Frk. Møller Skrevet July 26, 2006 Rapporter Skrevet July 26, 2006 Hej alle, Om ca 1½ dag, sidder jeg i Höör og skriver under på en købskontrakt, på et over hyggeligt rækkehus. Med overtagelse pr 1/9-06 Jeg glæder mig, rigtig meget. Efter svenske normer/love, er det jo køberen der har hele undersøgelsepligten af huset, man skal bestille en såkaldt, besiktningsmand osv. Det har jeg så gjort, og har nu fået en kontrakt ind ad døren, hvor overskiften er: "Överlåtelsebesiktning". !? I teksten af brevet, står der at, overtagelsesbesiktningen ikke erstatter køberens besiktningspligt, men er en del af den. En særskilt aftale kan indgåes, for at foretaget en forsat teknisk redegørelse" (frit oversat) For at være helt sikker (jeg er sådan lidt små-neurotisk ;) ), betyder det så, at jeg skal have foretaget/bestille endnu en besiktning af huset? Det må jeg da kunne bestille, aftale med besiktningsmanden når vi mødes? Hvornår sker denne besiktning så, efter jeg er flyttet ind? eller hur? Har du/I nogen erfaringer udi dette? MVH Møller
Nils Besvaret July 26, 2006 Rapporter Besvaret July 26, 2006 Du skriver under "nu" og så må det være med en klausul om, at handlen er indgået under forudsætning af, at besiktningsmanden ikke finder fejl. Derefter foretager besiktningsmanden besiktningen og finder formentlig ikke noget at anmærke. Så kan du nok ikke komme en gang mere og holde handlen svævende mens du foretager endnu en besiktning. Du kan selvfølgelig sige til besiktningsmanden, at du gerne vil have en undersøgelse, der går videre, men det er der ingen grund til, medmindre der er tegn på et alvorligere problem. I praksis fugtskader som kan være hvad som helst fra ingenting til fejlkonstrueret fundament, og så skal man nok slet ikke købe huset. :) Good luck. Der er skønt i Höör, men langt at pendle.
Futz Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Vi fik lavet en sådan klausul i da vi købte vores villa i Blentarp - det er meget normalt. Har adressen på en besigtningsmand/firma som vi synes var supergode. Vi betalte 6500 SEK for det. Vi har også sommerhus i Höör, og giver Nils helt ret i herlighedsbetragtningen. Pendling - jo der er lidt vej og man skal huske kameraerne i Gammel Bo og ved Esløv krydset. Til gengæld er togforbindelserne supergode så det er nemt at få folk til at besøge en. Hvor i Höör har I købt ?
larscph Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Da vi købte huset her havde vi helt enkelt en klausul i købekontrakten om at vi kunne springe fra handlen hvis besiktningen gav anledning til det. Og så selvsagt en dato for hvornår det senest skulle ske, ud fra hvornår besiktnings manden kunne komme. Det er vist helt sædvanligt at lave på den måde.
Frk. Møller Besvaret July 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret July 27, 2006 Hej, Takker for Jeres gode svar. Jeg har bedt mægleren om at indskrive en klausul (forbehold) i købskontrakten, bare for at være på den sikre side. (så langt har jeg da tænkt :D ) Det er ikke mit indtryk af huset, at der er nogen grelle fejl og mangler. Det er fra 1957. OK, der er en oldsag af et oliefyr i kælderen, der skal udskiftes, og så trænger der til at blive malet udvendig som indvendig....men der er dælme så hygsomt. Huset ligger 7 min gå-gang fra togstationen og "down town central" Höör. Og jeps, der er skønt...stille og fredeligt (end hvad jeg er vant til), med dejlig natur lige uden for døren...sådan da ;) Jeg arbejder hjemme, så jeg skal ikke pendle (heldigvis). Hvor perfekt er det? Undersøgelsespligten m. besiktningmand, er vel "bare" en lovmæssig formsag der skal gennemføres, så man som køber, ikke kan komme bagefter og prøve at tørre en masse regninger/udgifter af på sælger. Det er vel årsagen til man har lavet loven i tidernes morgen ? Man kan godt blive lidt forvirret over alle de nye ting, man skal sætte sig ind i, som huskøber i Se. Det er dog mit klare indtryk at svenskerne er søde til at forklare én de ting, man er lidt usikker på. MVH Møller
Nif Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Undersøgelsespligten m. besiktningmand, er vel "bare" en lovmæssig formsag der skal gennemføres, så man som køber, ikke kan komme bagefter og prøve at tørre en masse regninger/udgifter af på sælger. Det er vel årsagen til man har lavet loven i tidernes morgen ? Undersøgelsespligten m. besiktningmand.... Nu er det jo valgfrit om man vil betale sig til et firma som besiktning. Ligger der allerede en rapport på huset kan du være sikker på at det er det samme som kommer til at stå i den nye, da de er uhyre grundige i deres undersøgen.
Nils Besvaret July 27, 2006 Rapporter Besvaret July 27, 2006 Undersøgelsespligten m. besiktningmand, er vel "bare" en lovmæssig formsag der skal gennemføres, så man som køber, ikke kan komme bagefter og prøve at tørre en masse regninger/udgifter af på sælger. Det er vel årsagen til man har lavet loven i tidernes morgen ? Som nif siger, så må man selv om, om man vil have en besiktningsmand på - man kan for den sags skyld købe ejendommen ubeset - de blinde skal jo også kunne købe hus. Lovgivningen er bare sådan, at man ikke efter handlen kan gøre sælger ansvarlig for noget, man burde have opdaget ved en grundig gennemgang. F.eks. kan man ikke komme ugen efter overtagelsen og sige at oliefyret er noget gammelt lort, for det er ret nemt at konstatere. Men man kan komme i 20 år frem og gøre sælger ansvarlig for skjulte fejl (dolde fel) - noget som man skulle splitte huset ad for at afsløre. :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu