være lyseblå. Men kan det passe at den er sort i gamle installationer fra fx. 1970 eller deromkring ? Findes også en brun og hvid, men tror disse er fase ? (har selvfølgelig også den gul/grønne jordleder) Skal have skiftet min "spis". Den gamle var en fastmontering, så skal have sat ny kontakt op. Der er ingen nul på de svenske installationer !!! Jeg rodede med det da jeg skulle skifte "spis". Det du gør, er at tage en af faserne og lægge den på jord ! Hvis du har en af de gamle stålbokse med el i, så kan du da kigge forbi. Så skal jeg vise dig hvordan det klares. (Min lejlighed er også fra omkring 1970)
Nils Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Der er ingen nul på de svenske installationer !!! Jeg rodede med det da jeg skulle skifte "spis". Det du gør, er at tage en af faserne og lægge den på jord ! Så må min installation være dansk: Her har vi brune faser, blå nul og bolsjefarvet jord. :)
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Så må min installation være dansk: Her har vi brune faser' date=' blå nul og bolsjefarvet jord. :)[/quote'] Det kan være. Jeg måtte ha' fat i en elektriker (dansk) og han fortalte mig at der ikke fandtes nul (det kunne jeg også måle mig frem til, men troede det var forkert). Han havde lavet flere installationer i Sverige, og derfor vidste han at der ikke var nul, men 3 faser og jord. Og, det var helt korrekt i min lejlighed. Det tog 2 min. at ændre det, og det virker perfekt. Ingen grund til panik.
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Der er ingen nul på de svenske installationer !!! Jeg rodede med det da jeg skulle skifte "spis". Det du gør, er at tage en af faserne og lægge den på jord ! Hvis du har en af de gamle stålbokse med el i, så kan du da kigge forbi. Så skal jeg vise dig hvordan det klares. (Min lejlighed er også fra omkring 1970) Tak for tilbuddet. Kan være jeg kontakter dig senere. Har du selv sat nyt vägguttag op ? Regner med at bruge en Perilex vägguttag nr 728332. http://joel.des.dk/katalog/
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Har du selv sat nyt vägguttag op ? Nej, satte ikke nyt op. Ændrede bare i tavlen. Du siger bare til hvis du vil se hvordan det gøres.
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Nej, satte ikke nyt op. Ændrede bare i tavlen. Du siger bare til hvis du vil se hvordan det gøres. Bor du langt fra Lindeborg ?
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Bor du langt fra Lindeborg ? Definere langt. Ca. 3 km.
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Nej, satte ikke nyt op. Ændrede bare i tavlen. Du siger bare til hvis du vil se hvordan det gøres. Lyder som et andet "system" når du bruger udtrykket 'tavlen'. Der sidder bare et gammelt vägguttag nu hvor ledningerne fra spis'en er skruet direkte ind i vägguttaget. Hvordan kan det ændres så man bare kan sætte et stik i ? Du har vel ikke et link til et billede ? 3km er tæt på.
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Lyder som et andet "system" når du bruger udtrykket 'tavlen'. Der sidder bare et gammelt vägguttag nu hvor ledningerne fra spis'en er skruet direkte ind i vägguttaget. Hvordan kan det ændres så man bare kan sætte et stik i ? Du har vel ikke et link til et billede ? 3km er tæt på. Du har jo en eltavle med sikringer i, ikk ? Det er den der skal ændres i.
Humle Besvaret July 17, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 17, 2006 Du har jo en eltavle med sikringer i' date=' ikk ? Det er den der skal ændres i.[/quote'] Ja, men det hjælper jo ikke på den manglende vägguttag. Hvordan skal jeg tilslutte spis'en uden kontakt ? Og hvorfor skal der ændres i sikringsskabet ?
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Og hvorfor skal der ændres i sikringsskabet ? Fordi der ikke findes en nul, og den skal du bruge da du har købt en "spis" i danmark, ikk ?? ;) Men, hvis du bare skal sætte en kontakt op, og du har købt en svensk kontakt, så er der ingen problemer. Så er det bare at sætte de 3 faser og jord til de respektive poler/kontakter. Men, har du købt et dansk komfur/kogeplade så har du brug for en nul, og så skal du gøre som jeg tidligere har beskrevet
Guest carspar Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Det med nul pa en fase er i Korea og ikke i Sverige. Pas på med eksperimenterne
Gio Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Det med nul pa en fase er i Korea og ikke i Sverige. Pas på med eksperimenternePalle er også asiatisk inspireret ;) Kan man sætte tungen på, hvis man mangler et måle-meter? :p (Dagens mest OT-indlæg...i know...)
Guest carspar Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Lyseblå er nul og gul/grön er jord i det meste af EU i dag. Sort som nul var i Dk i gamle dage, hvor fasen var blå!! og jord var röd. Men det var för den fälles linie i EU Hvad det var og er i SE ved jeg ikke. Men pas lidt på
Guest carspar Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Ja det var derfor jeg nävnte det. Men i Korea sätter man faktisk jordforbindelsen på den ene af faserne. Jeg har för brändt en port af i en bärbar Pc fordi jeg ikke vidste det. Det var i 1990 og den Bärbare Pc vejede 15 kg, havde ingen harddise men 2 stk. 51/4" floppydrev og kostede dengang 150.000. Det ene flopppydrev var tilstyresystemet og det andet var til at lägge programmet pä. Nå firmaet betalte.
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Lyseblå er nul og gul/grön er jord i det meste af EU i dag. Sort som nul var i Dk i gamle dage, hvor fasen var blå!! og jord var röd. Men det var för den fälles linie i EU Hvad det var og er i SE ved jeg ikke. Men pas lidt på Det er jo netop det der er problemet. At der ikke findes nul i Sverige (ikke i ældre bygninger) Når en autoriseret el installatør fortæller hvordan man gør (fase til nul) så har jeg ikke de store problemer med at udføre det. Der er ingen lyseblå.
Guest carspar Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Hvis han bare gör en fase til en nul så skulle sverige ikke kunne kobles sammen med det övrige Europa fordi så ville der spränge et ukendt antal sikringer. Det er muligt at der i kraftinstallationer ikke er nul men lysinstasllationer består af en fases og en nul i hele EU, men ikke i Norge hvor de har 3 * 220 volt Hilsen en El faglärer
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Det er muligt at der i kraftinstallationer ikke er nul men lysinstasllationer består af en fases og en nul i hele EU, men ikke i Norge hvor de har 3 * 220 volt Hilsen en El faglärer Så syntes jeg du skulle kigge forbi og se min eltavle. Jeg har nemlig også 3x220v + jord. Måske jeg rent faktisk er flyttet til Norge uden at opdage det ??? Jeg har ikke kraft i min lejlighed. Der er MANGE lejligheder i Sverige som har denne løsning.
Stokholm Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Så syntes jeg du skulle kigge forbi og se min eltavle. Jeg har nemlig også 3x220v + jord. Måske jeg rent faktisk er flyttet til Norge uden at opdage det ??? Jeg har ikke kraft i min lejlighed. Der er MANGE lejligheder i Sverige som har denne løsning. Hvor køber du elpærer henne?? De må være sejlivet ;)
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Som man kan se, så findes de 3 faser i venstre side (lodret) jeg har lagt den midterste fase på nul, og så fungere det. Altså, jeg har en installation som ellers kun findes i Norge. Jeg går ud fra Carspar kan se hvordan det hænger sammen :th2:
Gio Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Det ser pænt proppet ud! Jeg skulle ikke have noget af at rode med sådan noget....
Raveie Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Mit råd er at passe på med alt for meget "gør det selv", når det omhandler el.
MC Manden Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Mit råd er at passe på med alt for meget "gør det selv"' date=' når det omhandler el.[/quote'] Helt enig. Nu har jeg lavet tilpas meget el, og denne "operation" omfatter 2 skruer. Desuden havde jeg en autoriseret el-installatør på sidelinien. Jeg ville aldrig trække el selv, men som det ses på mit billede, så kan man vist ikke tale om en størrere operation. Det tog vel ca. 15 sekunder at bytte "klemmer"
Raveie Besvaret July 17, 2006 Rapporter Besvaret July 17, 2006 Helt enig. Nu har jeg lavet tilpas meget el, og denne "operation" omfatter 2 skruer. Desuden havde jeg en autoriseret el-installatør på sidelinien. Jeg ville aldrig trække el selv, men som det ses på mit billede, så kan man vist ikke tale om en størrere operation. Det tog vel ca. 15 sekunder at bytte "klemmer" Hehe. Tro mig det kan også gå galt med kun 2 skruer ;) Er selv uddannet elektriker, så jeg ved hvad jeg taler om.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu