Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Øresunddirekt skriver at Citytunnel projektets udgifter på 9 mia. kr ikke står i mål med den samfundsmæssige nytteværdi på 7 mia. kr. Den lave nytteværdi grunder i det faktum at rejsetiden til København "kun" afkortes med 10 minutter. http://www.oresunddirekt.dk/news.aspx?type=news&id=47638〈=1013&year=&month= At citytunnellen kan afkorte rejsetiden til københavn med 10 minutter, svarer til rejsetiden mellem Friheden og Københavns hovedbanegård med det hurtigste tog DSB kan tilbyde (linje E). På papiret virker en daglig besparelse på 20 minutter for den typiske pendler måske ikke af meget, men Citytunnelen vil gøre rejsetiden fra København til Malmø sammenlignelig med Greve/Hundige, Taastrup, Ballerup og Birkerød/Holte. Malmø bliver (og er) den mest spændende forstad til København, ingen anden forstad på den danske side kan konkurrere med den i atmosfære, kulturelle udbud og indkøbsmuligheder. Malmø kommer helt sikkert til at kunne tiltrække flere danskere i fremtiden, på trods af stigende renter. Mon ikke om dette er mere end 7 mia. kr. værd?

Besvaret

De skal bare sparke den citytunnel igang, vi venter meget spændt! Tyve minutter betyder en hel del og jeg vil personligt helst reducere afstanden så meget som overhovedet muligt, men lade det nu ligge... Jeg tror på din teori. Malmö er en cool forstad, som fler og fler danskere nok skal få øjnene op for.:D

Besvaret

Ned med TUNNELN - op med SKRAPAN Jeg tror ikke, man sparer ti minutter (20), tre-fire stykker måske - så meget kortere er det heller ikke, og der bliver jo også lige en ekstra station, der skal holdes ved. Gevinsten er en Centralbanegård, der kan klare flere tog, så det bliver mere som et rullende fortov til Det Gamle Land plus vist nok nogle andre smågevinster. Hvis man fremskriver stigningen i togtrafikken indtil 2011, så bliver der tale om mere end en fordobling. Hvis man også medtager den hidtidige stigning i stigningen, så bliver det kaos, (kaossere, kaossts). Når Citytunneln åbner bliver det med et stoooort lettelsens suk. Og så får Malmö med projektet to nye centre i byen omkring de nye stationer, og Hyllie tegner jo til at blive stort og flot - ikke lige min stil - men det er jo et sted, hvor der vil blive en masse om man så må sige DYNAMIK. Når samfundet giver ni milliarder af skatteydernes surt sammenknoklede skattekroner ud, så kommer de fleste jo tilbage igen samme uge i form af skatter og afgifter. Så mener visse økonomer åbenbart, at gevinsten kun er syv milliarder og derfor skulle man ikke have brugt de ni. Samme eller andre økonomer, som Dagens Industri citerer har beregnet, at den bedste trafikinvestering, man kan foretage er trafikseparering ved hjælp af midterstakit, der forhindrer, at bilisterne mødes på stregen, sådan som de jo ellers har tendens til hertillands. (Jeg ved ikke, hvorfor man ikke bare siger til folk, at nu har vi altså - endda for en del år tilbage - indført højrekørsel, og det indebærer, at man skal køre i højre side af vejen. Accepter det nu, få et liv og find nye hobbies.) Økonomerne har takseret en trafikdræbt til et tab for samfundet på 18 millioner - røvhuller, kriminelle, advokater, bidragsmodtagere, underboer og døgenigte inklusive - så det er samfundsøkonomisk større end Saab og Volvo tilsammen at forhindre at kræene kommer noget til. :rolleye: Nå, det var en sidevej. Jeg tror ikke nogen herinde er i tvivl om, at der af forskellige årsager er en krise omkring togtrafikken, og at hvis det bliver meget værre, så vil det begrænse antallet af danskere, der flytter over. En dansker smider en million til en bolig for starters og så ellers fra 100.000 og op årligt til at sætte liv i kludene på den lokale økonomi. 1.000 danskere a en million er en milliard. Svenskere der arbejder i Danmark er lige så meget værd for samfundet eller mere, da de eventuelt sparer en udgift til understøttelse og andre arbejdsmarkedsforanstaltninger. :)

Besvaret

Ja, du har nok ret i at de 10 minutter er noget optimistisk. En hurtig upræcis opmåling viser at man vil spare ca. 6 km. jernbane med den nye linjeføring, hvilket kun svært bliver til en 10 minutters besparelse. Det skulle da lige være, pga. den nuværende obligatoriske holden-stille-og-vente fase udenfor Malmø Central tælles med i tidsregnskabet. De hyppigere afgange er en rigtig god pointe...

Besvaret
Øresunddirekt skriver at Citytunnel projektets udgifter på 9 mia. kr ikke står i mål med den samfundsmæssige nytteværdi på 7 mia. kr. Den lave nytteværdi grunder i det faktum at rejsetiden til København "kun" afkortes med 10 minutter. http://www.oresunddirekt.dk/news.aspx?type=news&id=47638〈=1013&year=&month= At citytunnellen kan afkorte rejsetiden til københavn med 10 minutter, svarer til rejsetiden mellem Friheden og Københavns hovedbanegård med det hurtigste tog DSB kan tilbyde (linje E). På papiret virker en daglig besparelse på 20 minutter for den typiske pendler måske ikke af meget, men Citytunnelen vil gøre rejsetiden fra København til Malmø sammenlignelig med Greve/Hundige, Taastrup, Ballerup og Birkerød/Holte. Malmø bliver (og er) den mest spændende forstad til København, ingen anden forstad på den danske side kan konkurrere med den i atmosfære, kulturelle udbud og indkøbsmuligheder. Malmø kommer helt sikkert til at kunne tiltrække flere danskere i fremtiden, på trods af stigende renter. Mon ikke om dette er mere end 7 mia. kr. værd?
Måske et dumt spørgsmål, men hvor læser I henne at man med citytunneln afkorter 10 min af transporttiden til DK?
Besvaret
Måske et dumt spørgsmål' date=' men hvor læser I henne at man med citytunneln afkorter 10 min af transporttiden til DK?[/quote'] Det er faktisk et rigtigt godt spørgsmål. Jeg erindrer ikke hvor jeg har læst det, så jeg må desværre krybe til korset mht. de mytiske 10 minutter og erkende at det nok drejer sig om et rygte. Citytunneln vil give de rejsende til København meget forskellige tidsbesparelser alt afhængig hvor i Skåne man rejser fra: (se nederst i den linkede side). http://www.citytunneln.com/templates/CT_Page____2349.aspx F.eks. vil en rejse fra Trianglen til Kastrup falde fra 46 minutter til 15 minutter, en enorm besparelse. Bor man lige op af Malmø Central er besparelsen kun små 2 minutter, hvilket falder i god tråd med indlægget fra Niels. Dog er det de færreste af os der bor lige op af Malmø Central eller Svågertorp og for mit vedkommende vil jeg kunne spare ca. 8-10 minutter af transporten på cykel fra Kroksbäck til togstation når Citytunneln bliver en realitet.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...