Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Dette kom fra min arbejdsgiver i dag: *** Medarbejdere bosat i Sverige *** er blevet opmærksomme på, at skattereglerne for medarbejdere bosat i Sverige fortolkes yderst restriktivt. Det betyder bl.a., at *** risikerer at skulle betale skat til de svenske sociale sikringsydelser af den fulde danske løn, såfremt medarbejderen distancearbejder fra hjemmet. Dispensation kan dog gives efter ansøgning. Dispensationen er gældende i tre år, hvorefter den skal fornyes. Jeg vil derfor i løbet af få dage få udfyldt dispensationsskemaerne. Når du har underskrevet skemaerne skal du returnere dem til mig, hvorefter jeg sørger for at de bliver indsendt til Den Sociale Sikringsstyrelse. Du har uhindret adgang til ***netværket, i perioden indtil dispensationen er givet – og forhåbentlig også efter! *** risikerer også at komme i klemme i de skattemæssige regler, såfremt medarbejdere bosat I Sverige har bibeskæftigelse. Derfor sender jeg også et tillæg til din ansættelseskontrakt, hvor du skal skrive under på, at du ikke har bibeskæftigelse i Sverige. Dette tillæg bedes du også underskrive og returnere til mig. Hvis I har nogle spørgsmål til ovenstående er velkomne til at kontakte mig. *** Gad vide om det er hjemmearbejdpladsen de tænker på, men det er en dansk arbejdsgiver der er tale om og ikke svensk. Mvh Nenad

Besvaret

Det er ligemeget hvem du arbejder for, hvis du sidder hjemme og arbejder regnes det for Sverige. Så du må maks arbejde 25% for at slippe for beskatning. Så vidt jeg husker...

Besvaret
Det er ligemeget hvem du arbejder for, hvis du sidder hjemme og arbejder regnes det for Sverige. Så du må maks arbejde 25% for at slippe for beskatning. Så vidt jeg husker...
Netop det de lavede om i den nye skatteaftale, hjemmearbejde på bopæls adressen anses som en "normal" arbejdsdag i Danmark skatteteknisk. Desværre! Det var ellers sjovt at nedskrive sin dk selvangivelse med 25 % og betale 32 % i skat istedet for topskat
Besvaret
Efter hvad jeg kan forstå' date=' er det ikke sikkert at arbejdsgiveren syntes det ville være lige så sjovt...[/quote'] Nope, deraf problemet:)
Besvaret
Nope' date=' deraf problemet:)[/quote'] Nu nåede jeg jo lige at slette mit indlæg, fordi jeg troede jeg havde tænkt mig om i mellemtiden :) Er det ikke kun hvis man har bijob med over 25% procent af indkomsten i Sverige, at den danske arbejdsgiver også skal betale arbejdsgiver-halløjet? Og derfor kunne man i princippet have nedskrevet hjemmearbejdsdagene som svenske arbejdsdage, hvis ikke der var lukket for dette?
Besvaret
Nu nåede jeg jo lige at slette mit indlæg, fordi jeg troede jeg havde tænkt mig om i mellemtiden :) Er det ikke kun hvis man har bijob med over 25% procent af indkomsten i Sverige, at den danske arbejdsgiver også skal betale arbejdsgiver-halløjet? Og derfor kunne man i princippet have nedskrevet hjemmearbejdsdagene som svenske arbejdsdage, hvis ikke der var lukket for dette?
Jo, som jeg har forstået det, så er der ingen problemer så længe man holder sig under 25%...
Besvaret

Det jeg finder ud af ved at læse, hvad DSS skriver er, at reglerne for hjemmearbejde sådan som de er udtrykt i aftalen om særlige skatteforhold -eller hvad den hedder - ganske vist gælder (juhuu), men at arbejdsgiveren skal ansøge hos Den Sociale Sikringsforstyrrelse om at de skal gælde. DSS vil så meddele, at de gældende regler er gældende, men efter tre år skal man søge igen om bekræftelse på, at de til den tid gældende regler gælder. De må jo have for lidt at lave. :sick: Det skrækkelige scenario i denneher forbindelse, som jeg kun har læst om i pressen, er, når man får et svensk bijob hos en anden arbejdsgiver, for dér gælder tilsyneladende ingen milde procentregler. Et kvarter efter, man er startet i bijobbet hos sin svenske arbejdsgiver er ens danske (hoved)arbejdsgiver skyldig at betale svenske sociale afgifter af hele ens danske løn. :eek: Det er hvad jeg har læst i aviser, for de har ikke rigtig sendt så mange pjecer ud om problematikken. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...