CJP Skrevet August 26, 2006 Rapporter Skrevet August 26, 2006 Hej med jer, Jeg er blevet tilbudt en Saab 9-3 Cabriolet til billige penge. Den står her i DK, har kørt i Luxembourg men er pt. afmeldt (moms mv. er betalt). Jeg vil stille den hos min svoger i Göteborg, og så køre i den, når vi er på besøg (og i mellemtiden forsøge at sælge den videre og tjene en lille skilling på det). Hvordan gør jeg? Jeg har mulighed for at låne DK prøveplader. Hvis der er en, der kan henvise til forsikringsselskaber, der er til at tale med i sådan et tilfælde - og en, der kan beskrive arbejdsgangen, så selv jeg forstår den, ville jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak!
Gio Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Hej med jer, Jeg er blevet tilbudt en Saab 9-3 Cabriolet til billige penge. Den står her i DK, har kørt i Luxembourg men er pt. afmeldt (moms mv. er betalt). Jeg vil stille den hos min svoger i Göteborg, og så køre i den, når vi er på besøg (og i mellemtiden forsøge at sælge den videre og tjene en lille skilling på det). Hvordan gør jeg? Jeg har mulighed for at låne DK prøveplader. Hvis der er en, der kan henvise til forsikringsselskaber, der er til at tale med i sådan et tilfælde - og en, der kan beskrive arbejdsgangen, så selv jeg forstår den, ville jeg være meget taknemmelig. På forhånd tak!Glem det! Dk-prøveplader kan du ikke bruge til en meter i Sverige. Og slet ikke, som dansker, til at køre rundt i en bil der ikke er betalt afgift af. En dansk bosat person må heller IKKE føre en svensk indregistreret bil, medmindre ejeren sidder ved siden af, og der er en god forklaring på hvorfor han ikke selv fører bilen. Sælg bilen, eller flyt herover - alternativt betale afgift af den i DK. Alt andet er fusk - og det gider vi ikke ha´ herinde. :thumbdown
Guest Trine Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Du kan som som bosat i Danmark ikke tegne forsikring i Sverige og få svenske plader, du kan ikke køre rundt i en bil uden at betale afgift eller få den registreret, du kan ikke få den registreret uden forsikring... Omvendt har jeg svært ved at se den store økomomiske gevinst ved at sælge bilen, hvis du skal betale for den. Husk brugtbilspriser i Sverige er lave, da købsprisen er lav. (læs: meget besvær for en usikker gevinst der måske slet ikke er en gevinst...) Glem det...
Guest carspar Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Pröv at höre "Peter Autohaus Sweden" her i debaten af, jeg opfatter det som at du er reel da du vil sälge den i Sverige.
Mikkel_L Besvaret August 26, 2006 Rapporter Besvaret August 26, 2006 Hej Da jeg er i kraftige overvejelser om at flytte til de billige bilers land, hvis jeg ellers kan købe den lejlighed jeg gerne vil have, skal jeg naturligvis også bruge et transportmiddel. Om det skal være en SAAB er jeg ikke sikker på, men hvis den skal sælges, kunne du da smide specs på bilen og en ca. pris. Mikkel
CJP Besvaret August 27, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret August 27, 2006 Tak for den venlige velkomst til forumet. Prøv lige at læse, hvad jeg skriver - en gang til.....! Jeg skal ikke køre i bilen i Danmark, og en dansk person må selvfølgelig gerne både købe, køre og eje en udenlandsk bil i udlandet, men spørgsmålet er, om det er praktisk muligt, når man ikke har en adresse i det pågældende land. Bilen er en 9-3 Aero 2,0T aut. Cabriolet fra 2005. Den har ALT i udstyr...
hsahirf Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 det er ikke muligt at få den indregistreret i Sverige i eget navn når man ikke bor i Sverige ... Så hvis dit scenarie skal føres ud i livet, skal den indregistreres i din svogers navn. Og så må du køre lige så tosset i den i Sverige som du vil. Med hensyn til transport DK->Göteborg og procedure omkring indregistrering, så er det samme problemstilling som ved import fra f.eks. Tyskland som er spurgt og besvaret mange gange, prøv bare at søg på "import" her på forum, og så bare læs derudaf. Kig på www.bytbil.com og www.bilweb.se for at se hvilke priser de annonceres til her i Sverige og husk at priserne ofte er lavere for biler som ikke er solgt i Sverige fra ny.
Gio Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 det er ikke muligt at få den indregistreret i Sverige i eget navn når man ikke bor i Sverige ... Så hvis dit scenarie skal føres ud i livet' date=' skal den indregistreres i din svogers navn. Og så må du køre lige så tosset i den i Sverige som du vil. [/quote']Stort NEJ! Han må ikke køre "lige så tosset han vil" i en svensk indregistreret bil, når han selv har adresse i DK. Hvis svenske-svoger-bassen sidder ved siden af, så må han føre bilen. Ellers ikke.
Gio Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Tak for den venlige velkomst til forumet.Det var så lidt :) Velkommen selv.
dalbjerg Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Stort NEJ! Han må ikke køre "lige så tosset han vil" i en svensk indregistreret bil, når han selv har adresse i DK. Hvis svenske-svoger-bassen sidder ved siden af, så må han føre bilen. Ellers ikke. Det vil sige, at hvis jeg tog til stockholm, om sommeren der jeg boede i dk, måtte jeg ikke låne / leje en bil, deroppe og så kører rundt i den, men var tvunget til at finde en bil udlejer der udlejede biler på danske plader??? Shit de skulle have mange plader til at ligge, det vil da koste en formue. Den holder ikke, du må bare ikke fører den i Danmark, uden at ejeren sidder ved siden af.
Jønsson Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Igen for Kong Hans: En Dansk Bosiddende Dansker må IKKE føre et svensk indregistreret køretøj i Sverige, medmindre der er en plausibel midlertidig grund til dette, eller at den svenske ejer af køretøjet sidder ved siden af. Hvor mange gange skal vi gentage det? *suk* Du har da vist taget fejl et eller andet sted, det eneste sted man ikke må køre i udenlandsk indregistreret bil hvis man er bosat i DK, er netop i DK. I DK er det netop kun tilladt hvis ejeren er med i bilen... Såååå - DET' EN OM'ER:thumbdown
dalbjerg Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Det var så lidt :) Velkommen selv.Hvis det var tilfældet, så stod der MANGE afgiftsfrie super-øser parkeret lige efter broen på Sveriges-siden, og der ville være et rend af danskere der tog over og kørte i de super-biler de ikke har råd til i DK. Igen for Kong Hans: En Dansk Bosiddende Dansker må IKKE føre et svensk indregistreret køretøj i Sverige, medmindre der er en plausibel midlertidig grund til dette, eller at den svenske ejer af køretøjet sidder ved siden af. Hvor mange gange skal vi gentage det? *suk* (Nej...Far er ikke sur - Far er skuffet ) Det tro jeg simpelt hen ikke på. Link: http://www.europa-kommissionen.dk/presse/europa/nov05/dom_loesner_grebet_om_bilejerne/ Citat: Tidligere skulle en dansk bosat medarbejder i en virksomhed i for eksempel Tyskland eller Sverige ansøge om tilladelse til at køre sin firmabil i Danmark – og virksomheden skulle betale indregistreringsafgift i forhold til, hvor meget bilen blev benyttet inden for Danmarks grænser. Jeg tro også det er de færeste som vil parkere sin Porche ved broen og så bare bruge den engang i mellem i weekender og sådan.
Gio Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Du har da vist taget fejl et eller andet sted' date=' det eneste sted man ikke må køre i udenlandsk indregistreret bil hvis man er bosat i DK, er netop i DK. I DK er det netop kun tilladt hvis ejeren er med i bilen... Såååå - DET' EN OM'ER:thumbdown Jeg beklager...jeg har blandet to ting sammen. "Undskyldningen" må være for meget rødvin igår :thumbdown Efter at have læst mit eget indlæg igen, så kan jeg da sagtens se at jeg vender sagen forkert. Det beklager jeg virkelig. Ja, bilen må ikke føres i DK, medmindre ejeren (den svenske) er med. Ja, bilen må føres af en dansker i Sverige. Jeg editerer mit oprindelige indlæg - ikke for at blive mindre til grin - men for ikke at forvirre yderligere, i det tilfælde at folk læser dertil og ikke længere i tråden. Sikke en off-day! *lol* CJP: Undskyld.
Jønsson Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Jeg beklager...jeg har blandet to ting sammen. "Undskyldningen" må være for meget rødvin igår :thumbdown Efter at have læst mit eget indlæg igen, så kan jeg da sagtens se at jeg vender sagen forkert. Det beklager jeg virkelig. Ja, bilen må ikke føres i DK, medmindre ejeren (den svenske) er med. Ja, bilen må føres af en dansker i Sverige. Jeg editerer mit oprindelige indlæg - ikke for at blive mindre til grin - men for ikke at forvirre yderligere, i det tilfælde at folk læser dertil og ikke længere i tråden. Sikke en off-day! *lol* CJP: Undskyld. Tænkte nok at det var forklaringen, den kan jo kikse søndag formiddag... :th2:
MissCath Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Og så prøver vi lige igen...! Hej med jer, ...en masse ord... På forhånd tak! Hej CJP Velkommen til! Jeg beklager mine medskribenters noget hårdhændede velkomst, men de er alle dødsenstrætte af folk, der prøver at snyde og dermed gør livet surt for de folk, der meget gerne vil flytte til SE på den rigtige måde... Men derfor skal du da have en velkomst alligevel! Jeg håber, du finder en løsning på dit problem! ;)
Futz Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Som tidligere nævnt er det forsikringsspørgsmålet der er problemet for hos svoger-ideen. Du kan ikke tegne en normal ansvar eller kasko forsikring som udlænding (måske via Loyds eller ditto - men så koster det nok ikke gratis) Ligesom i Danmark (med alm. biler og plader), - er forsikringsselskaber jo bestemt ikke ligeglade hvem der kører i bilen - underforstået bare de får deres penge. Om det er sønnike eller farmand der er bruger af en bil i DK der af præmiemæssige grunde er forsikret af farmand - går de ret kraftigt op i. I Sverige er det derfor heller ikke for sjov at de beder om personnummer før de tegner en forsikring - det fortæller ALT og bruges følgelig til at vurdere risici contra præmie. Hvis man beder en anden være forsikringstegner af praktiske eller økonomiske årsager vil forsikringselskabet nok indgive en bedrageri anmeldelse hvis de kan løfte bevisbyrden for anklagemyndigheden.
BS Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 I Sverige er det derfor heller ikke for sjov at de beder om personnummer før de tegner en forsikring - det fortæller ALT og bruges følgelig til at vurdere risici contra præmie. Hvis man beder en anden være forsikringstegner af praktiske eller økonomiske årsager vil forsikringselskabet nok indgive en bedrageri anmeldelse hvis de kan løfte bevisbyrden for anklagemyndigheden. Dvs man kan ikke forsikre kærestens bil når hun kun har haft kørekort i MEGET kort tid?
Guest Trine Besvaret August 27, 2006 Rapporter Besvaret August 27, 2006 Dvs man kan ikke forsikre kærestens bil når hun kun har haft kørekort i MEGET kort tid? Du forsikrer da i den billigste pris. Begge vores biler står i min kærestes navn, men da jeg tilhører husstanden må jeg selvfølgelig gerne køre i dem. Da man tæller år med kørekort herovre er det ligemeget hvis navn forsikringen står i. Hun får ikke flere år bag rattet af at eje bilen:)
Futz Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Er der nogen der kan finde omtalte undtagelse vedr. fælles hustand på tryk. (forsikringsvilkår, branchekotume, dom eller lign.) Nb ! Det er ikke fordi jeg ikke tror på udsagnet :) Standardvilkår lyder typisk: VEM GÄLLER FÖRSÄKRINGEN FÖR, VAR OCH FÖR VILKEN EGENDOM? Försäkringen gäller endast försäkringstagarens intresse och endast om försäkringstagaren är fordonets verklige ägare. Trafikförsäkringen gäller dock enligt Trafikskadelagens regler och Rättsskyddsförsäkringen gäller för såväl ägare, förare som brukare. Vid avbetalningsköp eller leasing har vi rätt att antingen lämna ersättning till säljaren eller till ägaren. Her en dom hvor interessen manglede: Försäkringstagaren saknade intresse Fadern får ingen ersättning från If för den bil sonen totalkraschade. Han anses nämligen inte vara bilens verklige ägare och brukare och därmed sakna intresse i saken. If har pekat på att faderns årspremie uppgått till en dryg fjärdedel av vad sonen skulle ha haft. Det aktuella bilen totalförstördes vid en olycka hösten 2000 med den registrerade ägarens 25-årige son som förare. Fadern hade hos If Skadeförsäkring AB tecknat en vagnsskadeförsäkring och vände sig till domstol sedan bolaget nekat honom ersättning. If pekade på att försäkringen enligt villkoren endast gällde för försäkringstagarens intresse. Fadern saknade sådant intresse eftersom han inte var bilens verklige ägare och huvudsaklige brukare, menade If. Bolaget hade i samband med skadeärendet fattat misstankar om de verkliga ägarförhållandena. Bland annat hade sonen skött kontakterna med bolaget trots att han vid olyckan hade skadats svårt. Han hade också vid sina kontakter omnämnt bilen som ”min bil”. Fadern hade ombetts att komma in med verifikation som visade att det var han som betalat bilen. Han hade då uppgett att pengarna kom från hans jaktbutik. If konstaterade att årspremien för faderns försäkring av bilen hade varit 2 322 kronor medan motsvarande för sonen skulle ha varit 8 330 kronor. Fadern förklarade bland annat att han och sonen gemensamt hittade den annons där bilen bjöds ut för försäljningen. Sonen hade sedan åkt och köpt den för hans räkning med pengar han skickat med. Enligt fadern hade bilen utnyttjats av hela familjen. Han hade efter olyckan blivit mycket irriterad när han förstod att bilen var totalförstörd. Därför bad han sonen ”fixa detta”. Det var anledningen till att sonen haft hand om kontakterna med If. Både tingsrätten och hovrätten är överens om att det är fadern som har att visa att han hade ett försäkrat intresse med avseende på bilen. De anser emellertid att han inte lyckats med saken och gillar därför hans talan. Hovrätten anser bland annat att fadern inte förmått styrka sitt påstående om att han betalat bilen. Rätten pekar också på vad sonen uppgett vid sidan kontakter med If. Redan den omständigheten att sonen fick sköta dessa kontakter trots att han skadats i samband med olyckan tyder för övrigt på att fadern inte ansåg sig ha något intresse i saken, skriver domstolen. (Göteborgs tingsrätts mål T 9045-01, Hovrättens för västra Sverige, avd. 3, dom 2002-10-24 i mål T 1632-02)
spinner Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 En dansk bosat person må heller IKKE føre en svensk indregistreret bil, medmindre ejeren sidder ved siden af, og der er en god forklaring på hvorfor han ikke selv fører bilen. Lad os så for et øjeblik antage, at det var Danmark der var tale om, og jeg der, ærligt og redeligt, bor i Sverige, tager min bil med en tur i DK. Nu vil min søster, hhv. en god ven gerne prøve en tur i bilen. Må de det? Det er jo ikke som sådan en god forklaring, som hvis der havde været tale om at jeg var æskestiv. Og hvad hvis det er min kæreste (der også bor i sverige) der sidder ved siden af og ikke mig? Hun står jo ikke som ejer af bilen, men kan køre i den på samme vilkår som jeg i Danmark. Og det har intet at gøre med, at forsøge at snyde, men at vide hvad man må og ikke må, så man kan rette sig efter det... Er det nogen der ved, hvor man kan finde nøjagtig lovgivning på dette område?
Gio Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Lad os så for et øjeblik antage' date=' at det var Danmark der var tale om, og jeg der, ærligt og redeligt, bor i Sverige, tager min bil med en tur i DK. Nu vil min søster, hhv. en god ven gerne prøve en tur i bilen. Må de det? Det er jo ikke som sådan en god forklaring, som hvis der havde været tale om at jeg var æskestiv. [/quote']Hvis du ikke befinder dig i bilen, nej - så må de ikke køre i den.
ulmus Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Hvis man er bosat i Danmark må man kun køre i en svensk indregistreret bil i Danmark, hvis ejeren sidder ved siden af.
Gio Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Hvis man er bosat i Danmark må man kun køre i en svensk indregistreret bil i Danmark' date=' hvis [b']ejeren sidder ved siden af.Ja...det er ordlyden vi er vant til. Men hvis kæresten til ejeren sad ved siden af, så...tja... Well, nej - vi har nok brug for nogle konkrete lovtekster på området, så vi ikke sidder her og væver på umulige muligheder.
spinner Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Hvis du ikke befinder dig i bilen' date=' nej - så må de ikke køre i den.[/quote'] Nej, den var jeg med på. Det jeg fiskede efter, det er hvad der ligger i en "god forklaring". Jeg troede, at det var alt andet rigeligt, at jeg bare var med i bilen. En regel der burde være til at forstå, men er der et sted, hvor det står på skrift?
Guest Trine Besvaret August 28, 2006 Rapporter Besvaret August 28, 2006 Nej, den var jeg med på. Det jeg fiskede efter, det er hvad der ligger i en "god forklaring". Jeg troede, at det var alt andet rigeligt, at jeg bare var med i bilen. En regel der burde være til at forstå, men er der et sted, hvor det står på skrift? Jeg prøver lige at høre en hos Tårnby politi jeg har talt med tidligere... tror i bund grund ikke der er nedskrevne regler. Det er nok bare dit ansvar at bevise der ikke er fusk involveret hvis Skat/politiet anklager dig for skattesvig/momsunddragelse.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu