Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er der nogle der kender til reglerne for gen-husning og kompensation i Sverige? Vores nye hus skulle stå klart til overtagelse d.29 sept. men har idag fået besked fra bygherren om at det nok rykker sig en uge den forkerte vej. :thumbdown

Besvaret

Det vil være reguleret i den aftale du har lavet med bygherren. Der findes ingen standardregler på området, og er det ikke beskrevet specifikt i aftalen er du på herrens mark (og der kan du jo så slå et telt op og bo i :D ) Vi er i samme situation snart, men det er indskrevet i aftalen at de skal bøde med SEK 4.000 for hver uge, byggeriet er forsinket.

Besvaret

Så det du siger er at en bygherre kan udsætte et byggeri i årevis hvis han har lyst, uden nogen form for kompensation? Jeg tvivler nu på det forholder sig sådan, men nu får vi se....

Besvaret

Jeg tror, at det Homer mener, er at man bør have indføjet en klausul i sin bygge-kontrakt, som siger hvad der sker i tilfælde af, at byggeriet er forsinket. Hvis du ikke har sådan en klausul, så er du nok på herrens mark, eftersom du så selv skal finansiere eventuelle hotel-regninger og deslige. Hvis man derimod har sikret sig imod overskridelser af afleveringsfristen, skal bygherren betale en form for dags- eller ugebøder, så du bliver kompenseret. Kig i din kontrakt - der må da stå et eller andet? Men udover det - hvis det kun drejer sig om en uge, så må man kunne finde nogle venner, familie eller lignende, som man måske kan låne en sofa af? :rolleyes:

Besvaret

Det jeg har brug for at vide er hvad lovgivningen siger på området, ikke hvilke ekstra klausuler der end måtte være i vores kontrakt. Det er vel ikke for sjov skyld at der er skrevet en overtagelses-dato i kontrakten, ellers er den jo ligesom overflødig... :rolleyes:

Besvaret
Det jeg har brug for at vide er hvad lovgivningen siger på området' date=' ikke hvilke ekstra klausuler der end måtte være i vores kontrakt. Det er vel ikke for sjov skyld at der er skrevet en overtagelses-dato i kontrakten, ellers er den jo ligesom overflødig... :rolleyes:[/quote']Lovgivningen fordrer vel netop at der bliver lavet en kontrakt, og at der i denne bliver indføjet eventuelle klausuler. I har jo begge sat underskrift på en aftale nedfældet på papir. Og så skulle man mene hunden var vel begravet - indtil man bliver klogere. Jeg ved det ikke, men kan ikke forestille mig at der findes en generel "regel" om at et byggefirma skal gøre sådan og sådan...udover hvad de er blevet enige med kunden om i kontrakten.
Besvaret
Det jeg har brug for at vide er hvad lovgivningen siger på området' date=' ikke hvilke ekstra klausuler der end måtte være i vores kontrakt. Det er vel ikke for sjov skyld at der er skrevet en overtagelses-dato i kontrakten, ellers er den jo ligesom overflødig... :rolleyes:[/quote'] Ved ikke om de har noget på det område men prøv evt at kigge på www.arn.se
Besvaret
Det jeg har brug for at vide er hvad lovgivningen siger på området' date=' ikke hvilke ekstra klausuler der end måtte være i vores kontrakt. Det er vel ikke for sjov skyld at der er skrevet en overtagelses-dato i kontrakten, ellers er den jo ligesom overflødig... :rolleyes:[/quote'] Her er en længere stil fra Konsumentverket om, hvordan man som bestiller af et hus er beskyttet af 1) kontrakten, 2) de almindelige bestemmelser og 3) loven. Man er altså ikke HELT på Herrens Mark. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573 Du skriver, du har fået besked fra "bygherren", det er så ikke dig selv, der er bygherren. Så måske er du ikke bestilleren, men køber af et nyt hus - så er der måske en mægler inde i billedet, som du skal vende sagen med??? :)
Besvaret
Her er en længere stil fra Konsumentverket om, hvordan man som bestiller af et hus er beskyttet af 1) kontrakten, 2) de almindelige bestemmelser og 3) loven. Man er altså ikke HELT på Herrens Mark. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573 Du skriver, du har fået besked fra "bygherren", det er så ikke dig selv, der er bygherren. Så måske er du ikke bestilleren, men køber af et nyt hus - så er der måske en mægler inde i billedet, som du skal vende sagen med??? :)
Tak, Nils, havde godt selv terpet konsumentverkets stil, men syntes ikke jeg blev meget klogere. Der står også at man er beskyttet ifølge loven, men bare ikke hvordan man er det...hmm. Huset er et Sjödalshus og er købt af en underleverandør heraf, dvs. af firmaet som har total-entreprisen på huset. Har intet at udsætte på dem, de er pressede ligesom alle andre inden for branchen og knokler fra 7 morgen til 7 aften hver dag for at nå det. De HAR også tilbudt gen-husning, men derfor er det jo rart at vide hvor man står ifølge loven, når de nærmere detaljer skal fastsættes.
Besvaret

Når de har tilbudt genhusning, er det så ikke bare det? :) Sådan principielt kan man jo kræve "skadestånd", når den anden kontrahent ikke opfylder, hvad der er aftalt i kontrakten. Man skal så kunne vise dvs. dokumentere, at man har lidt et tab evt. i form af udgifter, man har været tvunget til at afholde, men hvordan det foregår i praksis, ved jeg ikke... :)

Besvaret
Så det du siger er at en bygherre kan udsætte et byggeri i årevis hvis han har lyst' date=' uden nogen form for kompensation? Jeg tvivler nu på det forholder sig sådan, men nu får vi se....[/quote'] I DK har nogen af dem der købte i Ørestaden fået lagt ind at man kunne rykke indflytningen som det nu passede dem der opførte byggeriet... Jeg har bestemt den fornæmmelse at SE er lidt mere villige til at komme folk i møde hvis byggeriet er forsinket....

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...