Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Scenarie: En mindre KLM Boeing letter fra Schiphol, Holland. Efter ca 5 minutter oplyses det at der er problemer med et vindue i cockpittet, og flyet er nød til at lande igen. Ti minutter efter take-off står flyet på jorden igen, i samme lufthavn som det lettede fra. Spørgsmål: Er det ikke procedure at tømme tankene inden en sådan landing? (generelt, inden et fly med mere end fem passagerer skal lande, så må det ikke være med fuld tank?) Har fejlen været så graverende at der er blevet set bort fra denne procedure? Jeg mener, det var temmelig hurtigt der blev givet tilladelse til landing igen - hvilket jo må betyde at de fly der lå i kø er blevet sat på stand-by.

Besvaret

Der er ikke nogen fast regel om, at et fly ikke må lande med fulde tanke. Det, der afgør, hvad man gør, er flyets vægt ved landingen. Der er en grænse for, hvor tungt et givet fly må være, når det lander, og det kan betyde, at man lukker brændstof ud i atmosfæren eller cirkler rundt indtil man har brugt et passende antal ton. :)

Besvaret

Det afhænger af fly-typen. Jeg har prøvet begge dele. Både at tømme tankene (efter den ene motor var sat ud pga. brand) samt at bare gå ned igen fordi der var "tekniske problemer" .... Sjovt nok var den ene gang i Schipol. Der har jeg også oplevet en overflyvning, efter vi var nået ned i ca. 10 meter over jorden. Så blev der bare sat fart på igen, og så var det ellers bare OP !!!!

Besvaret

Formentlig skal de også selv rydde op efter at smidt et par tusinde liter megagiftigt højoktan ud over diverse børnehaver etc. hvilket nok dulmer lysten til bare at gøre det "for en ekstra sikkerheds skyld"

Besvaret
Formentlig skal de også selv rydde op efter at smidt et par tusinde liter megagiftigt højoktan ud over diverse børnehaver etc. hvilket nok dulmer lysten til bare at gøre det "for en ekstra sikkerheds skyld"
Nu smider man det jo så højt at det er fordampet inden det har mulighed for at nå jorden. De er jo ikke komplet idioter Det kunne sikkert se sjovt ud hvis de smed 10000 liter udover en person der havde en cigaret i hånden .... nooot
Besvaret
Formentlig skal de også selv rydde op efter at smidt et par tusinde liter megagiftigt højoktan ud over diverse børnehaver etc.
Tja der er nu ikke meget høj oktan over det jeg fylder på flyene heroppe. JP-8 hedder det og minder utrolig meget om diesel. Bortset fra der ikke er parafin i.
Besvaret
Nu smider man det jo så højt at det er fordampet inden det har mulighed for at nå jorden. De er jo ikke komplet idioter
Men var scenariet ikke at vinduet var smadret - så flyver man vel ikke så højt op
Besvaret
Men var scenariet ikke at vinduet var smadret - så flyver man vel ikke så højt op
Der står ingen steder at vinduet er smadret, og en frontrude på et fly smadrer heller ikke lige sådan som en bilrude ;) Der kan være flere fejl mht frontruder på et fly, eksempelvis at "window heat" ikke virker.. Det behøver ikke altid være så dramatisk fordi et fly vender om og laver en sikkerhedslanding (ALTID misforstået som en nødlanding af medier og uvidende).. I øvrigt har alle fly en max take off weight, og en max landing weight. Stort set alle fly må veje meget mere, end de må når de lander. Derfor kan det være nødvendigt at droppe fuel (som regel ude over vandet), for at komme ned i vægt. Det er dog sjældent at det er nødvendigt at droppe fuel pga en returnering, det kræver at alle fuel tanke er fyldt op, flyet er fuldt booket, og fuldt lastet med baggage. Alene det at Gio's fly gik "en kort tur" fra Amsterdam til København (formoder jeg), gør at en Boeing 737 ikke vil være fuld tanket med brændstof, pga man ikke flyver rundt med unødvendigt mange kilo fuel (kun det der skal bruges fra A til B + en god sjat i reserve).
Besvaret

Jeg er blevet en del klogere. Og ja, Toft...det var bare en kort flyvetur fra Schiphol til Kastrup. Mener faktisk kaptajnen nævnte noget med at han havde problemer med at få det lukket ordentligt. Det der bare undrede mig, var at vi fik lov til at gå så hurtigt ned igen. Men det var så også en af de første afgange om morgenen - så måske området over Holland endnu ikke var fyldt op med afventende fly der skulle ned samme sted. ...men jeg er da glad for vi ikke skulle opleve en "emergency full pull-up" som Palle. Min mave er i forvejen ikke glad for rutchebaner :p

Besvaret
...men jeg er da glad for vi ikke skulle opleve en "emergency full pull-up" som Palle. Min mave er i forvejen ikke glad for rutchebaner :p
Bare rolig Gio... det var ikke det værste. Det værste var klart da jeg fløj fra Schipol til Dominican Republic, og den ene (af to) motore eksplodere mens jeg sad og gloede ud af vinduet. Så bli'r man sgu forskrækket ! Jeg nævnte for stewardseen hvad jeg havde set (alle havde selvfølgelig hørt det enorme brag) og 20 sekunder senere stod kaptajen ved siden af mig. Han gik tilbage til cockpittet, vendte skuden rundt, og så cruisede vi over den engelske kanal i 45 min. for at tømme tanke. Derefter tilbage til Schipol hvor der holdt brandbiler langs HELE landingsbanen. Det var iøvrigt det 2. fly vi var oppe i, da det første havde problemer med recirkulationen af luften. Men, det 3. fly virkede som det skulle, og vi var kun 12 timer forsinket. Da jeg skulle hjem derfra stod der en venlig mand i lufthavnen og kiggede på min billet. Så grinede han og sagde "Nååå.... du var med DET fly ?? "... ja, det var jeg :sick:
Besvaret
Derefter tilbage til Schipol hvor der holdt brandbiler langs HELE landingsbanen.
Heroppe går de også helt amok med brandbiler og babu babu og alt hvad der ellers kan blinke blåt og rødt, når der kommer et fly ind på emergency landing, bare fordi en enkelt motor på en C130 er gået ud. og som piloterne plejer at sige. Tja. Hvis de gider er de velkomne men for dem er der ikke den store forskel at lande med 4, 3, eller 2 motore.
Besvaret
...som piloterne plejer at sige. Tja. Hvis de gider er de velkomne men for dem er der ikke den store forskel at lande med 4' date=' 3, eller 2 motore.[/quote'] Næh, hvad betyder en motor fra eller til, når man er en sej pilot. :rolleye:c5ev3.png
Besvaret
Heroppe går de også helt amok med brandbiler og babu babu og alt hvad der ellers kan blinke blåt og rødt' date=' når der kommer et fly ind på emergency landing, bare fordi en enkelt motor på en C130 er gået ud. og som piloterne plejer at sige. Tja. Hvis de gider er de velkomne men for dem er der ikke den store forskel at lande med 4, 3, eller 2 motore.[/quote'] Nok kun rart med en mindre: Har fløjet en del med C-130 :fight: og det er den eneste flyver der er designet til at larme mere indvendigt end udvendigt.
Besvaret
Nok kun rart med en mindre: Har fløjet en del med C-130 :fight: og det er den eneste flyver der er designet til at larme mere indvendigt end udvendigt.
Er det danskernes nye du har været ude med for de er ikke så slemme som de gamle modeller? Men ja, de larmer stadig eventyrligt meget. Men det glemmer man alt om når man flyver i 250 fod over indlandsisen på vej til Station Nord:cool:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...