Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Tænker du på ansvarsforsikring af kræet? Som jeg fik fortalt det af vores forsikringsmægler hos IF så dækker vores generelle forsikring hvis vores hund begår nogen skader hvor man efterfølgende har erstatningspligt. De havde slet ikke hvad der svarer til den lovpligtige ansvarsforsikring fra DK.

Besvaret
..hvor man efterfølgende har erstatningspligt. De havde slet ikke hvad der svarer til den lovpligtige ansvarsforsikring fra DK.
Lige netop - men man bør nok se i det med småt om betingelserne gælder globalt for hunden, da det åbenbart ikke er normalt forsikringsmæssigt at hunde rejser udenlands. Der kan nok også opstå et problem vedr. lovgivningen med at der er objektivt ansvar for hundeskader i DK, hvilket vil sige at lige gyldig hvad så er skaden hundens skyld. (også selv om den var super super bonus pater cane ;) ) Det vil sige at der meget vel kan opstå et forsikringsmæssigt gap f.eks. hvis dit svenske forsikringsfirma vurderer at de efter almindelig erstaningsretlige principper kun er forpligtet til at dække 50 % af skylden (hvis f.eks skadeslidte selv har været ude om skaden og derfor mener at den anden halvdel skal dækkes af skadeslidtes egen skadesforsikring) - der kunne jeg uden at være inde i dansk/svensk erstatningsret formode at man selv kom til at hænge på udgiften. Vi har valgt at have en lovpligtig ansvarsforsikring i DK (220 kr.) også fordi at selvom vi bor i Sverige er danske statsborgere og Emma derved er dansk hundestatsborger (vi ejer hende /er værge etc.) og derved formentlig omfattet af lovgivningskravet om lovpligtig ansvarsforsikring. når hun er på dansk grund (men ok Grandiser opfører sig jo væsentligt pænere (og mere gratiøst) end ruhårede gravhund
  • 2 years later...
Besvaret

Ny hund Nu er det sådan at jeg skal have hundehvalp her den 4 Jan. hvilken forsikring vil i forslå? og jeg skal også have den med til dk når den er færdig med alle sine sprøjter.. Så skal den så også have en dansk forsikring? Hilsen Nille80

Besvaret

Som jeg læser det Futz skriver bør måske overveje en dansk forsikring på kræet i Danmark for at være fuldstændig dækket efter de danske regler hvor du har objektivt ansvar for det din hun forvolder af skader. Jeg ved dog faktisk ikke hvordan ansvaret vurderes i Sverige - måske andre kan bistå med det? Bortset fra det, så forstår jeg ikke bemærkningen om at det er statsborgerskab der medfører krav om forsikring i Danmark hvis hunden er med der, i bor jo fast i Sverige og det er vel så tilladt at besøge Danmark med hunden - ville jeg altså tro. Men man risikerer muligvis at blive erstatningsansvarlig efter dansk lov hvor du ikke ville være det hvis det samme skete i Sverige. Om din almindelige svenske personansvarsforsikring så dækker sådan et krav - ved jeg faktisk ikke. Men det må du kunne få svar på hvis du ringer til dit svenske forsikringsselskab. Hvad er det for en hund?

Besvaret

Jeg har dansk på den ene hund - og den dækker iflg. dem også i Sverige, bruger Dyrekassen Danmark. Jeg har netop været ved dyrlæge idag for at få sundhedstest så jeg kan ansøge om at få de adnre 2 optaget i et svensk selskab - Sveland - det er det billigste, og har hørt fra flere der siger det er udemærket.

• 1 month later...
Besvaret

Hej - jeg skal gå til alm. lydighedstræning i DK med min hund Zabba, hvor de kræver, at der er en udvidet hundeansvarsforsikring. Eftersom jeg står registreret som ansvarlig for Zabba er hun selvfølgelig dækket via vores hemforsikring i SE. Da hunde ikke forsikret direkte, men skader som de forårsager på andre eller genstande føres tilbage på ejeren, som så dækkes via ens ansvarsforsäkring. Problemet er at hundeskolen i DK skal se "noget på skrift" om at forsikringen dækker. Og i SE nævner man undtagelser, hvor forsikringen ikke dækker (dvs nævner ikke hund) - mens man i Danmark eksplicit er nødt til at skrive hvad som er inklusiv... :rolleye: Så Zabba er dækket - også på "rejser", men jeg kan ikke få vores forsikringsselskab i SE til at lave et papir, hvor det står i - de synes det er for mærkeligt - også selvom jeg har forklaret dem, at vi skal bruge det i forbindelse med lydighedstræning i DK. Jeg har derfor prøvet at kontakte 3 forskellige i DK ang. en udvidet hundeansvarsforsikring (Dyrekassen Danmark, ALKA og Nykredit) - alle steder får jeg samme svar: De kan kun tegne forsikringer på hunde, hvor forsikringstageren har folkeregisteradresse i Danmark!! :rolleye: Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal gøre... er der andre der har været udsat for noget ligende? Og som måske har en løsning? :)

Besvaret
Hej - jeg skal gå til alm. lydighedstræning i DK med min hund Zabba, hvor de kræver, at der er en udvidet hundeansvarsforsikring. Eftersom jeg står registreret som ansvarlig for Zabba er hun selvfølgelig dækket via vores hemforsikring i SE. Da hunde ikke forsikret direkte, men skader som de forårsager på andre eller genstande føres tilbage på ejeren, som så dækkes via ens ansvarsforsäkring. Problemet er at hundeskolen i DK skal se "noget på skrift" om at forsikringen dækker. Og i SE nævner man undtagelser, hvor forsikringen ikke dækker (dvs nævner ikke hund) - mens man i Danmark eksplicit er nødt til at skrive hvad som er inklusiv... :rolleye: Så Zabba er dækket - også på "rejser", men jeg kan ikke få vores forsikringsselskab i SE til at lave et papir, hvor det står i - de synes det er for mærkeligt - også selvom jeg har forklaret dem, at vi skal bruge det i forbindelse med lydighedstræning i DK. Jeg har derfor prøvet at kontakte 3 forskellige i DK ang. en udvidet hundeansvarsforsikring (Dyrekassen Danmark, ALKA og Nykredit) - alle steder får jeg samme svar: De kan kun tegne forsikringer på hunde, hvor forsikringstageren har folkeregisteradresse i Danmark!! :rolleye: Jeg ved ikke lige, hvad jeg skal gøre... er der andre der har været udsat for noget ligende? Og som måske har en løsning? :)
Lad være med at køre til Danmark og træne
Besvaret

Ja, tak Kira:) ...det er selvfølgelig én løsning, men ikke lige dén jeg håbede på :rolleye: Vi har tidligere gået til træning samme sted (hvor det ikke var et stort problem med beviser på udvidet forsikring?!?) og har været rigtig glade for deres træningsmetoder og deres dygtige trænere. Dermed ikke sagt, at de ikke også findes i SE :)

Besvaret
Ja, tak Kira:) ...det er selvfølgelig én løsning, men ikke lige dén jeg håbede på :rolleye: Vi har tidligere gået til træning samme sted (hvor det ikke var et stort problem med beviser på udvidet forsikring?!?) og har været rigtig glade for deres træningsmetoder og deres dygtige trænere. Dermed ikke sagt, at de ikke også findes i SE :)
Så er det jo nok kun forsikringen der kan hjælpe. Jeg har ikke erfaringer med det - jeg syntes ikke rigtig, jeg gider bruge så meget tid på transport, bro, benzin på at træne i DK - mit behov kan fint dækkes her. Hør evt. klubben du træner i hvad de siger og forklar hvad forsikringen siger her

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...